rejas 238 Postad 4 Juni , 2017 Jag har läst flera trådar i detta ämne men inte blivit klokare på mitt problem. Det är ett glapp i ratten. Jag kan vrida ca 10-15 grader åt varje håll innan styrningen tar. Därefter är den perfekt. Vrider jag drevet för hand känns det stumt. Glappet i ratten känns mekaniskt och inte hydrauliskt eller hur jag skall förklara det. Det när nästan så att man kan få ratten att studsa mellan lägena. Det går alltså väldigt lätt. Misstänker att det sitter i pumpen eller navet. Hittar ingen sprängskiss på den och det är så klart svårt att komma åt. Det går helt ok att köra, men lite störande är det så klart. Någon som har någon ide om var jag börjar eller vad som kan vara fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 4 Juni , 2017 Om det är servostyrning på drevet påverkar styrcylindern hydraulventilen i servocylindern. På Mercruiserdev rör sig ventilen rätt mycket. Det kan upplevas som ett glapp. Om du tittar på styrcylindern så ser du hur mycket den rör sig när du rör ratten fram och tillbaks. Om servostyrningen fungerar normalt, märker man inte spelet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 Juni , 2017 Du har förstås fyllt på med hudraulolja i rattpumpen? Någonstans akterut mellan styrcylinder och drevets styrarm finns det en gaffelled eller en kulled, här kan det bli glapp. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 4 Juni , 2017 Jag har inte varit i båten idag. Men så mycket kunde jag konstatera att inget rör sig vid drevet under "glappet". Det är bara när det börjar vara lite motstånd som det syns någon rörelse vid styrcylindern vid drevet. Någon hyrdaulolja har jag inte fyllt på. Vore ju trevligt om det var så enkelt. Skall se om jag hittar någon stans att göra det. Antar att det är på baksidan så man måste riva en hel massa för att komma åt ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 Juni , 2017 Jag vet ju inte alls hur det ser ut i din båt. Men jag har en vanlig standard rattpump, Sleipner, och högst upp på den, framför ratten sitter det på den ena en mässingsmutter, på den andra en plastmutter, och detta är oljepåfyllningen. Ibland kan man behöva ta av ratten för att komma åt, eller sätta fast en slangbit i en tratt för att kunna fylla. Man fyller en skvätt och vrider ratten mellan ändlägena några gånger, fyller igen osv... Om du har servo är det ju bra om motorn går. ha en trasa till hands, det kan bli söligt. Men om du behöver fylla på har du troligtvis en liten läcka nånstans. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 4 Juni , 2017 Tack för all input. Jag har inte varit i båten idag, men skall dit på tisdag. Bakom ratten kan jag inte minnas att det finns någon mutter eller skruv bakom ratten. Men jag har inte letat efter det heller. Återkommer med bilder om jag inte listar ut det själv ... :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 5 Juni , 2017 Tack för all input. Jag har inte varit i båten idag, men skall dit på tisdag. Bakom ratten kan jag inte minnas att det finns någon mutter eller skruv bakom ratten. Men jag har inte letat efter det heller. Återkommer med bilder om jag inte listar ut det själv ... :-) Bakom ratten? Bakom ratten brukar man ju finna rorgängaren... Nej strax framför ratten, högst upp på den cylindriska rattpumpen finns det (på de rattpumpar jag känner till) en slags påfyllningsskruv. Om det saknas olja i systemet känner man igen det på ett bubblande eller skvalpande ljud inne i rattpumpen. Om det saknas mycket olja kan du vrida ratten flera varv utan att du får roderrörelse. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 12 Juli , 2017 Detta har fått bero ett tag. Är inte helt säker på vad jag har för styrning. Sista delen är i alla fall hydraulisk. Glappet verkar inte vara vid ratten utan bak vid drevet. Se nedanstående film. Notera rörelserna till vänster i bild. https://youtu.be/q2YStU_aVJY Någon som vet vad jag behöver göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frankdaycruiser 7 Postad 3 Juni , 2020 Löste det sig och vad gjorde du till slut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 3 Juni , 2020 11 minutes ago, frankdaycruiser said: Löste det sig och vad gjorde du till slut? Nej, detta har fått vara. Det fungerar ändå men det är väldigt störande framför allt i låg fart då båten inte gärna vill åka rakt fram. Har någon en lösning är jag också fortfarande intresserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frankdaycruiser 7 Postad 3 Juni , 2020 På din film ser det inte ut som du har hydraulisk styrning. Antar du har ett mercruiser Alpha drev? Då har du som jag vajer från ratten ner till styrservot. Styrservot drar i armen från drevet. Jag har också ett stort glapp i min ratt, ratten rör sig kanske 5-10cm i ytterkant utan att nåt händer nere vid drevet men det är ett glapp i själva ratten då inte vajern rör sig när ratten glappar. Jag kommer nog köpa en hydraulstyrning och koppla på, typ någon av dessa: https://www.drev.se/produkter/ms250s-b1?ref=642 https://www.flotecmarin.se/mavimare-mavimare-gf150bet-p-36.html?osCsid=rnslm6u4j58i8ptfaghkveu4s0 http://www.drevman.se/html/hydraulstyrning.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser