Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
forgus31

Rostfri skruv i aluminium har fastnat

Rekommendera Poster

Hej! Jag har försökt lossa de rostfria skruvar som håller den klump av aluminium som mantågsstöttorna sitter i. Aluminiumoxiden har sannolikt packat sig så hårt att det är tji. Har provat borra mig ner till skruvarna och sprutat i 666. Det fungerade inte på direkten. Kanske när jag kollar idag. Får se. Såg att Coca-Cola skulle kunna gå men nu kanske 666 ligger ivägen för vattenbaserad vätskor som troligen Coca-Cola bygger på. Nån som vet vad man ska använda som är ännu bättre än Coca-Cola? Kanske Pepsi, Julmust.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om slagskruvmejsel går att använda så brukar det fungera. Tänk bara på att få ett bra mothåll på andra sidan när du slår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Kan inte värma eller banka. Orkar inte borra i rostfritt och vill inte förstöra delarna som skall skruvas tillbaka igen. Eftersträvar en vätska som kan lösa problemet. Jag har ju redan borrat ett hål ner till gängan och behöver bara kemitips. Är det ingen som vet vad som löser aluminiumoxid? Har tidigare sett att 6-66 löst aluminiumoxid på en sekund men jag tror inte att jag får ner det till skruven riktigt. Kanske kan gå med övertryck. Såg någonstans att man borrat in en smörjnippel. Har nu även provat på en ny stötta att borra och hälla i Coca-Cola. Alla med båt har sannolikt ovanst. problem. Men det verkar vara kört. Har Googlat mig blå men inte lyckats hitta något tips. Varför måste man blanda rostfritt med aluminium. Alla vet ju vad som kommer att hända. Eller är det meningen att man avser att fixera maskindelarna permanent med aluminiumoxiden. Skruvarna utgör bara ett tillfälligt förband tills man sjösatt och seglat en bit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej det finns speciella borr för rostfritt dom tar mycket bättre och se till att ha kylmedel hela tiden när du borrar. det finns en pasta som funkar bra men kommer inte ihåg vad den heter nu men den grönaktig i färgen. :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

6-66 är 5-56 för båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Glöm det med att på enbart kemisk väg få loss skruven! Jag håller till 100% med alla som förordat värme för att få loss skruven. Så här brukar jag göra när det djävlas: Först på med något smörjmedel med låg viskositet sedan värmer jag med varmluftspistol, knackar lite lätt på skruven, sprayar, värmer, knackar och väntar. Känner mellan varven på skruven ifall den börjat röra sig, både in och ut. Oftast börjar den röra sig efter ett antal svordomar. Då är det viktigt att inte förivra sig och bara skruva, utan fortsätta spraya, värma, lätt knacka och skruva det som går, (fram och tillbaks). Till slut har du fått ren gängorna och kan skruva ut skruven. Det tar tid men det går! /Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska prova metoden med knack och värme. När det nu inte finns någon metod som jobbar av sig själv. Det verkar ju inte behövas så kraftig värme och knack så det ska nog listen klara. Jag antar att du jobbat med båtar och utombordare professionellt. Där måste det ju vara det som tar längsta tiden. Gamla riggar där impellern inte bytts någon gång. I mitt fall med stöttorna har det gått 25 år i värsta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa på hela mantågstöttans fäste från båten och sätt den i ett skruvstäd med skyddsmuddar och smörj, lirka, värm, skruva, drag fram och åter till det lossnar. Det är envetet och slitigt men det går. I bland slutar det med att man får borra ur RF-skruven, använd då specialstålsborr, finns ett bra tyskt fabrikat.Använd inte våld, då går det åt fanders. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Det är mantågsstöttans fäste (aluminiumklumpen) som jag försöker lossa från relingslisten (aluminium). Två kraftiga spårskruvar som fastnat i sin oxid. Ska prova med slagskruvmejsel och värma på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det genomgående M6 med mutter och bricka på insidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst trewq

