BerraS 46 Postad 30 Maj , 2017 Jag håller på att bygga ihop ett larm för båten av lösa komponenter. Men har stött på ett litet problem.. Jag har kopplat in en pir sensor, som skickar signal till diverse larmfunktioner. Problemet är när jag aktiverar larmet via on/off fjärrkontroll så går larmet.. pir sensorn blir då strömsatt och larmar. Någon som har en ide hur jag kan lösa detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Maj , 2017 När larmet startar brukar larmingångarna vara blockerad i någon sekund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 30 Maj , 2017 (redigerade) När larmet startar brukar larmingångarna vara blockerad i någon sekund. Ok, har kopplat direkt från pir till larmfuntkioner. Så ingen fördröjning på pir sensoren tyvärr.. Kanske kunde koppla pir sensorn så den strömmatas konstant? Sedan on/off funktion "efter" pir sensorn? Redigering: Hmm det går jo inte, då fjärrkontrollens mottagare måste ha matarström för att öppna... Redigerad 30 Maj , 2017 av BerraS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredde_Flygare 0 Postad 30 Maj , 2017 (redigerade) Varför kan du inte ha konstant matning till piren? den borde dra försumbara mängder ström? Ett alternativ kan vara att hitta en pir som inte går i larmläge när den får spänning, jag antar att det är det som är problemet. Annars får du sätta ett tidrelä som förbikopplar piren under uppstartstiden. //Fredde Redigerad 30 Maj , 2017 av Fredde_Flygare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredde_Flygare 0 Postad 30 Maj , 2017 Vad är det för funktioner mer en larm som piren skall göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 30 Maj , 2017 Tackar för svar. Piren skall larma samt skicka då signal till ett modem. Så långt funkar det. Piren kan vara strömsatt hela tiden, MEN min fjärrkontroll släpper på 12 volt enbart, dvs jag kan inte enbart bryta ström till larmfunktionerna efter piren, då har jag inte 12 volts matning in till fjärrkontrollen.. (12 volts matning skulle jag då få först när larmet går) och av/på funktion funkar inte via fjärr. Visst kan man sätta en manuell strömbrytare i båten någonstans, men tänkte det blir lite roligare med fjärrkontroll:) Så långt har jag kommit fram till att ett enkelt relä borde funka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Maj , 2017 Ett "riktigt" larm brukar ha en separat styrning för av/på som är skild från 12V-matningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 30 Maj , 2017 (redigerade) Klart jag har ett riktigt larm Redigerad 30 Maj , 2017 av BerraS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 30 Maj , 2017 Har tittat på el ritningen och det går att koppla om till av/på utan 12V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser