Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Power650

Tändstift

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Mercury 50hk 2takt -93.

 

NGK rekommenderar BP8HN10 stift medans instruktionsboken rekommenderar BU8H, vilket skall man välja?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog välja vilken som.

BU8H är en "Surface gap spark plug" alltså öppen typ. BP8HN10 är en "electrode style spark plug"

Alltså den första har ingen elektrod och den andra en böjd elektrod.

Ibland ändrar tillverkarna av motorn rekommendationer för tändstift av olika anledningar och det skall gå att finna om det kommit ut någon ändring sedan din motor tillverkades.

Men om du går efter instruktionsboken kommer det i vart fall inte bli helt galet, den såldes ju med dom.

Om du sen kan hitta Mercurys rekommendationer för just din motor kan du ju byta. Men jag har vid något tillfälle sett att tabeller i mackar etc varit fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok...

Jag rörde nog till det där med elektrod eller inte... :rolleyes:

Skillnaden kan vara materialet i elektroden eller antalet gängor etc, etc... Just skillnaden mellan dessa stiften vet jag inte men det övriga jag skrev menar jag är riktigt...

Mitt råd blir att gå efter instruktionsboken tills du ev finner en annan rekommendation från Mercury.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok...

Jag rörde nog till det där med elektrod eller inte... :rolleyes:

Skillnaden kan vara materialet i elektroden eller antalet gängor etc, etc... Just skillnaden mellan dessa stiften vet jag inte men det övriga jag skrev menar jag är riktigt...

Mitt råd blir att gå efter instruktionsboken tills du ev finner en annan rekommendation från Mercury.

Nej du har nog helt rätt ang elektroden.

Det är samma gänga mm, kommer att testa BP8HN10.

​Förmodligen kommer jag inte märka något alls, mest intresserad om någon visste varför de bytt stift eller det ena är bättre än det andra.

​BU8H verkar de rekommendera till de större motorerna typ 100hk o uppåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Merc har ändrat sina rekommendationer pga problem med lågfartsegenskaperna, så jag skulle välja stiften med konventionell utformning av elektroderna.

 

Googla t.ex. med: B9HS site:www.maringuiden.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BU8H är ett perma-gap stift och är tåligare mot nersurning  i kombination med kraftig tändspänning som tex Mercurys thunderboltsystem.

 

Nu vet jag inte hur det är på lite nyare 2-pluggare men på mina Murklor (-70 talare, 50 o 80 hk) så funkade det inte med vanliga stift. Men utvecklingen går ju framåt så det har säkert hänt massor på stiftfronten sedan den tiden jag höll på med Murkla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många utombordare är väldigt känsliga för om man använder rätt tändstift eller inte. En motorverkstad jag talade med sa att man alltid ska använda de orginaltändstift som tillverkaren rekommenderar. Jag hade tidigare en 115 hk tvåtaktare från Johnson. Den hade Champion som standard. Med Biltemas motsvarighet enligt deras översättningstabell så gick motorn inte ens att starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"perma-gap stift och är tåligare mot nersurning" den uppfattningen verkar inte längre delas av Mercury.

Min V6 135 carb -98 gick klart bättre med B9HS än med ytgnistgapstiften. Bränsleförbruknings sjönk från 1,3 till 1,2 l/nm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"perma-gap stift och är tåligare mot nersurning" den uppfattningen verkar inte längre delas av Mercury.

 

 

 

Precis, som jag skrev har säkert skett massor på stiftfronten sedan perma-gap stiftens inträde runt 60-70 talet, vilket Mercurys beslut bekräftar.

På den tiden gick det inte att köra med vanliga stift då dessa koxade och sölade ner sig så fort man körde lite längre sträckor på tomgångsvarv. Men det är min högst personliga erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...