Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
dspj

Normal marschfart med KAD 44 i 3,5-tonsbåt?

Rekommendera Poster

Sjunker machvarvet borde väl farten oxå göra det?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt från B4 till J5 och kan enligt mina mätningar har J5 lite större stigning än B4 men ganska marginellt. Har 2 KAD44EDC i en Princess V40. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎06‎-‎26 på 2:59 PM, Ivan65 säger:

Sjunker machvarvet borde väl farten oxå göra det?!

Skillnaden i toppfart berodde på att den inte orkade vara lika mycket på topp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Problemet fick sin lösning. Det var propellerns vulkning som släppt, och den "slirade" mycket riktigt med rätt varvtal men för låg fart. (Den räfflade centrumbussningen av stål som sitter mot axeln är förbunden med ""vingarna" av aluminium med vulkaniserat gummi.)

 

Vi förlorade sannolikt både fart och bränsleekonomi.

 

Fick tag på begagnade rostfria på blocket. (tack för tipset Georg-Ohm) Båten gjorde nu ungefär 23 knop vid 3300 varv trots både tung last och motvind.

 

Jag har fått en ny båt :-)

 

(Kan man inte markera ett ämne "löst" i det här forumet?)

Redigerad av dspj
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-05-29 vid 11:09 skrev dspj:

Är lite konfunderad över att min båt inte når högre hastighet, varken topp eller marschfart.

 

Det är en Marex 290, dvs planande 29-fots motorbåt med 3,6 ton i konstruktionsvikt.

Motorn är en KAD 44 260 hk med DP-E drev.

 

Toppvarv ska vara runt 3600. Marschfarten borde man nå vid 3200 varv

Problemet är att det varvtalet bara ger en hastighet på 17-18 knop, och det känns inte riktigt som om båten kommit "upp ur vattnet" då. Kan det stämma? Detta är aktuell hastighet på nysjösatt båt, bara kvartstank och utan det mesta av "semesterbagaget" ombord.

 

Frågan är också varför det inte blir högre hastighet?

Har sett i flera trådar att motsvarande båttyp med till och med lite svagare motorer når 22-30 knop. (t.ex. Polar 290 med KAD 43) Har försökt justera både motortrim och trimplan, men det gör ingen större skillnad.

 

Normalt är det lätt att nå toppvarv även om man är många ombord och tungt lastad.

(Enda gången jag inte kom upp i maxvarv eller planade alls var i höstas, men då var både botten och drev fullt av havstulpaner.)

 

Propellern är lite "ärrig" och skrovlig av avflagnad och övermålad färg. Att det påverkar vet jag, men kan det vara hela orsaken.

 

Eller har jag helt enkelt fel propellermodell (verkar osannolikt att de skulle satt på fel eftersom det mycket sannolikt är originalpropellern?

 

Ska man kanske satsa på en chipstrimning - men det borde väl inte gå fortare vid 3200 varv för det...?

 

Eller är det jag som har fått fel för mig och ska nöja mig med de 17-18 knop jag får ut?

 

Skulle man testa ett propellerbyte är jag tacksam för tips på handlare/verkstäder i Gbg som kan lyfta och testmontera något annat!

Prova med att få båten i trim med trimplanen  nedfällda. Så fort båten planar så höj dom igen så att de inte agerar som bromsklossar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Svenjac:

Prova med att få båten i trim med trimplanen  nedfällda. Så fort båten planar så höj dom igen så att de inte agerar som bromsklossar

Läste du inte att problemet var löst i dspj's senaste inlägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...