wilga 6 Postad 13 Juni , 2017 Ok, en liten uppdatering. Har nu fått svar från mäklaren, där han icke är villig/intresserad att lämna ifrån sig motorn. Han gjorde jämförelsen med t.e.x att båten kom på en trailer, skulle den också ingå undrade han! Och han sa även att det är ett sånt dyrt tillbehör så då skulle den varit specad i utrustningslistan. Har även nu tre ggr påpekat dom faktiska motortimmarna och undrat vad ersättning för dessa kan bli, det har jag fortfarande inte fått ngn som helst återkoppling på. Nu så erbjuder han sig ev att stå för batteri och separator, för att citat: få detta ur världen. Så nu är det väl upp till mig om jag ska gå vidare till högre instans (Arn) eller icke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 13 Juni , 2017 Stå på dig, ge dig inte, om motor inte ingick skulle han påpekat det vid visningen. Motortimmar, kräv rejäl ersättning. Du har helt klart rätten på din sida. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 13 Juni , 2017 På 2017-06-08 på 7:38 PM, elfanomad säger: Hoppas det löser sig med mäklaren, är bolaget seriösa så är det nog inga problem. Måste faktiskt också påpeka att det finns otroligt många oseriösa inom maritima tjänster, har själv drabbats av det ena å det andra och är inte direkt chockad när jag läser dessa inlägg på MG. Ett problem är som någon nämnde tidigare, det är efterfrågan som styr och då det inte finns tillräckligt många varv, båtplatser, gästhamnar, mekaniker m.m. så kan många bolag inom marina branschen härja fritt och vraka å välja bland kunder. T ex överpriser på det mesta och tjänster som kan utföras i otid. Nä, tänk om jag var utbildad mekaniker för marina motorer.... då hade jag startat firma direkt :-) Sorry kapningen, följer resultatet med spänning! Mvh Elfanomad Har samma uppfattning som Du. Vi hade ju också bekymmer med näringsidkare inom branschen, tyvärr! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 13 Juni , 2017 Jag har samma uppfattning som konsumentvägledaren och de flesta här på MG, du har rätten på din sida. Det är en del pengar vi talar om så det är klart du ska kunna få ersättning för de felaktiga motortimmarna och för utombordaren, förutom batterier och skiljerelä. Sedan är det ju alltid jobbigt och tråkigt att ägna sig åt "destruktiva" aktiviteter, så kanske är det värt att släppa lite på krav och prestige. Jag skulle nog "erbjuda" mäklaren ett lite saltat bud som jag var beredd att pruta lite på och försöka komma överens istället för att strida. Nu gissar jag lite, vet inte något om vad du köpt och vad du inte fått. Det kan ju bli väldigt fel, men det är principen jag är ute efter. Batterier och skiljerelä, 5 000:- kr Utombordsmotor, 10 000:- kr Felaktiga motortimmar, 20 000:- kr Fullservice på motorn då doku. saknas om vad som är gjort åt motorn, 15 000:- kr Ev. annat som saknas eller felar, xx xxx:- kr Salt, xx xxx:- kr Förklara att du bedömer att du bör få ett prisavdrag på 60 000:- kr eftersom du inte fått det du blivit visad och det du läst i annonsen, men att du är villig att göra en rimlig överenskommelse för att komma vidare. Sätt en botten på vad du är beredd att acceptera och om du inte kommer dit så gå vidare till ARN. ARN kräver in skriftlig information från parterna och fattar sedan ett beslut. När du skickat in din anmälan kan du glömma "fallet" och vänta på ett utslag. Har du förklarat dina krav på ett tydligt och bra sätt med tydliga bevis så kan du få ett utslag som innebär att mäklaren ska ersätta dig fullt ut, men om du inte kan styrka dina krav riskerar du att kamma noll. Sedan ska ju mäklaren acceptera ARN:s beslut om du ska få någon ersättning, men den dagen den ev. sorgen. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Juni , 2017 Kolla om företaget "fällts" av ARN tidigare. Kan vara bra att veta innan man lägger ner för mycket jobb. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wilga 6 Postad 14 Juni , 2017 Tack för input alla! Sista mailet jag skrev så, erbjöd jag faktiskt en deal som i mina ögon var fair. Jag erbjöd honom att leverera motorn, samt att ersätta mig för mina utgifter vad gäller nytt batteri och separator, att då glömma motortimmarna! Men icke, utan han kan tänka sig att endast ersätta batteri och separator. Så jag tror redan vi har en dead end! Så ska jag nu gå vidare så blir det ju på att jag kör på hela fadderullan. Hjälpmotor, batteri + separator, motortimmarna samt även en bränslemätare som inte stämmer, dessutom inte ett papper på motorservicer. Motorn för intresserade är en VP D4 300hk -08 Faktiska timmar nu 202 Motortimmarna vet jag att han är torsk på, både enl konsumentrådgivaren samt ett liknande fall från ARN. Det som jag nu tror sker är att jag skickar en anmälan till ARN, så får dom bestämma ödet. Sen ska jag glömma bort detta så länge och njuta av båten :-) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 14 Juni , 2017 (redigerade) Skriv enkelt och tydligt vad som inte stämmer samt specificera vilket ekonomiskt krav du har. I annonsen (Bilaga 1) står det att motorn är fullservad. När jag ber att få se kvitton eller annat som visar att motorn är fullservad får jag besked att servicen inte är dokumenterad. Det finns inget som styrker att någon fullservice har utförts. Tillägg: Fullservice under de år och timmar motorn varit i drift kostar xx 000:- kr om xyz-varvet utför servicen. I köpekontraktet (eller om det är annonsen) står det att motors gångtid är xxx timar, men enligt uppgift/timräknare/annat har motorn gått 115 timmar mera än detta. (Här bör du kanske förklara varför du inte noterade detta när du tittade på båten.) Tillägg: Vid kontakt med xyz-varvet får har jag fått besked att dessa gångtimmar bör värderas till xx 000:- kr När båten visades fanns en liten utombordsmotor ombord och det fanns även ett motorfäste för at kunna använda utombordaren som hjälpmotor/nödmotor. När jag hämtar båten är utombordsmotorn borttagen. Säljaren hävdar att den inte ingår i köpet eftersom den inte nämns i utrustningslistan. Min uppfattning är att motorn ska ingå i köpet eftersom den visades och även har en funktion att fylla som hjälpmotor/nödmotor. (Jag kanske har uppfattat detta fel, men det gäller mera principen.) Osv, osv. Jag vill ha xx 000:- kr i ersättning för utebliven (odokumenterad) service, 115 gångtimmar utöver vad som angivits i kontraktet/annonsen, xxx, yyy och zzz. Utöver detta vill jag att utombordsmotorn levereras till mig och om den är såld vill jag ha ekonomisk ersättning med 10 000:- kr vilket säljaren annonserar ut motorn för, se annons i bilaga y. Lycka till! Hoppas du får en riktigt skön och trevlig sommar när du väl glömt bort att du skickat in dina krav till ARN. Mackey Redigerad 14 Juni , 2017 av Mackey Jag hade missat att skriva ngot viktigt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser