Cam72 64 Postad 28 Maj , 2017 Hej Har just haft maskinen ur och då passade jag på att tappa ur och byta glykol, enligt olika uppgifter har jag plats för. Ca 26 lit i maskinen + några liter i vvb och gångvärmen antar jag? Nu får jag bara i 14 liter, jag står på land så motorn har bara varit igång i 15 sekunder. Är det så att den måste gå en stund för att termostater ska öppna och vattenpumpen ska hinna pumpa runt glykolen ? Mvh J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 29 Maj , 2017 Ingen? Antar att det är samma procedur för de flesta motorer av samma serie. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 29 Maj , 2017 Ingen? Antar att det är samma procedur för de flesta motorer av samma serie. Tacksam för svar Svar ja på din fråga. Motorn lär öppna termostaten, och sedan får du fylla efter med glykol. På sidan av turbon har du en bajonippel den lär du öppna och släppa ur luften så du får cirkulation, blir ganska hett vid turbon annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 29 Maj , 2017 (redigerade) Hmm undrar om jag saknar detta på min turbo? Eller har jag missat något... Redigerad 29 Maj , 2017 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 29 Maj , 2017 Nu hittade jag den på en gammal bild. Ska jag släppa den med motorn i drift tills det kommer glykol där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 29 Maj , 2017 (redigerade) Nu hittade jag den på en gammal bild. Ska jag släppa den med motorn i drift tills det kommer glykol där? Svar ja ! öppna försiktigt tills du ser det inte kommer luft, då har du cirkulation kylning till turbon, denna ligger högsta punkten kan bildas luftficka där, turbon får då ingen kylning inte ba de. Blir väldigt hett, lärde jag mig hm. Nr 42 bajonippel. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745930-26-20699B.aspx Redigerad 29 Maj , 2017 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 30 Maj , 2017 Stort tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 6 Juni , 2017 Hej igen! Har nu lyft i båten och kört den i lugnt tempo till hemmabryggan i hopp om att glykolnivån Skulle sjunka undan för att fylla på mer i systemet. Fick upp motorn i 80grader och stabil temp vilket borde betyda att termostat öppnat, men jag har fortfarande bara fått i 14 liter, kan det vara så att det var endast 14 lit jag fick dränerat ur motorn och att det legat kvar en stor del i blocket trots att jag öppnat de båda dräneringsslangarna? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 6 Juni , 2017 Hej igen! Har nu lyft i båten och kört den i lugnt tempo till hemmabryggan i hopp om att glykolnivån Skulle sjunka undan för att fylla på mer i systemet. Fick upp motorn i 80grader och stabil temp vilket borde betyda att termostat öppnat, men jag har fortfarande bara fått i 14 liter, kan det vara så att det var endast 14 lit jag fick dränerat ur motorn och att det legat kvar en stor del i blocket trots att jag öppnat de båda dräneringsslangarna? Tacksam för svar Hur gjorde du med vätskan i vv beredare värmepaket o dyl släppte du ut allt där? Låter som systemet är fullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 6 Juni , 2017 Har inte tömt vvb mer än det som åkte ur vid Bortkoppling av slangarna från motorn vilket ifs var en del glykol (svårt att uppskatta mängden) Men det flödade bra med glykol vid banjon på turbon direkt vid uppstart så jag antar att systemet är fullt. Får väl hålla lite koll på nivån i exp. Kärlet framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 6 Juni , 2017 Har inte tömt vvb mer än det som åkte ur vid Bortkoppling av slangarna från motorn vilket ifs var en del glykol (svårt att uppskatta mängden) Men det flödade bra med glykol vid banjon på turbon direkt vid uppstart så jag antar att systemet är fullt. Får väl hålla lite koll på nivån i exp. Kärlet framöver. Tänk på att inte fylla för hög nivå i expansionskärlet kadarna är kända för att trycka ur sig överflödig vätska. Lycka till ha en skön sommar. // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 7 Juni , 2017 Tack för bra svar kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Errkii 0 Postad 26 Augusti , 2017 Var hamnar den uttryckta kylvätskan från exp.kärlet? Jag har problem med att motorn spottar ur sig kylvätska när den går upp i ca. 90°C och den hamnar i kölsvinet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 26 Augusti , 2017 Hej Cam72, Enligt mina papper är färskvattensystemet i kad42 19 liter. Detta utan din vvb. Kylsystem Typ ........................................................................................ Övertryck, slutet Påfyllningslockets ventil öppnar vid ..................................... 75 kPa Färskvattensystemets rymd inkl. värmeväxlare, ca 31/32 serien ....................................................................... 13 liter 41/42/43/44/300 serien ...................................................... 19 liter Termostat Typ ........................................................................................ Vax Antal ...................................................................................... 2 Börjar öppna vid .................................................................... 79–83 °C Fullt öppen vid ....................................................................... 92–96 °C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser