Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

Rekommendera Poster

Hej, har en "ny" båt med en Yamaha DT-28 utombordare på och är lite konfunderad. Jag ser inte och hittar ingen kylstråle på den. Alla tidigare motorer jag har haft har haft en kylstråle rätt högt upp under motorhuven.

Frågade på en reservdelsbutik och dom sa att den kan tänkas ha kylning vid propellern?

 

Jag tycker det låter konstigt och är rädd att den inte kyler ok, har startat med spolmuff. Ser  som sagt var inget kylstråle utgång. Någon som kan veta?

Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om DT är en gammal 28A från slutet av 70-talet så är jag med. DT är för mig Suzuki...

 

Den motorn har en kylståle som kommer ur botten på blocket riktad snett ut likt de senare som kommer ur kåpan via en slang.

 

Stick in en ståltråd eller tunn spik och se om det är blockerat. Detta under förutsättning att impellern är bytt och rätt monterad med kil osv.

 

Dessa motorer är mer eller mindre evighetsmaskiner om de inte rostar bort. Vi sålde en för 2år sedan som varit i familjen sedan ny utan ett driftstopp sedan ny.

 

Telltale/kylstråle finns på i det närmaste all utombordare som kyls med vatten, så helt rätt att ana oråd när det saknas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som åvan nämnt har alla (nästan) utombordare en "telltale".

 

Hittade denna länken som kanske kan vara till hjälp. 

 

http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/trouble-1978-yamaha-28hp-th4472.html

 

 

Mest troligt är väl att impellern och/eller pumphuset inte är i ordning.

 

Lycka till och kom gärna tillbaka och berätta vad som var problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 4 juni 2017 på 2:06 PM, Mange249 säger:

Om DT är en gammal 28A från slutet av 70-talet så är jag med. DT är för mig Suzuki...

 

Den motorn har en kylståle som kommer ur botten på blocket riktad snett ut likt de senare som kommer ur kåpan via en slang.

 

Stick in en ståltråd eller tunn spik och se om det är blockerat. Detta under förutsättning att impellern är bytt och rätt monterad med kil osv.

 

Dessa motorer är mer eller mindre evighetsmaskiner om de inte rostar bort. Vi sålde en för 2år sedan som varit i familjen sedan ny utan ett driftstopp sedan ny.

 

Telltale/kylstråle finns på i det närmaste all utombordare som kyls med vatten, så helt rätt att ana oråd när det saknas.

Det stämmer så klart att det är en Suzuki. 

Nu ska jag försöka lösa problemet men innan jag skruvar isär för att kolla impellerna så undrar jag om jag har hittat rätt hål för kylstrålen. Liknar inget annat som jag har sett på andra motorer, dessutom är hålet gängat. Kan det vara der som syns på bilden mellan de två muttrarna?

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...