Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
sepo

Har jag rätt propeller? och andra frågor :-)

Rekommendera Poster

Hej. Är ny gällande båtar, och läst lite på detta forum mf.

 

Jag har en Sundquvist 560 HT (ovanlig båt tydligen). I den sitter en B20 motor där jag är ganska säker på att mycket kommer från en bilmotor. en Misab förgasare i typ Weber utseende. Drevet är en VP 270. Utväxling på drev okänt och vikt på båt okänt. Storlek på propeller i skrivande stund också okänt.

 

När jag gasar max ca 5500rpm med 2 i båten gör den 21 knop. Gasar jag max ca 5500rpm med 6 personer i gör den ca 19 knop.

Min fråga är om jag kanske har en "för liten" propeller på, då den kan varva ut med såpass många pers i?

 

Har en större propeller hemma fast den snurrar åt motsatt håll och enl tidigare ägare så skall denna har suttit på en 280 drev (passar 280 propp på 270?). Om jag har förstått detta rätt så skall det vara ganska enkelt att ändra på 270 drevet?

Och kan man göra detta när denna ligger i vattnet eller bör man ta upp båten?

Bifogar bilder på båten (inte min, men likadan) för att man skall kunna se vinkeln på skrovet. Min båt dock skiljer sig dock mot den på bilden då jag har trimplan på min och vp270 drev.

Vad är trolig topphastighet på en sådan här båt?

Nån som har mer info om detta märke (Sundqvist)?

 

post-110370-0-99142400-1496050229_thumb.jpg

post-110370-0-78504200-1496050244_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma propellrar för alla 2XX drev.

 

Jag har ett 200drev, där kan man enkelt skifta en liten "bygel/hake" i drevet, beroende på om du har höger eller vänster propeller, så du kan använda vilken som.

 

Korta:

post-107245-0-49932900-1496419288_thumb.png

 

Långa:

post-107245-0-93450700-1496419827_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara på min egna fråga ang proppellerbyte, ifall det är nån annan som ville veta.Så gick det hur enkelt som helst att byta propeller till en som snurrar åt andra hållet. var bara att flytta "pinnen"  från ena sidan till andra på växelmekanismen.

Toppfart nu är 25 knop vid 4000 Rpm (kommer inte över 4000 Rpm nu). för stor propeller?

Bytet gjordes i vattnet genom att dra aktern upp i vassen, och drevet i uppfällt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...