jeppe_lu 3 Postad 30 Maj , 2017 God kväll, Precis som det låter. Jag har två mercuicer 4,3l på min Searay 270 Sundancer. Är det möjligt att konvertera/byta drev till Bravo 3? Vill tro att båten går bättre, mer ekonomiskt / mindre oekonomiskt och lägre plantröskel med duopropparna? Vad tror ni? Eller är det att kasta pärlor åt svin? Tack för kommentarer! // repseJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 30 Maj , 2017 Det blir ingen billig investering och jag ser inte vitsen med det då nypris är ca 45k per drev - inget annat ingår då än propellerlösa över+underhus. Vet inte hur B3 lirar med upphängning, styrning, sköld etc på B1, kanske är samma grejjer? Annars tillkommer ju en jäkla massa saker. Du slipper slingrandet redan nu med dubbla drev och två 4,3or borde ju kicka upp den i plan skapligt fort även med B1or. Testa andra proppar? Bravo 3 är väl tänkt för större maskiner och effekter än dina motorer (6,3 o 7,4 etc) så det är nog ganska mycket pärlor åt svinen i en sån båt som du säger men allt är ju valfritt. =) Satsa 5-6000 kr på Mante marines automatik till trimplanen så får du nog bra hjälp med eventuell planingströskel och dessutom helt automatisk justering i sidled vid vind. Har bara hört bra om detta system och kommer att montera det på min Bavaria 32 Sport nu i sommar. Inte för att jag behöver det då den flyger upp i plan med mina dubbla duoprop men det är iaf gott att slippa trimma i sidled när vinden ligger på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 31 Maj , 2017 Håller med, ingen ide att byta på denna kombon.. Visst får du bättre grepp med B3, men du förlorar på toppfarten, och bränslevinsten blir därför obefintlig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeppe_lu 3 Postad 31 Maj , 2017 God kväll! Tack för era input... Då hoppar vi över detta! Trimplanen däremot får sig kanske en liten upgrade! // repseJ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 1 Juni , 2017 (redigerade) Hej, Ja du kan tanka många liter soppa för att trycka dig upp i planing med för dom pengarna Hjertmans har kampanj på dessa system nu och SeaSea har dom för samma peng (5880 kr om jag inte minns fel). Beställde själv igår Lycka till! Redigerad 1 Juni , 2017 av Sjoingenjoren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser