Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Georg_Ohm

Läckage av röd olja vid drevet

Rekommendera Poster

En kompis har köpt en på från ett dödsbo.

Den har förutom mystiska antenner (se annan tråd) även läckage av röd olja på utsidan vid akterspegeln. Enligt uppgift är drevet ett Vp 280 DP . Bifogar bilder på pump och reglage.

Trolig orsak?

Är det bara drevlyft eller även Powertrim på denna?

post-89760-0-02300400-1495902387_thumb.jpg

post-89760-0-01466600-1495902400_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej

 

Det är hydraloljan för powertrim/drevlyft. Lokalisera vart oljan droppar ifrån. Är det från hydralslangarna/kopplingarna eller är det från tråget?

 

//Pierre

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi misstänker något sådant, vet i nuläget inte varifrån det läcker.

Symptomet är att det kommer upp röd olja på vattenytan vid stillaliggande eller efter små vattenrörelser bakom båten. Eftersom det är rätt låg nivå av olja i behållaren under pumpen och välfyllda behållare vid pumpen för trimplanen, misstänker vi drevlyften.

Men klart på akterspegelns utsida iallafall, på insidan är det torrt.

Det har hittills varit för kallt i vattnet för att badandes göra närmare undersökningar.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev att det läcker på utsidan akterspegeln. Kolla trimplanen packningen i pumpcylindern kan gå sönder.

Vicka på dom för hand hör du ett Sörplande svampande ljud

Då är det trasigt fick byta ena cylindern på min gamla båt.

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett vanligt 280 drev så har det bara drevtilt, vilken är el-mekanisk. Manöverpanelen syns på ena bilden.

Pumpen med olja är till trimplanen, vilken då troligtvis läcker. Ser ut som det är lite olja i behållaren.

 

Nu finns det visserligen 280 drev med hydraulisk powertrim men dessa är ganska ovanliga, och då ser manöverpanelen annorlunda ut mot vad bilden hör ovan visar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det ett vanligt 280 drev så har det bara drevtilt, vilken är el-mekanisk. Manöverpanelen syns på ena bilden.

Pumpen med olja är till trimplanen, vilken då troligtvis läcker. Ser ut som det är lite olja i behållaren.

 

Nu finns det visserligen 280 drev med hydraulisk powertrim men dessa är ganska ovanliga, och då ser manöverpanelen annorlunda ut mot vad bilden hör ovan visar.

Tack för svar, men pumpen på bilden är till drevlyften, tror jag. Jag har nämnligen en snarlik i min båt.

Det finns en annan pump med en etikett på med texten "trim tabs" och den har välfylld behållare. Denna har tvenne klena slangar på utgången som går ut i var sitt hål på varje sida genom akterspegeln, så denna är till trimplanen!

 

Jag utgår från att det är drevlyften som läcker, då nivån i dess behållare sjunker litet granna.

 

Den läckande båten finns passande nog i farvattnen kring Läckö, och jag har inte själv varit ombord jag har fått bilderna via mms, och det blev en omfattande sms-konversation förra helgen, om detta samt om olika antenner ägaren fann ombord.

 

Jag är inte ens säker på om det är ett 280-drev med dp, men det skall iallafall vara "två propellrar på samma axel"...fanns 280 med dp?

Under de snaste 21 åren har jag haft båt med axel, och inte förrän nu de senaste året intresserat mig för drev, då min senaste båt dessvärre har ett sådant, men så länge det funkar är det ju bra... Ja så jag har egentlgen noll produktkännedom på området.

 

Jag hade för mer än 21 år sedan en Monark 670 med 280-drev ja den hade en helt mekanisk drevlyft, en elmotor med snäckväxel och en gängad stång, och likadan manöverpanel!

 

I annan tråd angående en ts som undrade hur batterierna var kopplade gavs rådet att fråga förre ägaren, här blir det svårt, man får väl kanske vända sig till ett medium, då denna båt köptes loss ur kvarlåtenskapen efter ett dödsbo.

 

Men jag har iallafall vidarebefodrat tipset att när det blir badtanperatur i Vänern att inspektera drevet och dess cylinder/cylindrar samt slangar och anslutningar från utsidan, tills dess fylla på "röd olja" och ha som rutin att hälla några droppar diskmedel bakom båten då man kommer i hamn för att dölja att man är en miljöbov.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det på drevet får du kolla dom cylindrarna

Torgny

Tack för svaret, jo jag har sagt till ägaren ett kolla detta då vattentempen i Vänern blir gynnsammare.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...