Mark_ 0 Postad 28 Maj , 2017 Hej, Har en Volvo Penta V8 5,7l AQ271B motor i en Draco 2100. När man kört ett tag med den (en halvtimme-timme eller så) så börjar man få problem vid högre varv att den börjar hacka och dö om man inte drar av på gasen. Idag kunde jag bara köra hem i runt 10knop men på väg ut var det inga problem att marscha i 25 knop (~3000 varv). Hade samma problem förra säsongen, dock inte alltid när jag var ute. Har funderat på bränsletillförseln, men om det är problem med den borde det väl vara det hela tiden, inte bara efter ett tag? Jag har också bytt bränslefilter och vattenavskiljare. Jag har också testat med lite bränsletillsatser men ingen skillnad. Jag är ingen erfaren mek men finns det några enkla saker man kan kolla som skulle kunna orsaka detta? Eller är det bara att anlita en mekaniker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 28 Maj , 2017 (redigerade) Kan jo även var problem med tändningen. Tex trilskande coil. Men tycker endå att det låter mera som bränsleproblem. Antingen ingensatt filter, eller bränslepump som inte orkar mata på tillräckligt vid höga varv. Redigerad 28 Maj , 2017 av BerraS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 29 Maj , 2017 (redigerade) Gör som Berra skriver, kolla att motorn får ordentligt med bränsle! Sedan finns det "värmefel", grejer som lägger av då det blir varmt i motorrummet, och tändspolen är en sådan sak, om den är gammal så byt den! En annan grej som for värmeslag när den blir gammal är kondensatorn, om du nu har traditionellt tändsystem med brytarspetsar, så om du har en konding byter du den också. Om man har ett "litet" problem med bränsletillförseln, en litet hinder, en liten obstruktion, någonstans går motorn i allmänhet bra på lägre varv, men då man ökar varvtalet vill motorn ha mer att dricka, och om det då finns ett hinder någonstans når inte tillräcklig mängd bränsle fram och motorn hackar. Om skräpet passerat bränslefilter och pump brukar det hamna i förgasarens/förgasarnas huvudmunstycke. .. Redigerad 29 Maj , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 29 Maj , 2017 Har haft ett liknande symptom på min VP 5,7. Visade sig vara en backventil i tankanslutningens nippel (på tanken) som kärvade. Många amerikanska båtar har den typen av nippel med en fjäderbelastad kula i. Med ålderns rätt kan denna börja kärva. En test som du kan göra är att köra med en extern dunk istället för tanken och se om problemet kvarstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark_ 0 Postad 29 Maj , 2017 Hej, Tack för bra tips. Börjar med bränsletillförseln och "värmefelen" så får vi se vart det leder. De verkar inne på samma spår här: http://baatplassen.no/i/topic/108235-volvo-penta-aq271-fusker-n%C3%A5r-den-blir-varm/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser