Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
xeonz

Gammal dieselvärmare doserpump läcker

Rekommendera Poster

Har en dieselvärmare som det står d3l på som jag tillslut fått igång nu. Dieselslangen var sprucken precis där den gick ner i tanken. Hittade felet då jag fick igång värmaren på lysfotogen och sen hittade jag felet.

 

Min fråga är om ni tror doserpumpen går att laga, den har någon ventil eller liknande som läcker. Någon som vet varför den har en ventil eller vad det är i toppen. Filmade pumpen under gång. Se video:

 

Vad tror ni, ska jag testa sätta någon gummiplupp i öppningen i toppen där den läcker eller ska pumpen se ut sådär?

 

Vad jag fått fram verkar det vara en d3l ebersprächer men hittar ingen info om den. Sitter i en flipper 850.

 

Värmaren fungerar när man startar den med motorn igång och sedan kan jag stänga av motor och värmaren inkl självfallet pump snurrar på, dock inge kul med dieselläckage från pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår så har du vattenburen värme och en värmare som inte vill som du vill... Ring Thermoprodukter i Kalmar.. dom hjälper dig..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åxå en 3dl.

Pillat isär allt för att komma fram till hur den funkar.

Har så dålig mottagning nu så jag kan inte se filmen. Kan iaf konstatera att min diselpump inte ser ut som din.

Jag skulle försiktigt plocka isär.. då kan man ju se hur funktion är, vilka delar som gör vad och i ditt fall varför det läcker.

När jag plockade isär min.. märkte jag att slaglängden justerades genom pumpens längd beroende på hur mkt man drog nippet i ena änden.. inte jättebökigt att ställa in men håll koll på hur mycket olika delar är dragna.

Själva pumpen på min är en liten backventil bestående av en 3mm kula, en fjäder och en minimalistisk oring. En elektromagnet som slar fram och åter..

Kallar om jag kan se nåt när jag har mottagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiskt, starta maskinen innan värmaren startar. kolla alla elanslutningar, säkringar efter spänningsfall, det brukar sitta en säkring på värmaren och ofta en hängsäkring på kabeln för strömförsörjning.

 

Jag har aldrig sett någon pump med vinklad utgång, men misstänker att det är en avluftning för att bryta eventuell hävert när pumpen stängs av.

 

Själva pumpen funkar ju och jag avråder från att öppna pumpdelen, lösa delar som trillar ut som skrivits innan.

 

Att ställa in bränslemängden är nog inget för en glad amatör då det kräver nogranna mätglas och tidtagning, dessutom är det inte mycket i själva pumpdelen som går sönder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga konstigheter att mäta in..

Räkna pumptick/ tidsenhet.

Kolla hur mycket den ska ge/tidsenhet.

Pumpa manuellt antal tick för given tidsenhet..

Mät mängden som kommit.. med ex sjukhusspruta. Så gjorde jag... simpelt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps.. dom "små delarna" liten fjäder, liten kula, liten o-ring.. det är alles. Absolut ungen kärnfysik..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev innan inte mycket som kan gå sönder i själva pumpdelen, därför finns det ingen anledning att skruva sönder den och behöva göra en ny inställning av pumpen, även om det inte är några konstigheter.

 

Speciellt inte Ts pump som uppenbarligen funkar, dock med ett litet irriterande läckage vilket knappast beror på själva pumpen.

 

Till Ts; hur sitter din pump monterad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...