Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Diskgrundet

Iw 25 med Volvo bensin

Rekommendera Poster

Hej! Har fått nys på en ganska ok Iw 25, motorseglare från mitten av 70- talet. Det är en dubbelruffad, har någon några som helst erfarenheter av denna modell? Masten har varit omonterad något år. Är det lönt att montera den då jag ser flera utan, seglar dom bra? Tacksam för andras erfarenheter! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

bat2510.jpg?1145898677

 

Trevlig snipa!

Jodå, ett pensionärspar jag kände hade en sådan i många år, dom har nu "seglat vidare" så den båten är såld.

Jag brukade hjälpa till med vintertäckningen på hösten och avteckningen på våren... mer erfarenheter än så, ja förutom att ha druckit kaffe i sittbrunnen x flera har jag inte, men vet att det är en sjösäker båt, den rullar en del i dyningen som alla snipor gör, men ett stöttesegel hjälper till att minska rullningen.

-Men Volvo bensinmotor... vet du var det är för maskin?

I dessa skall det sitta en liten diesel, tycker jag!

Om priset är rätt, det vill säga lågt, så räkna med motorbyte.

 

Här kanske du kan finna litet information:

http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2510&battypID=11

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg! Tack för bra information. Motorn är en Volvo Penta BB 30 F. Vad som är mest underligt är att det är exakt den båten på bilden!? Taget 2004 vid Holmön! Men, kan denna segla? Eller bara förhindra rullning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg! Tack för bra information. Motorn är en Volvo Penta BB 30 F. Vad som är mest underligt är att det är exakt den båten på bilden!? Taget 2004 vid Holmön! Men, kan denna segla? Eller bara förhindra rullning?

2005

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet telapati! Det är en gratis distanskurs...

 

Tja den har ju så att säga "seglingsegenskaper"... det är väl ungfär detsamma för alla liknande riggade snipor, funkar väl bra i läns, men den tar ingen höjd i bidevind. 

Jag har sett liknande eller kanske likadana med rullfock, som rullas ut på länsen.

Men som sagts, seglen dämpar ju rullningen om man nu skall över stora och oroligare vatten. Sedan kan man ju ta sig in i hamn med motorhaveri.

 

Volvo Penta BB 30 F​ är enligt snabb sökning på nätet en fyrcylindrig fotogenmotor på 24 hk som tillverkades 1963-66.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet telapati! Det är en gratis distanskurs...

 

Tja den har ju så att säga "seglingsegenskaper"... det är väl ungfär detsamma för alla liknande riggade snipor, funkar väl bra i läns, men den tar ingen höjd i bidevind. 

Jag har sett liknande eller kanske likadana med rullfock, som rullas ut på länsen.

Men som sagts, seglen dämpar ju rullningen om man nu skall över stora och oroligare vatten. Sedan kan man ju ta sig in i hamn med motorhaveri.

 

Volvo Penta BB 30 F​ är enligt snabb sökning på nätet en fyrcylindrig fotogenmotor på 24 hk som tillverkades 1963-66.

...

Hej igen! Kan nästan tro att du är nuvarande säljare, men... Enligt papperna så ska motorn vara en sådan modell, då man läser "Brandt`s" manual från början av 70-talet. I alla fall en mycket bekant motor till utseendet, typ B18 m manuellt backslag. Tack för bra svar om segelegenskaperna! Ångrar ev köpet lite nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du vet telapati! Det är en gratis distanskurs...

 

Tja den har ju så att säga "seglingsegenskaper"... det är väl ungfär detsamma för alla liknande riggade snipor, funkar väl bra i läns, men den tar ingen höjd i bidevind. 

Jag har sett liknande eller kanske likadana med rullfock, som rullas ut på länsen.

Men som sagts, seglen dämpar ju rullningen om man nu skall över stora och oroligare vatten. Sedan kan man ju ta sig in i hamn med motorhaveri.

 

Volvo Penta BB 30 F​ är enligt snabb sökning på nätet en fyrcylindrig fotogenmotor på 24 hk som tillverkades 1963-66.

...

Hej igen! Kan nästan tro att du är nuvarande säljare, men... Enligt papperna så ska motorn vara en sådan modell, då man läser "Brandt`s" manual från början av 70-talet. I alla fall en mycket bekant motor till utseendet, typ B18 m manuellt backslag. Tack för bra svar om segelegenskaperna! Ångrar ev köpet lite nu!

 

57hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP BB30F

Härstammar från B18.

F indikerar att den är avsedd att köras på motorfotogen då ger den 24 hk.

Vid bensindrift ger den 30 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du köpte den aldrig?

Det finns rätt många snipor på Blocket, men kanske inte så många som är riggade.

B-18, B-20 är ju robusta och lättmekade, det finns massvis med reservdelar, men dessa är inga evighetsmaskiner, särskilt inte om de bara är sjövattenkylda. Gjutjärn rostar väldigt bra.

 

Sådana där snipor skall ha en två eller trecylindrig dieselmotor, som förbrukar lika mycket diesel per säsong som jag använder bara för att komma ur hamnen...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...