zumpen 2 Postad 4 Juni , 2017 Hallå, jag har fått ny bryggplats och kan åter igen använda landström Jag har en amerikanare med extern transfomator 220 till 110v. Min fråga är: Varför är den medföljande gula orginal landströmskabeln så in i h-vete tjock och stenhård o tung? Jag önskar att skräddarsy en gummikabel i rätt längd istället och undrar om någon har något tips angående detta. Jag vet att 110v genererar en högre amperastyrka/kräver grövre kablar, men någon mjukare gummi kabel borde väl finnas som alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 4 Juni , 2017 Hej! Du skall ha en treledqd gummikabel som heter HO7RN-F 3g 1,5, det är en kabel för utomhusbruk som tål tuffa tag. Jula har färdiga sådana med kontakter i båda ändarna, 7,5 eller 15 meter. http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/forlangningskablar/skarvsladd-cee-403110/ Men du kanske har en annan typ av kontakt på båtens ingång? Det är när spänningen sjunker som strömmen ökar, så du klarar dig med 3 x 1,5 mm2. Det kan vara bra att ha denna kabel på en rulle, då den har ett eget liv och lätt vrider sig och trasslar ihop sig. Kanske lika bra att byta till EU kontakter även i intaget i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Juni , 2017 Amerikanare; halva spänningen ger dubbla strömstyrkan mot vad vi har i Sverige. Den tjocka kabeln har du nytta om du förflyttar båten till 110V-länder. Eller så säljer du kabeln till en långseglare, den klarar trots allt mer mekanisk nötning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Juni , 2017 Amerikanare; halva spänningen ger dubbla strömstyrkan mot vad vi har i Sverige. Den tjocka kabeln har du nytta om du förflyttar båten till 110V-länder. Eller så säljer du kabeln till en långseglare, den klarar trots allt mer mekanisk nötning. Precis. Kolla hur många ampere trafon ger och dimensionera kabeln efter detta. 10A = 1,5mm2 15A = 2,5mm2 20A = 4mm2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser