Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Saint8585

Får inte loss drev volvo penta

Rekommendera Poster

Har ett volvo penta 280 drev som jävlas.

Allt är släppt men de 2 rosfria asen som sitter mellan drev och hållaren sitter fast.

Får loss den ena men den andra sitter som bärget.

Provat banka, avdragare, smörja m.m. inget funkar.

 

Någon som har tips att ge eller vet om drt fins något spec verktyg för detta.

 

Är inne på att borra och gänga men vill helst slippa detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är de ihåliga bultarna du avser då du skriver "asen" så demonterade jag tvenne sådana med en hemmagjord avdragare, en masinskruv med en mutter och bricka i samma dimension som bultens ytterdiameter samt en mutter med större bricka ovanpå en stor bylsa ur hylsnyckelsatsen på utsidan.

 

Men jag skulle kunna tänka mig att det funkar med en glidhammare också.

 

Förbered dagen innan med rikligt med rostlösningsolja/krypolja.

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är de ihåliga bultarna du avser då du skriver "asen" så demonterade jag tvenne sådana med en hemmagjord avdragare, en masinskruv med en mutter och bricka i samma dimension som bultens ytterdiameter samt en mutter med större bricka ovanpå en stor bylsa ur hylsnyckelsatsen på utsidan.

 

Men jag skulle kunna tänka mig att det funkar med en glidhammare också.

 

Förbered dagen innan med rikligt med rostlösningsolja/krypolja.

...

Är de rostfria tapparna jag menar mellan gafflen och djälva drevet.

De är inte ihåliga på min utan massiva

Har bara ett spår i dem som ser väl nötta ut

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tapparna är av rostfritt men är ganska mjuka, matar man på med en hård don så finns risken att dom sväller några hundradelar i ytterkant. Om det sker så är det nästa omöjligt att trycka ut dom inåt.

Man ska använda ett mässingsdon som är mjukare än tappen.

Spåret som du nämner är bara till för att kunna vrida urtaget för låsinsexen rätt.

 

Ev kan ju lite värme göra susen, akta bälgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en riktigt idiotisk konstruktiom

 

Ingen som har lyckats med en avdragare eller liknande?.

 

Någon bra sida som säljer mässinhsdon?.

 

Min tanke var att få den att röra sig runt med spåret för att släppa.

 

Kanske är det våld, mässongsdon och värme som är sista utvägen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant. Det är riktigt dumt konstruerat. Man får inte heller raka slag på dem, då drivknutar och annat krafs är ivägen. Sitter det fast kan nog ett mässingsdorn vara väl mjukt. Jag har använt stålaxel litet smalare än ett vanligt dorns handtag (kanske ca 9 mm i diameter), och så lång så man kan hålla ia och drämma till med hammare.

Lycka till!

Slipa och smörj med marinfett, så det sitter fint då du monterar sen. Och bli lika förvånad nästa år då det sitter som attan igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev inledningsvis, så är det ihåliga bultar på senare modeller, så VP har kanske tagit till sig av kritiken.

Du kanske kan byta till de ihåliga, om de passar och om du nu får ut befintliga bultar.

Förra våren pratade jag med en annan båtägare med 280 eller möjligen 290-drev som hade borrat upp och gängat sina bultar för att kunna skruva i en öglebult och sedan dra med glidhammare. Men detta hade ju han gjort i verkstaden med pelarborrmaskin...

Men du kan ju gå till en erfaren VP mekaniker ich fråga hur dom gör, iallafall vilka svordomar och besvärjelser som fungerar bäst....

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

Har fått loss drevet men ena bulten sitter kvar.

 

Har provat en avdragare som biltema säljer som är i gjutgods.

Den viker sig. Provat att banka men allt är i vägen.

 

Alla ideer mottages och en kompis ska specialtillverka nya lagertappar med hål i som är gängade.

 

Är själv inne på att den måste pressas ut med typ domkraft eller liknande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter alltså kvar i skölden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter kvar i skölden som sagt vad.

Lyckades få ut en och dra ut drevet snett fram i sidled.

 

Min tanke hu nu är att sätta en hydralisk liten domkraft mot andra sidan skölden och pressa den utåt istället för innåt med en distansbit emellan.

 

Enda jag är olrolig för att att skölden flexar istället för att tappen rör sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter kvar i skölden som sagt vad.

