uttern310 0 Postad 25 Maj , 2017 Hej! Jag har en liten fritidsbåt "Uttern 310" som jag använder till fiske. Båten är godkänd för 3 personer och en motor upp till 5hk. Nu till problemet... om jag sitter ensam i båten (jag väger ca 80 kg) så blir båten väldigt tung baktill. Båten är inte i närheten av att plana med min nya 6 hk Tohatsu, (väger som en 5 hk motor), och om man sitter två i båten så gräver den ner sig och går som en "pråm".. Någon som kan svara på varför båten har så dålig flytkraft? Är detta normalt för små båtar? Ett annat problem jag har är att om jag släpper rorkulten under färd så drar båten åt höger... Jag har haft upp båten och kollat kölen, men den verkar vara rak. Trim-vinkeln på motorn är också bra. Vad kan detta bero på, är båten skev? Tacksam för svar! MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 25 Maj , 2017 När båten drar åt höger antar jag att du menar att motorn styr själv, den står inte kvar centrerad som du släpper den? Det beror på att propellerns rotation drar med sig motorn sidledes och därmed styr båten. Detta löser du genom att ställa in hur trögstyrd motorn ska vara. Det sitter oftast en skruv/vingmutterliknande på riggen någonstans, ju hårdare du drar åt den destå mer trögstyrt blir det. På segelbåtar låser man ofta riggen helt med denna då man ändå styr med rodret. Ställ in den hårt nog att motorn inte orkar rotera sig själv, men inte så hårt att du själv måste ta i för att styra. Att den går baktungt då... Ja det är en liten båt så den är såklart känslig för last. Du kan köpa en rorkultsförlängare så du sitter i mitten av båten och kör. Det är inte så att du kör för fort? Om båten inte planar gäller det att hålla sig till båtens deplacemantsfart. Fören trycker upp en bogvåg, efter den kommer en vågdal, i den vågdalen trillar aktern ner om du kör över deplacementfart och båten lutar bakåt och skapar stora svall. En lång båt har alltså en högre deplacementsfart än en kort. 3,1m är väldigt kort, så här gäller det att plana eller åka i roddfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Maj , 2017 3meter båt 6hk motor 80 kg förare Kommer aldrig att plana! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uttern310 0 Postad 4 Juni , 2017 När båten drar åt höger antar jag att du menar att motorn styr själv, den står inte kvar centrerad som du släpper den? Det beror på att propellerns rotation drar med sig motorn sidledes och därmed styr båten. Detta löser du genom att ställa in hur trögstyrd motorn ska vara. Det sitter oftast en skruv/vingmutterliknande på riggen någonstans, ju hårdare du drar åt den destå mer trögstyrt blir det. På segelbåtar låser man ofta riggen helt med denna då man ändå styr med rodret. Ställ in den hårt nog att motorn inte orkar rotera sig själv, men inte så hårt att du själv måste ta i för att styra. Att den går baktungt då... Ja det är en liten båt så den är såklart känslig för last. Du kan köpa en rorkultsförlängare så du sitter i mitten av båten och kör. Det är inte så att du kör för fort? Om båten inte planar gäller det att hålla sig till båtens deplacemantsfart. Fören trycker upp en bogvåg, efter den kommer en vågdal, i den vågdalen trillar aktern ner om du kör över deplacementfart och båten lutar bakåt och skapar stora svall. En lång båt har alltså en högre deplacementsfart än en kort. 3,1m är väldigt kort, så här gäller det att plana eller åka i roddfart. Tack för svar! Jag har provat att dra åt skruven som reglerar hur trögstyrd motorn ska vara och detta fungerar bra. Angående lastkapacitet i båten så gör det mig något förundrad att den är godkänd för tre personer samt en 5 hk motor.. kanske menar de att båten går att lasta till den gränsen utan att sjunka.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uttern310 0 Postad 4 Juni , 2017 3meter båt 6hk motor 80 kg förare Kommer aldrig att plana! Tack för svar! Om jag sätter mig mitt i båten så får jag den faktiskt att plana detta förutsätter dock att jag är ensam i båten och inte har för mycket last i övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 13 Juni , 2017 Är det dubbelbotten på den? och isåfall har du kollat så att den inte är full av vatten? Dum fråga kanske men man får kolla allt. Sen har du ju även den lilla styrfenan bakom propellern! står den rakt? rorkultförlängare är ju ett bra tips med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser