rilloo 0 Postad 30 Maj , 2017 Hejj, nu är det så jag köpte en båtmotor med "enbart trasig propelleraxel" men jag tänkte få igång motorn först men ser att nyckeln är borta och han hittade såklart ingen nyckel hemma. Jag tog då tändningslåset från en gammal Chrysler jag har och funderar då hur jag ska koppla. "original" tändningslåset hade dessa siffor på sig : B (som jag förstår Battery) I (som jag trodde var Ignition men troligen inte eftersom det finns 2 ?????????) C (Som jag förstår Choke) I (som jag trodde var Ignition men troligen inte eftersom det finns 2 ????????????) G (Som jag förstår Ground) S (Som jag förstår Starter/Solenoid) En ruta som det går 2 kablar till men står ingen bokstav under.?????????????? Tändningslåset som jag ska byta till har : BAT (Battery) MAG(??????????) IGN(Ignition) ST(Starter) CH(Choke) MAG(???????????) Jag har (vad jag tror) kopplat Battery, Choke, Starter rätt. Men resten då?? Provade koppla en kabel som satt på "I" på ignition på nya tändlåset men då började en kabel ryka och vart stekhet som gick nånstans in på tändsystemet så jag kände det är bäst jag frågar någon som vet.. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 9 Juni , 2017 Hej, Här är en bild på elschemat för VP700. Hoppas det är till hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 9 Juni , 2017 Jag tror att denna motor har CDI, men det verkar som man behållit speciallösningen att koppla ihop tre ledningar för att stoppa motorn från tidigare motorer med konventionellt tändsystem. I så fall är tändningslåset mycket speciellt. Vid användning av annat lås måste stoppfunktionen "emuleras" med hjälp av reläer. Det finns en tråd om detta, tror det var en Archimedes. https://www.dropbox.com/sh/bw4hghhnpn66dq2/AAA6VUno_4wjjf12Fl4KzmMWa/Manuals?dl=0&preview=Usermanual+VP350+450+600+700.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 10 Juni , 2017 Här är tråden: http://www.maringuid...ta-utombordare/ Du har CDI-tändning, men inte en box som på de flesta motorer utan tre, en för var cylinder. Det är enheterna med siffrorna 1,2,3,4 och 5 kopplade till tändspolarna, Tråden handlar om en motor med konventionellt tändsystem med brytarspetsar, men tändningslåsets funktion tror jag är densamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 10 Juni , 2017 Tack för utförlig hittad tråd. Efter mycket läsande inser jag att jag följer tipset någon skrev i tråden om att döda motorn på knappen på motorn istället. för att slippa försöka koppla ihop alla andra kablar i ett tändningslås som inte ens är rätt. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser