Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Gäst John Armbrecht

båtstereo

Rekommendera Poster

Gäst John Armbrecht

Hej, har precis köpt en ny båt (Motorbåt) och undrar nu om någon har bra tipps om vart jag kan hitta bra båtstereo'n och var jag kan beställa dem. Vore även bra om någon har tipps om vad man bör ta hänsyn till när man bygger in den och vad man ej bör köpa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en helt vanlig bilstereo. Funkar jättebra, men se till att skydda den från vatten. Högtalarna bör vara marinanpassade, dvs fukttåliga. Vanliga bilhögtalare duger inte (om de inte är placerade i en riktig hytt jämförbar med en bil). Hötalare för hemmabruk inomhus fungerar inte länge i en båt. De förstörs ganska snabbt av fukten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Vadhar du för båt och var vill du placera stereon och högtalarna? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det skall stå en heldel om detta tidigare i forumet. Sök lite på det såp kan du nog hitta massa tips Mvh Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller högtalare så finns det två olika varianter. I den ena typen är högtalarmembranet tillverkat av papper och skall inte användas i fuktig miljö. I den andra typen är högtalarmembranet tillverkat av gummi och passar då bättre i den tuffa miljön till sjöss. Om detta är en s.k. marin högtalare eller ej har ingen betydelse då. Som vanligt så innebär ordet marin en rejäl ökning av priset. Självklart finns det högtalare som är inkapslade så att vattenstänk m.m. inte skall komma åt membranen men detta innebär även att du skärmar av alla högre frekvenser i musiken/ljudet. Ljudet blir helt enkelt inte lika bra. Kan du därför hitta någon lämplig plats i båten där högtalarna inte blir utsatta för direkt vattenstänk och även hittar ett par högtalare med gummimembran (något dyrare än papper men inte lika dyra som s.k. marinhögtalare) så är saken biff! Tänker själv leta högtalare till min båt så småningom och är då ute efter gummimembran. Mvh, Utbult

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst johan

HEJ! Vanlig bilstereo går bra, tänk bara på att inte placera högtalarna för nära kompassen! Kompassen kan påverkas på ganske långt avstånd om de har en stark magnet. Finns även vissa marinhögtalare som inte påverkar kompassen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp precis vad du vill. Har haft marinhögtalare och de rostar lika lätt som vanliga... Se bara till att du har de skyddade så det inte regnar på dem. Kom iohåg att allt som det står MARIN på är dubbelt så dyrt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade bilhögtalare som fungerar alldeles utmärkt men gallret har en tendens att rosta. Det finns marinhögtalare med plastgaller, dessa rostar inte och är nog att föredra. Jag har använt Biltemas i en båt och har man inte allt för höga krav på ljudet är detta ett alternativ. Men det är klart, skall det låta bra så får det nog kosta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...