Lyckades få ut en och dra ut drevet snett fram i sidled.

 

Min tanke hu nu är att sätta en hydralisk liten domkraft mot andra sidan skölden och pressa den utåt istället för innåt med en distansbit emellan.

 

Enda jag är olrolig för att att skölden flexar istället för att tappen rör sig

Kolla att domkraften fungerar även horisontellt, jag har råkat ut för att den inte gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilverkstäder finns det ett hydrauiskt verktyg som används när man riktar karosser etc. Dessa brukar hela "Pover Pivot" eller liknande. Dessa funka horisontellt och till och ned upp ochned på, det gör i alla fall inte min lilla hydrauliska domkraft. Det fi ns små smarta grejer som spridare i dessa satser som du kanske kan använda.

Det är väl inte omöjligt att man kan hyra ett sådant verktygsset någonstans där de hyr ut verktyg och maskiner.

 

Sedan måste ju din bult vara skadad på något sätt, så risken är ju att du drar sönder aluminiumgodset i skölden ocm du går på för hårt.

Jag hade nog provat att värma aluminiumet och se om det hjälper.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis så har tappen svällt pga att du eller någon tidigare gått på den för hårt. Har det hänt finns inga planer i helvete att trycka den inåt. 

Så du har helt klart rätt tänk att ta den åt andra hållet. 

 

Men som Ohm skriver här ovan, passa skölden så inte den spricker om du ska trycka med hydraulik. Kan du bara säkra så skölden inte ger sig så är nog hydraulik en bra ide. Dock så räcker det nog inte med en liten 1 1/2 tonnare

 

Kommer du inte åt med en lång don rakt igenom skölden dvs från det hålet som du fått bort tappen.

Ett långt förlängningskaft till en hylssats med lämplig hylsa som passar tappen borde gå att få igenom skölden, så du kan få lite kraft i slagen från utsidan av skölden.

 

Får du inte till det så kan ju ett alternativ vara att borra rakt igenom tappen (inget kul i rostfritt) för att kunna få dit en draghammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken på att hålen kommer eller redan är deformerade har slagit mig redan.

Bör det göra något dock?.

Tänkte eftersom låsningen lär låsa ändå.

 

Alternativet är väll att sätta dit en begagnad i sådana fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade för några år sedan ett liknande problem, men på en annan slags maskindel.

I mångt och mycket såg det dock likadant ut, en stålcylinder i ett hål i en maskindel av gjutgods av aluminiumlegering, det var en hel del magnesium i den legeringen.

 

Iallfall; flera dagars sprejande med rosltlösningsolja/krypolja.

På utsidan av hålet en jättestor hylsa, 36mm tror jag, men måttet är oviktigt, på insidan en M10 eller om det var M12 maskinskruv fastsvetsad i en rätt så stor tving.

Maskinskruven pressades med tvingens hjälp mot stålbulten/cylindern, och tvingens mothåll pressades mot hylsan, Tvingen kunde dras med stor skiftnyckel, tre tvingar drogs sönder innan skiten till slut lossnade, då med hjälp av rätt mycket värme.

Efter viss renovering kunde delen av aluminiumgods återanvändas, och en ny stålcylinder av överdimension kunde stättas på plats.

 

Men vänd dig med en fråga till erfaren Volvo-Penta mekaniker, detta problem är troligtvis inte unikt för dig, och fråga hur dom brukar göra saker och ting jäklas.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen ute.

Köpte en gängstång m14.

2 muttrar. klädde med silvertejp för att inte gängorna skulle skada hålet.

Sen som en ss trädde jag den genom hålet på drevet och daskade på ordentligt.

 

Gick lätt när det väl släppte.

 

Ena hålet ser lite deformerat ut, tror ni det spelar någon roll?.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-06-08 vid 18:00 skrev Saint8585:

Äntligen ute.

Köpte en gängstång m14.

2 muttrar. klädde med silvertejp för att inte gängorna skulle skada hålet.

Sen som en ss trädde jag den genom hålet på drevet och daskade på ordentligt.

 

Gick lätt när det väl släppte.

 

Ena hålet ser lite deformerat ut, tror ni det spelar någon roll?.

 

Mvh

 

Hjälp har samma problem, sitter så in i h*** lyckades du slå inifrån och ut med gängstången? Hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...