Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Lars_Boras

Okänd Johnson - vad göra?

Rekommendera Poster

Jag har en Johnson utombordare som har stått oanvänd i många år, se bifogade bilder. Garanterat originalskick! Vad göra: renovera, sälja eller skrota? Tacksam för alla synpunkter. Jag skickar gärna flera bilder.

post-110654-0-51734700-1496046021_thumb.jpg

post-110654-0-40316900-1496046548_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så klart inte skrota! Lägg ut den på annons. Renovera den om du tycker det är roligt annars låter du bli. Kan finnas någon annan som vill. Tror dock inte att den betingar något större värde, varken som den står eller nyrenoverad. Marknaden är liten. Men jag kan ha fel så klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detinitivt inte skrota, finns säkert många som skulle bli överlyckliga om dom skulle få bli ägare till en sådan klenod.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lars - boras

Jag tolkar det som att du bor i Borås, det finns/ fanas en som samlade på utombordare en bit söder om Bua i Halland, inte så långt från Borås .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en och annan liknade motor emellanåt på både Tradera och på Blocket, jag vet ju inte vad slutpriserna blir, men eftersom annonserna försvinner tolkar jag det som om de säljs.

Det finns marinmuseum som kanske är intresserade och det finns veteranbåtsförenigar med medlemmar som vill ha en matchande motor till sin gammelbåt.

Du kan ju förslagsvis kontakta Västkustens Träbåtsförening,

http://trabat.se/ eller annan liknande förening.

Jag minns nu inte om det var i Sjötorp eller i Håverud eller på båda ställarna jag var inne och kollade deras museum, och där hängde det många gamla utombordare, likaså finns det några hos Föreninge Allmoge Båtar, FAB på Bassholmen, och kanske på Fjäderholmarna?

Eller så renoverar du och skaffar en passande båt till motorn! ;)

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en och annan liknade motor emellanåt på både Tradera och på Blocket, jag vet ju inte vad slutpriserna blir, men eftersom annonserna försvinner tolkar jag det som om de säljs.

Det finns marinmuseum som kanske är intresserade och det finns veteranbåtsförenigar med medlemmar som vill ha en matchande motor till sin gammelbåt.

Du kan ju förslagsvis kontakta Västkustens Träbåtsförening,

http://trabat.se/ eller annan liknande förening.

Jag minns nu inte om det var i Sjötorp eller i Håverud eller på båda ställarna jag var inne och kollade deras museum, och där hängde det många gamla utombordare, likaså finns det några hos Föreninge Allmoge Båtar, FAB på Bassholmen, och kanske på Fjäderholmarna?

Eller så renoverar du och skaffar en passande båt till motorn

Jättestort tack för bra input. Jag tror att det blir ett för stort projekt för mig att börja renovera så jag kommer att börja med att kolla med veteranbåtsföreningar mm om det är någon som är intresserad. Jag återkommer här på forumet och talar om "hur det går". Än en gång stort tack för bra, och snabb, info.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst!

Annars kan du ju ha den hemma som någon chick inredningsdetalj, folk har ju gamla bensinpumpar uråldigra slalomskidor och gamla tubkikare i vardagsrummet, så varför inte en upputsad eller patinerad gammal utombordare tillsammans med gamla fotogendrivna lanternor och trasika torra fisknät samt gråblekta åror...

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...