Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Nicke78

Täta teakdäck mot durk?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har precis köpt en suvi 5050 Duo där det sitter ett teakdäck (Fake) monterat, min fråga är om dom borde vara tätade runt om. Idag när jag klev ner i båten så var det torrt men när jag kliver på teakgolvet så rinner det ut vatten runt själva golvet. Golvet ser ut att vara skruvat med torxskruvar. Skulle jag kunna ta bort golvet och lägga en sikaflexfog runt om och montera tillbaka det? Eller ska det vara luft under för just dränering?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köpte du den ny eller begagnad?

Om den är nyköpt eller begagnad från båtfirma skall du reklamera!

Klart du kan gå tillbaka om det är en privat säljare också, men kanske svårare.

Sådana här laminat skall vara tätt limmade till durken, det skall inte kunna komma in någon fukt inunder.

Är det själva laminatet, faketeaken, som är skruvad med torx i underlaget, durken, eller är hela durken skruvad med torx i båten?

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för tips.

Har nu mailat butiken och väntar på svar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Svar från butiken

"Nej det är inte limmat av fabriken -ett äkta teakgolv limmas normalt men inte detta"

Vad tycker ni om min egna lösning att lägga en sikaflexfog ca 1cm in från kanten runt om och sedan skruva tillbaka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade nog lyft bort alltihop, låtit det torka ut och sedan lagt tillbaka i Sikaflex konstruktionslim, alltså inte tätmassan, så att limmet sväller ut en bit utanför fuskteaken, där jag innan hade lagt maskeringstape så det inte blir onödigt kladd utanför. Under tiden limmet härdar hade jag lagt sandsäckar ovanpå för att det skall bli slätt.

Sedan hade denna fuskteak suttit fast på durken för all evighet!

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...