Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Rolle85

Bränslemätare alltid i botten

Rekommendera Poster

När jag sätter på strömmen så ser jag att mätaren rör sig lite grann men visar ändå att tanken är tom, trots att jag har ca 1/3 med bensin. 

Instrumentet ser ut som typ Wema. Vad felsöka tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt hade visaren på något sätt hoppat förbi den lilla stopp-pinnen. Stoppet är av gummi.

Då kan ju mätaren bara gå från "jättetom" till tom.

Bara att lossa glaset och peta nålen förbi stoppet.

 

Har också Wema mätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nyligen samma fel. Jag skruvade då ur givaren från tanken för att kunna röra flottören för hand, inte den minsta rörelse på mätaren oavsett om jag hade flottören på max eller tom. Den gamla givaren var av hävarmstyp och såg minst sagt risig ut. Så jag köpte ny givare av den numera vanligare typen med en rak stång med flottör direkt på stången.

Samma hålmönster som den gamla (vdo standard) och två kablar som bara kopplas i precis som på den gamla, klart.

 

Om du har en multimeter kan du mäta dig fram till om felet ligger i givaren eller instrumentet, mät isf motståndet över givaren. När du rör flottören upp/ner ska du se motståndet öka/minska mellan 0-180ohm ungefär.

 

Är givaren kass vilket jag gissar på så är det tre saker att tänka på när du köper en ny.

 

1: Det finns två standarder, 0-180ohm eller tvärtom 180-0 ohm där det såklart är amerikanerna som gör tvärsemot resten. Så var uppmärksam på om du köper för våran eller amerikansk standard beroende på vilken båt du har.

2: Flottörens djup. Jag har med flit en flottör som slutar 1dm över tankens botten då min tank är V-formad, så längst ner ryms inte så mycket. Hellre några liter i reserv än att tankmätaren sjuker snabbt i slutet och plösligt är tom.

3: Hålbilden för skruvarna. Du har säker vdo's standardhålbild även om det är wemas instrument och givare, den standarden verkar klart vanligast. Men du kan behöva en ring att montera innanför och ovanför hålet som sedan givaren sedan gängas i, eller så behöver du en givare som skruvas direkt i tanken, beroende på om du har gängade skruvhål eller ej. Ta med gamla givaren till affärn, det är enklast.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för era svar! Jag ska ta en bild på tank och det jag kan se från utsidan nästa gång jag är i båten.

När du pratar om att mäta ohm, menar du då att man ska mäta så att det inte är brott på kablarna - dvs få ett pipljud från multimetern om de nu är kontakt hela vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nae jag hade kopplat bort anslutningarna från givaren och mätit direkt på givarens kontakter. När du rör flottören på givaren ska du se på multimetern i realtid hur motståndet ändras mellan 0-180ohm ungefär.

Står det 0 eller 180 hela tiden (beroende på vilken standard du har) så är ju givaren paj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma på min Flipper förra året. Givaren som fått brott i lindningen. Bytte till en ny Wemagivare plus mätare från samma märke och nu slipper jag den svajande mätaren som tidigare gjorde det hela till en gissning så fort det inte var stiltje:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok så ni menar att jag ska koppla bort alla kablar till givaren till tanken och sen mäta på givaren samtidigt som jag drar flottören upp och ner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du behöver inte ens mäta eller ta loss givaren i första skedet. Ta loss kablarna och 1. ha dem lösa och 2. kortslut dem. Då ska mätaren i ena läget visa fullt och i andra tomt.

 

Kvarstår felindikeringen är mätaren kass (eller möjligtvis kablaget). Fungerar mätaren som den ska är det givaren. 

 

Tänk på att det räcker med ytterst lite "dålig kontakt" för att mätaren ska balla ur – 180 ohm är inte mycket. Så om mätaren inte fungerar med knepet ovan bör du testa med lösa kablar direkt på mätaren för att utesluta eventuell dålig kontakt. Vilken kontakt du kopplar respektive kabel till (alltså jord samt givare på mätaren) spelar ingen roll för mätaren bryr sig inte.

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha så jag lossar på kablarna där de är ihopskarvade med flottören och sätter ihop kablarna. Ska då instrumentet visa full tank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha så jag lossar på kablarna där de är ihopskarvade med flottören och sätter ihop kablarna. Ska då instrumentet visa full tank?

 

Antingen full eller tom, jag vet inte vilken sorts givare/mätare du har men det viktiga är att den visar det ena ändläget med korsade kablar och det andra med öppna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...