coppertail 285 Postad 27 Maj , 2017 Någon som har samma startpanel? Funkar knappen "buzzer off" på era? På min händer inte ett skit oavsett läge. "Buzzer" verkar vara japansk ironi, för det handlar snarare om ett flyglarm. Hunden ylar, ungarna skriker och måsarna tystnar varje gång man vrider på tändningen. Båtgrannarna tre bryggor bort kastar sig ner och stänger av sina motorer... Helt otroligt högt och genomträngande ljud. På bilden kan man ana en bit rosa wettextrasa som jag klämt mellan panelen och högtalaren. Ingen succé det heller. Snart kör jag en skruvmejsel genom gallret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 27 Maj , 2017 Buzzer Stop kallas av mina vänner på Smögenvarvet för självmordsknappen. Det är inte helt ovanligt att folk klipper kablarna till den för att undvika att man stänger av larmet av misstag... Fair Winds S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 27 Maj , 2017 Ett larm ska man ju kunna kvittera bort ljudet på utan att stänga av det helt. Lampan ska ju fortsätta att lysa tills felet är åtgärdat. Helknasigt med en vippströmbrytare. En del larm är ju knappast brådskande heller men som det nu är går det ju knappt att vara kvar vid styrplatsen. Min fråga är hur knappen är tänkt att fungera. Tystar den aktuellt larm men återaktiveras vid ett eventuellt nytt larm? Eller är det permanent tyst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 27 Maj , 2017 Yanmars knapp bryter strömmen till summern, är den avslagen så är den.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 28 Maj , 2017 Buzzer Stop kallas av mina vänner på Smögenvarvet för självmordsknappen. Det är inte helt ovanligt att folk klipper kablarna till den för att undvika att man stänger av larmet av misstag... Fair Winds S När man talar om trollen... På hemväg nu så gick plötsligt larmet. Samtidigt som alla mätare dog. Inga varningslampor funkade heller. Bara ett konstant illskrik från "summern". Slet ut panelen och konstaterade att ena kabeln till just "buzzer stop" gått av i en skarv, förmodligen till följd av mitt tidigare fipplande med panelen. Skarvade på nytt och så var det frid på jorden igen. Men att klippa sladden till "buzzer stop" är helt klart en väldigt dålig idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 29 Maj , 2017 Nu verkar att du har löst problemet, men annars tänkte jag att man kunde sätta ett motstånd i serie med sladden till summern så den låter, fast inte lika mycket ? Ev sätta en stark LED parallellt med summern så det blir en ljussignal som syns även en solig sommardag ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser