RiRi 0 Postad 28 Maj , 2017 Jag är sugen på en Ryds 23 dc. Är det någon här som vet måtten inne i kojen? Går det att bädda upp ute i i u-soffan så att man kan sova där? Ungefär hur mycket drar den i marchfart med en mercruiser 4,3? Och vad är toppfarten ungefär? //RiRi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 28 Maj , 2017 Vi sover hela familjen nere. Barnen är 2 st 6 och 2 år. Jag är 180cm och det funkar om jag ligger längs kanten. Trångt ja, men det går... U soffan går att bädda men är för kort om man är 180 cm. vet faktiskt inte vad den drar men glädjesiffror på nätet talar om 1,1. Jag kör dumt nog med för stor propeller så jag når inte rätt varvtal om jag kör full Gas, men når då ca 33 knop. Borde nå några till med 2 tum lägre stigning. Här sett siffror på 39 knop (tom båt...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RiRi 0 Postad 28 Maj , 2017 Är ni två vuxna och två barn som får plats i kojen? Eller bara du och två barn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 29 Maj , 2017 2 vuxna. Det trångt, men om barnen hade haft vett och sova rakt istället för på tvären så hade det gått bättre.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RiRi 0 Postad 29 Maj , 2017 Härligt vi är också två vuxna och två små. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RiRi 0 Postad 14 Juni , 2017 Mera frågor, Finns det några speciella saker att titta på i samband med köp! Typiska brister i en Ryds 23?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vfhc1984 1 Postad 5 Juli , 2017 Jag kan inflika med att rekommendera att köpa en lyxigare variant av uppblåsbar madrass (80 cm) som ni lägger på durken (från soffan mot hytten). Soffan bak är alldeles för kort för att vara bekväm att sova i. En vuxen och två barn kan ligga i hytten och en vuxen på madrassen på durken. Ett barn skulle också kunna ligga i soffan (samtidigt som madrassen på golvet får plats). Nyare DC's är oftast inte designade att kunna lägga en madrass på durken, dvs det är stolar eller kök som är i vägen. Jag har en 23 DC S-line (vilket erbjuder ankarspel som standard, verkligen en rekommendation + bättre tygklädsel och kapell). Teakdurk är att rekommendera då Ryds har äkta teak till skillnad mot nyare DC's som vanligtvis har teaklaminat. Från årsmodell 2011 kommer dessa båtar med förlängd badbrygga. Detta är också en rekommendation. Utan denna förlängning kan badbryggan kännas liten. Eventuella problem Du skall känna efter hur teakluckorna på badbryggan mår, mina är genomruttna efter bara 5 säsonger (=3 600 SEK för 2 st). De har försett dessa med plast på baksidan, men på något sätt läcker vatten in och samlas bakom teaken. Ryds har haft lite problem med tyget till stolar/soffan, det blir lätt solblekt (detta gäller det tyg som finns i S-Line). Detta går att ordna med att lämna in dessa för färgning (jag hade 2 stolar som var helt ljusgråa efter 3 säsonger). Jag har sett flertalet annonser på Blocket som har haft samma problem. I övrigt är det en fungerande båt, bra i sjön, dock kan 220 hk motorn kännas lite slö. Förbrukningen är ganska hög, jag ligger på ca 1,8 l/d familj + packning för en övernattning (runt 22-24 knop med 3 200 varv). Ensam i båten kanske jag kan komma ned till ca 1,6 l/d. Det är definitivt ett bra köp då båten är rymlig och innehåller allt som behövs för ett par övernattningar. Om du hittar en S-Line så är det bara att slå till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 5 Juli , 2017 (redigerade) Kolla kojlängden i ruffen om ni är två långa vuxna. Jag är 190 cm och fick inte plats när jag tittade på Ryds 23:or. Borde vara enkelt löst med madrasstricket som jag aldrig tänkte på då. Vanligt typfel på 23:or med Alpha One-drev är att Rydsfabriken pluggat en genomföring i skölden med en plugg av rätt undermålig kvalité som kan börja läcka efter ett par år. Känner tre Ryds 23-ägare och två har råkat ut för detta. Edit-anekdot: Genomföringen som pluggats är från impellerpumpen i drevet. Upp till EFI-varianten kyldes 4,3-liters V6:orna via pumpen i drevet - men när MPI-varianten kom med sitt högre effektuttag gav förmodligen impellerpumpen i drevet inte tillräckligt med vatten längre (egen gissning). Mercruiser bultade då helt sonika på sjövattenpumpen från Bravo-montagen på motorn - men behöll allt annat. Tillverkarna fick lösa separat sjövattenintag, och den gamla genomföringen fyller inte längre någon funktion. Därav ett hål i skölden som behöver pluggas, en föräldralös "kiss-slang" i framkant Alpha-drevet - och dubbla impellerbyten för ägaren. Redigerad 5 Juli , 2017 av Ljusdans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vfhc1984 1 Postad 5 Juli , 2017 Jag är 1,88 cm och tycker att ruffen är bra. Det är också bra höjd, dvs det går att sitta och byta om i hytten till skillnad mot många andra DC's där det kan vara väldigt låg takhöjd. Dynorna är hårda i hytten, rekommenderar att ni köper ett par skumgummimadrasser från typ Jysk eller dylikt och skär till dem - då blir det mjuk och schysst i hytten. Jag föredrar dock att ligga på madrassen på durken (egentid med Netflix samtidigt som det är mer luftigt än att ligga i en varm hytt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser