Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
ojar

Bayliner 2655 20 knop

Rekommendera Poster

Hej, Min Bayliner 2655 gör lite drygt 20 knop vid 4100 rpm. Någon som har en idé om vad det kan bero på. Jag har laborerat med att byta propeller till 21 pitch i stället för 17 som tydligen är original. Varvtalet sjunker men den blir ganska klen. Varvet har dessutom aldrig hört talas om att det ska behövas en 21 på min båt. Har räknat på varvtal, utvexlingar, pitch, slip m.m. utan att få ihop det hela. Tacksam för att få ta del av andras erfarenheter. Vilket varvtal/hastighet/propeller har din bayliner. Mvh Öjar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej har en polare som äger en 2655 med lika cobradrev och 5,7 liters v8 som på min 2450 han marchar lätt i 22-24 knop och toppar ca 30 knop vanlig prop 15x17 vad har du för motor osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 24 fots Sea Ray som gör ca 28-30 knop vid 4100 rpm. Jag har en alupropp 14,5 x 17. Vad har du för utväxling på drevet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag har en OMC 460, 340hk. Proppellern som jag brukar ha på är en 15x17 vanlig alu. Vet inte vilken utväxling drevet har, men det verkar vara original King Cobra drev. Mvh Öjar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utväxlingen brukar stå instansat i metallen på drevet. Förresten, hur mäter du fartangivelsen. Med knopmätaren på instrumentpanelen eller med GPS?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med GPS. Vid 3900rpm planar den nätt och jämt. Jag har kört slut på egna idéer. Tänkte om det kunde vara avgasbäljen som släppte ut öfr mycket avgaser och att dess sedan sögs ner i propellern. Har bytt bälg men inte testat detta än. Känns dock lite långsökt, med tanke på att det ska komma ut lite gaser där via de slitsar som finns på bäljen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är 4100 maxvarv? Denna motor bör ligga mellan 4400-4800 enl.instruktionsboken, utväxlingen skall vara 1,43:1. 20 knop låter som att båten knappt kommer upp ur sjön, då går det ju aldrig snabbt. Jag skulle se över tändinställning, göra komptest mm, kolla motorns kondition. Vad är det för förgasare på den, vissa fyrportars öppnar två portar med vacuum. Din båt med motorn som sitter i låter ju annars som en lyckad kombination, det borde gå mycket snabbare. Lycka till Kenneth

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare. Mycket skumt. Även om maskinen bara varvar 4100 rpm, borde båten göra betydligt mer än 20 knop...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rödmarkeringen på varvräknaren börjar vid 4300 (någonstans). Med max gaspådrag varvar den säkert 4500-4800 efter ett tag och farten börjar då närma sig 28-29 knt. Det känns som om det vore fel utväxling eller oerhörd slip. Förgasaren är en 4 portars Holley. Kanske skulle man byta till en 15x19 prop och kolla över tändningen. Har inst. brytarlöst system, märkte ingen större skillnad på fart och ovanstående. Mer lättstartad blev den dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...