raol 2 362 Postad 30 Maj , 2017 Kan tillverkaren kanske dela med sig av en servicemanual eller en detaljerad skiss som visar hur den är sammansatt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommeH 1 Postad 30 Maj , 2017 Har en Monterey 298SC med dubbelmontage som har orginalmätare från Faria. Två större kombiinstrument med varvtal, kylvattentemp och oljetryck, en för varje maskin. Nu har dessa lagt av, jag tror temp och tryck funkar fortfarande men varvräknarna har gradvis lagt av och funkar nu inte alls. Jag har försökt hitta någon som kan serva eller renovera dessa. Försökt både med tillverkaren i USA, men de verkar inte vilja ha med enstaka kunder att göra utanför Nordamerika, och med några firmor i Sverige som säger sig specialisera på att serva och renovera instrument till bilar och båtar, men inget napp. Skulle tro att det förmodligen är något mekaniskt elle förslitningsfel, kanske bara behövs en ny fjäder någonstans eller lite fett/smört på någon axel eller lager. Är dock orolig för att om jag försöker få upp instrumenthusen själv att allt trillar isär i 200 delar som inte går att få ihop igen. Någon som har några tips på vart man kan vända sig? Eller hur man eventuellt ger sig på detta själv? Jag inbillade mig att Faria var stora på marininstrument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 2 Juni , 2017 Har du hört med Instrument Jige i Leksand? Dom gjorde ett fint jobb med en gammal Smith hastighetsmätare på min MGB från 1964, dom gör även båt-instrument. Annars kan du ju kolla nya, kanske dags att byta ut dom ändå? Kostar ju en del men en renovering av instrument tar dom också betalt för kan jag berätta... På eBay kan man hitta alla instrument till amerikanska båtar och priserna är ofta bra. Det som suger är ju att man åker på att förtulla dom när dom kommer till Sverige. Inte alltid men om det är större grejer eller till högre värde kommer man sällan undan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 3 Juni , 2017 Bytte ut mina 20 år gamla Faria instrument mot nya Faria. Skickade efter från USA via eBay. 3500kr inkl tull och frakt för sju instrument. Kollade även på Faria kombiinstrument likt de dom TS har. Var ungefär samma pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 3 Juni , 2017 Samma här, fick tag i fina Faria Chesapeake med vit botten. Fick också tag i en nyproducerad instrumentbräda, nytillverkad efter originalet. Tillsammans med sju nya instrument. Riktigt skön känsla när det var monterat och klart! Blev ungefär samma pengar plus en knapp tusenlapp för instrumentbrädan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 3 Juni , 2017 Kanske är det billigare att skicka efter nya från USA, men annars håller jag på Gingers råd om Jige i Leksand, dom får varmt omdöme av alla veteranbilrenoverare. Så kolla med Jige först! http://www.instrumentjige.se/ ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 3 Juni , 2017 Ja samtliga mina mätare var i bedrövligt skick, solbrända, trasiga och bortom all räddning. Men av TommeH:s bild att döma är det ju verkligen synd att kasta bort de här. Är faktiskt en glädje att få gamla saker att fungera igen. Att bevara sånt som är värt att bevara. Trist utveckling i samhället att inget snart är lönsamt att reparera längre. Allt skall slängas och köpas nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 3 Juni , 2017 Utgår från att du redan "motionerat" varvräknarna genom att vrida fram och tillbaka på reglaget på baksidan mätaren där man ställer antal cylindrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser