Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Gäst hanna

Motorproblem

Rekommendera Poster

Gäst hanna

Vi har problem med våran motor. Tänkte om nån kan ha en aning om vad det är. Vi har en volvo penta inombordare. Vet tyvärr inte beteckningen på motorn. Motorn tvärdog när vi var ute.Vi har bensin, vi har kollat elkablarna så gott det går och hittar inget som har hoppat ur. Vi får ingen gnista när vi kollar tändstiften men vi har el fram till fördelardosan. Nån som kan ha nån aning om vad det är för fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni kollat, Batteri: finns det tillräcklig med spänning? Bensin filter: Kolla så att det inte är igensatt) Bensingpunpen;Matar den fram bensin? Startmotorn: drar den när ni vrider om nyckeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst hanna

Hej, ja vi har kollat allt utom filtret, borde inte vara det eftersom att den bara tvärdog? eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae, jag har själv fått skit i kranen till filtret på min motor. Kommer inget bränsle så dör som sagt motorn. Har ni tankat nytt bränsle för säsongen, eller kör ni på det ni hade i tanken? Det bildas kondes, och vatten i tanken. Detta kan skapa problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om fördelaren verkar kry kan det vara tändspolen. Dog när den blivit varm? Kör runt motorn på starten och kontrollera ifall ni får pulserande spänning (12v) till tändspolen. Om det finns, men ingen högspänning är spolen troligtvis trasig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst hanna

tackar för svaren. motorn hackade inte när den dog utan den la tvärt av. tog inte många sekunder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst hanna

vi har ny bensin i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla kolstiftet i mitten på fördelarlocket. Kolla så att det är fint och ger kontakt till rotorn. Annars kan det vara fördelarlocket eller rotorn. Du kan även dra ur mittenkabeln på fördelarlocket och kolla om det kommer en gnista där. Gör det det så måste det nästan vara locket eller rotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag var ute för något liknande då fanns spänning men inte kraft (ampere.) Det var huvudsrömbrytaren som hade ärjat! Jag kopplade förbi brytaren sen var det bara att köra igen! Kan vara värt att kolla! Göthe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Larra

Råkade ut för samma sak förra året , den tvärdog när den var varm, böt tennspolen och den var som ny igen........

post-0-1394234393,1598_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst hanna

hej, vi böt tennspolen igår och motorn går som den ska igen. tack för era svar. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...