Emil-lelle 0 Postad 30 Maj , 2017 (redigerade) Har en gammal styrpulpet med en yamaha 55hk -76 på akterspegeln. Kablarna är över 40 år, skarvade och usla kontakter. Vad jag förstår så är det ingen generator utan 2 kablar som går från batteriet via tändningslåset och raka vägen bak till startmotorn. Ingen huvudsäkring eller huvudströmbrytare finns, utan här är det raka rör som på många gamla båtar. En baggis om man kunde el.. Läste att en yamaha 55 hk -78 har en startmotor på 1kw, så jag räknar på den infon på min motor också. Totala längden från batteriet till startmotorn ca 2,5-3 m enkel väg. (Ca 5-6m totalt). Hur tänker jag nu.. vill gärna montera huvudströmbrytare, huvudsäkring och Kopplingsplintar där jag kan hämta ström till ekolodet och landternor osv. Hörde någonstans att man ska räkna på dubbla effekten på startmotorn vi beräkning av kabelarea till just startmotorn då den slukar ström vid start, rätta mig om jag har fel. 1kw startmotor skulle alltså bli 2000w om man dubblar effekten. 2000watt*6meter/12volt*20A=50 Kan man räkna så och dra 50mm2 kabel, sen måste en lämplig huvudsäkring in. Hur skulle ett schema kunna se ut? Mvh Emil Redigerad 30 Maj , 2017 av Emil-lelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Maj , 2017 Vad får du 20 A från?2000 W vid 12 V blir ju runt 170 A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Maj , 2017 Räkna med 1000W. En 25mm2 kabel ger ett spänningsfall på 0,36V, helt ok. Strömmen blir större precis när startmotorn drar igång men det sker bara delar av en sekund och ett lite extra spänningsfall då är bara bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emil-lelle 0 Postad 31 Maj , 2017 (redigerade) Raol: Läste i en annan tråd som dök upp när jag googlade ämnet. Där fann jag denna formel och använde mig av den. Kan har blivit galet på småtimmarna. W * m / V * 20 A (de sista 20 A är en regel som inte förklaras mer än att den nämns som tumregel som 1mm2 per 20A per meter kabel) bhemac: Så 25mm2 kabel bör alltså räcka? Hittade en kalkylator på nätet och fick mkt riktigt fram 0,36v i spänningsfall beräknat på 12v, 1000w och 3 meter 25mm2 kabel. Ska man inte räkna med kabeln tillbaka också, isåfall blir det ca 0,72v i spänningsfall. Räknar jag på 35mm2 kabel får jag ca 0,26v spänningsfall på 3 meter och 0,51v på 6 meter. Fick även fram i kalkylatorn att 12v,1000w ger 83,33 amp. Är det lämpligt att avsäkra en 25 respektive 35 mm2 kabel med en 100 amp huvudsäkring? Redigerad 31 Maj , 2017 av Emil-lelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Maj , 2017 Denna kalkylatorn är pålitlig: http://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php Du kan ange om det är en eller två ledare, jag tog tvåledare och 3 m. 100A säkring är lämplig för 25mm2 kabel, då går säkringen innan kabeln brinner upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 31 Maj , 2017 Fast 100 A är nog för dåligt för en startomotor. Jag hade 160 A och den gick vid ett tillfälle. Sen hände det en rad intresanta händelser, som började med en tankevurpa hos mig själv. Det hela slutade med att jag fick köpa ny generator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 31 Maj , 2017 (redigerade) Jag mätte på min motor, en 140hk inombordare, den startmotorn drog 240-250A. TS motor är ju betydligt mindre. Jag har 35mm2 vilket är väl tilltaget. Man brukar som sagt ovan tillåta betydligt större spänningsfall till startmotorer än annars och även klenare kablar i förhållande till strömmen eftersom starmotorn går så kort stund. Kablarna hinner inte bli särskilt varma. Redigerad 31 Maj , 2017 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emil-lelle 0 Postad 1 Juni , 2017 (redigerade) Ytterligare tack, det börjar landa någonstans där jag hade tänkt innan jag började räkna.. Hade tänkt 35mm2 från början men fårse om jag går ner till 25mm2 då det kanske är lämpligare. Provar säkra av med en 100 amp, kan köpa nån kraftigare också om den visar sig vara för klen. Men det blir många små kabelstumpar om man ska in med huvudsäkring och huvudströmbrytare, plintar och allt. (Kabel 1)Tänker först en kort kabel från batteri till huvudsäkring.+ ser att det finns fina pressade om man vill lyxa till det. (Kabel 2) Huvudsäkring till huvudströmbrytare. + (Kabel 3) Från huvudströmbrytaren till Kopplingsplint + Sen bär det väl av upp till tändningslåset från plinten antar jag och därifrån bak till startmotorn. Redigerad 1 Juni , 2017 av Emil-lelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emil-lelle 0 Postad 4 Juni , 2017 (redigerade) Nu har jag börjat fundera lite mer på hur schemat skulle kunna se ut. Tips mottages gärna. Så här ser det ut idag, lite enkelt förklarat. Ett batteri, en länspump, ett ekolod och strömkablar till en 55 hk motor via ett tändningslås. Nu har vi köpt en 8hk fyrtaktare som är ihopkopplad med ett stag till stora motorn. Förtillfället är inga strömkablar eller så dragna därifrån men kanske blir nödvändigt senare. Återstår att se. Problemet nu är att om vi trollar med lilla motorn och väljer att ha ekolodet igång så tömmer det batteriet, med risk att stora motorn inte går att starta. Vill kunna bruka ekolodet oavsett om vi kör stora eller lilla motorn utan att bli strömlös. Kan väl inte dra laddström från lilla motorn till batteriet där stora motorns strömkablar kopplade, det blir ju på samma krets. Vet att det finns fina kit typ skyllermarks grundsats då man kör dubbla batterier och skiljerelä start/-förbrukarbatteri. Hur skulle ni koppla? Kan man om man väljer att köp ett sådant kit koppla stora motorn på startbattrtiet och sedan koppla laddström från lilla motorn och ekolod på förbrukarbatteriet? Redigerad 4 Juni , 2017 av Emil-lelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser