Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
rilloo

Fråga angående växellägen Mercury 50/500 4cyl 1976

Rekommendera Poster

Hej jag har köpt en halvt isärskruvad mercury 50hk och nu när jag ska skruva ihop växelhuset i motorn så är ju växelstaget fyrkantigt och ska in på rätt sätt. lyckades vända och vrida så jag nu har fram och back via växelreglaget.

 

Men hur får jag i friläge?? tog lös allt och vred på denna pinne och hittar inget läge där jag har friläge, endast fram och back.

 

Då fattar jag inte heller varför plastgrejen ser ut sådär som att den ska glida mot nånting?

 

Vill inte skruva ihop den då jag inte får i friläge på något sätt, hur ska jag göra?? :D

 

Tack för svar.

post-102743-0-22538000-1496168329_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en tråd om detta problem, men tyvärr funkar inte länkarna längre.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/20244-v%C3%A4xelhuset-montering/

 

Här är en kortversion som du kan testa på egen risk. 

 

1. Se till att framväxel är ilaggd. Framväxel är mest stabil, så den tenderar att kräva mycket lite kraft vid vridning av axeltappen för att hoppa i. 

 

2. Växelkabelns ände i motorn sitter fast i en tapp som kan skjutas framåt mot fören på båten och bakåt. Skjut denna tapp maximalt framåt. Medan du kollar upp i riggen hur växelaxeln vrider sig ber du medhjälparen föra tappen bakåt, Denna rörelse är densamma som att gå från fram till backväxel. Om växelaxel rörde sig moturs underifrån sett, så skall du vrida tappen på växelhuset medurs uppifrån sett i annat fall tvärt om. Du kommer då att hitta friläget. Du kan behöva vrida ett halv varv eller mer innan det börjar ta emot och friläget börjar läggas i. För att lägga i backen fortsätter du vrida. Vrid på drivaxeln så går det lättare att växla.

 

Plastgrejen är en kam som skall lyfta en pinne som reglerar en spärr som låser riggen under back så att motorn inte slår upp. Kammen måste sitta rätt vriden för att det skall funka. Motorn skall gå att fälla upp vid neutral och framväxel. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Blir lite tveksam till ovanstående. Jag har min justerad så att riggen är olåst i framläge men låser redan vid neutral och självklart backläge.

 

Om du har motorn hängande eller liggande lös och om det krånglat har jag för mig backläget var lättast att ha i eftersom reglage armen ändå vill trilla i detta läge om inte något reglage är anslutet.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min yama 55 med samma mekanik var justerad så att den gick att fälla upp vid friläge, men det är ju lite av en smaksak, det viktigaste är att den är fri i framväxel och låst vid back.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...