Antar att skruvarna sitter utifrån genom relingslisten in till klumpen och att klumpen inte är något att spara. I så fall skulle jag gå lös på klumpen med vinkelslipen och ta bort både aluminium och skruv i önskad omfattning. Rått men effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lossade exakt på en sådan stötta häromveckan. En skruv genom däck och två genom relingslisten. Skaffa en slagskruvmejsel av bra kvalitet och skaffa rätt storlek på bits. Be någon sitta på en tyngd på stöttans insida. Tyngden kan vara en stor träbit tex. Sen är det bara att banka och spruta rostlösare. Att värma så nära plasten är nog ingen bra idé. Värme funkar bäst när det är RIKTIGT varmt, och då behöver du gå lös med gasolbrännare. Varmluftspistol duger inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo precis så är det. Skulle tro att vi är några bankare varje vår. Jag vill ha loss den för att göra en renovering av däcket vid varje stötta så småningom. Jag spar gärna klumpen och monterar den igen om det går. Jag har ingen brådska så jag kan vänta och se om det kommer något mirakelmedel som det ibland finns så gott om. Kanske vi kan finna upp en ny medicin tillsammans. Vinkelslip kan jag hantera men vill gärna få lite finess över det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft exakt samma problem. Spara al klump...de går inte få tag i igen. Slag skruvmejslar och alla hemma trix med Coca you name it funkade inte. kappade skruvskallarna med kaprondell. Lämnade in till Mekverkstad där de borrade upp nya hål. min båt är från 80 och alla som vet något om metaler rf och al oxiderar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä - det gick inte med de vanliga dryckerna. Det ska nog vara starkare grejer. Nu har jag köpt väteperoxid och salpetersyra! Min båtgranne hade tips om att det ska gå att lösa aluminiumoxid med detta men hade inget recept. Man ska blanda de två ettriga vätskorna så man får vara ytterst försiktig. Vattenslangen framme med rinnande vatten, skyddsglasögon, gummihandskar och gammal overall. Tyvärr kunde jag inte köpa kraftigare väteperoxid än 17,5-procentig men det kanske kan gå ändå. Salpetersyran är 50 % Återkommer om resultatet. Ska droppa lite av blandningen i mitt från sidan borrade hål. Kan prova lite olika blandningsförhållanden. Jag skulle tro att det fler än vi som åker omkring med läckande däck vid stöttorna då man inte kommer åt att laga laminatet. Blir tillfälliga tätningar. När någon tar hårt i stöttan så spricker det upp och det droppar in vid nästa slagregn eller bidevindsbog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vända på ratten vid styrpidestalen och hade nästan dragit sönder skruvarna. Den är från -99 och har väl inte lossats sen dess. Här har vi ett problem. Sådana skruvar ska lossas med jämna mellanrum för den gången man behöver smörja styrningens kugghjul är det för sent. Sättet får bli att göra upp ett schema att smörja sådana delar. Samma som med utombordaren, S-drevet mm. Nu lindade jag gängtejp runt hela skruven så tjockt jag kunde med tanken att gängtejpen ger med sig om oxiden letar sig in. Vid skruvskallen ligger det nu en tätning av gängtejp så saltvatten ska få svårt att ta sig också. Varför i hela friden monterar inte tillverkarna tätningar vid skruvskallarna? Eller någon monteringsgegga? Sicket slarv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått loss skruven än? Det var ju ett tag sen du postade denna tråden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade med salpetersyra 53 %-ig och 17,5 %-ig väteperoxid. Hade väntat mig lite rök och fräs men absolut inget hände. Kanske för svag väteperoxid. Fanns bara denna i affärn. Låter det ligga och dra så får vi se. eftersom yrkesmännen inte använder detta så är det nog kört. Det blir nog borrning. Ska prova med värme/knackmetoden också. Det är ingen brådis. Dom har suttit i 25 år så några år till kan det gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns starkare väteperoxid på apoteket (30 %) fast jag tvivlar på att det fungerar då aluminiumoxid är tämligen oreaktivt, men pröva kan du ju alltid göra. 100 % av dessa vätskor går inte att få så jag misstänker att det inte blir mycket starkare än detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ännu inte insett att det bara är att bita i det sura äpplet och manuellt göra arbetet. Hade du lagt ner lika mycket möda på rent kroppsarbete somatt söka kemiska lösningar hade skruvarna för länge sedan varit loss/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synnerligen en mycket intressant ämne!!! Kul att följa!! Har inget att tillföra mer än studera vad Ni kommer fram till. Hej Göthe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - Nitro. Jag börjar tvivla på kemins möjligheter. Nu med båten i sjön är det svårt att jobba med borrmaskin utifrån sjön så det blir till man fått upp henne. Under tiden så väntar jag. Hallå! Är det någon som kan kemi!!! Jag var dålig på det i plugget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer med båten om jag värmer? Vill helst ha den kvar. Eller räcker det med c:a 100 grader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är gott om plats. Smälter aluminiumoxiden? Annars kommer väl skruven att nypa fast än mer om jag värmer skruven och kyler klumpen via listen. Listen kan jag kyla på båda sidor om aluminiumklumpen. Helst skulle man väl göra tvärtom annars. Värma klumpen och kyla skruven. Det med att svetsa fast en sexkantsskalle på spårskruven skulle ge större moment men svets saknar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruven sitter i aluklumpen och kommer att ha ungefär samma temperatur men funkar det i praktiken ska jag inte teoretisera. Mera. Men ligg på med tips bara - (om ni orkar när jag är så bångstyrig av mig). Ber om överseende med det och tackar för alla goda tips som jag förstår en del kommer från yrkesfolk eller som har meckat mycket med motorer i båtar! Därmed är inte sista ordet sagt hoppas jag. Det är en så allmängiltig fråga att det är värt att få alternativa lösningar. Tycker att det saknas en sprayburk på marknaden! Aluminiumoxidlösaren. Vi kan väl oppfinna en dunderkur/metod tillsammans så bjuder vi alla andra på den. Det ska helst vara en oförstörande metod. Den ska vara enkel att använda sig av. Även kunskap om förebyggande metoder för skruvförband rostfritt/aluminium skulle kunna spridas på detta forum. Betr. att förebygga al-oxiden syndas det ibland från yrkesfolket som jag kan se det (på min båt i varje fall). Jag har det på samtliga skruvförband al/rostfritt. En enkel tätningsbricka, lämpligt fett, omlindad tejp el. likn. skulle kanske ha förhindrat problemet. Det borde vara självklart att montera på så sätt att man inte ska behöva gymnastisera skruvar varje/vartannat år för att rädda prylarna. Jag funderar själv om t.ex Sika skulle kunna fungera i skruvhålet. Nån som provat? Eller gängtejp som jag nu testar på styrningens fyra skruvar. Dessvärre (i detta fall) tar det kanske 5 år att se om det hjälpte! .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förebyggande åtgärd är att montera rostfria gänginsatser typ helicoil. VP-dreven har det.Dom brukar gå ganska lätt att få isär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Något som kan vara värt att prova är SONAX FÄLGRENT EXTREME, ett medel på sprayflaska avsett för att göra rent bilfälgar. Har använt detta på mässinglyktan i ruffen och även på aluminium och det som händer är att oxiden skiftar i färg [RÖD](rött)[/RÖD] och tycks lösas upp. Hur bra det tränger ner genom gängor kan jag inte svara på, men det kan vara värt att prova. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte väl att Wille skulle ha en lösning att rekommendera. Jag tror att det svåra är att få vätskan dit där al-oxiden är. Funderar på att sätta in en smörjnippel och på något sätt trycka in vätskan. Om man häller lite lösning i en tryckluftslang och ansluter den till det borrade hålet så kanske lösningen sipprar igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...