Rikardg 0 Postad 25 Maj , 2017 Problem med tändning Johnson 115 V4 2000 Slutet på förra säsongen så förtöjde jag båten, allt fungerade som det skulle. En vecka senare så hade jag ingen gnista. Lyckades inte felet då, så den åkte upp på land över vintern. Kastade i båten igen för en månad sen, fortfarande ingen gnista. Då bytte jag powerpack (hade en extra) och motorn startade upp direkt. Perfekt tyckte jag och drog iväg på en fiskehelg. Körde ca 15min i marchfart, sen slog jag ner reglaget fullt, då började motorn misstända (smattrade intensivt), la i friläge och förberedde ankare eftersom vi va framme. Peta i växeln för att komma till land, men motorn dog. Typiskt... Plockade av tändspolarna och såg att kontaktyta mot jord var dålig, samt att undersidan (gummikladdet) va sprucket och det var rostigt där jordbläcken går in i spolarna. Putsade och meckade, skruvade ihop och då fungerade motorn igen. Men inte på last, åkte hem i ca 6knop då den inte orkade plana. 1 vecka senare hängde jag på 2 nya spolar men hade ingen gnista efter det. Nu började jag tröttna och chansade på den optiska givaren triggern. Köpte och bytte, ingen gnista. Började mäta upp kablarna efter en felsökningsguide jag hittade, fann ett konstigt fel, 7V på gul/röd kabeln, ska vara 12V, även 7V på kabeln till triggern. Jag har en extra stator liggandes. Vad är nästa steg? Vad kan det vara som är fel? Tacksam för hjälp MVH Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Maj , 2017 All mätning på statorn skall ske med toppvisande instrument (DVA). Hur har du mätt? http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/03/CDI-Electronics-DVA-Charts.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikardg 0 Postad 25 Maj , 2017 All mätning på statorn skall ske med toppvisande instrument (DVA). Hur har du mätt? http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/03/CDI-Electronics-DVA-Charts.pdf Har inte skaffat en DVA mätare än, men resistansen låg inom rätt område. Testade mäta DC volt på statorn och hamnade inom rätt områden så länge kabelstyckena va anslutna, kopplade jag ur fick jag 0V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Maj , 2017 Du verkar inte ha mätt laddspolen. Denna levererar de 200-300V som laddar upp kondensatorerna i powerpacken och via tyristorer laddas ur genom tändspolarna. Jag har inte koll på OMCs optiska tändsystem, men den 12 V spole du mätt bör vara lysspolen till batteriladdningen. Denna har i så fall i princip inget att göra med tändningen. Lågspänningsspolar som de 7 och 12 V du nämnt, kan knappast ha isolationsproblem som inte skulle avslöjas vid en resistansmätning, men detta gäller inte den laddspole jag nämnt ovan.Börja med en resistansmätning, men ett byte av stator eller åtminstone laddspole om det går skulle nog kunna vara värt besväret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikardg 0 Postad 25 Maj , 2017 Du verkar inte ha mätt laddspolen. Denna levererar de 200-300V som laddar upp kondensatorerna i powerpacken och via tyristorer laddas ur genom tändspolarna. Jag har inte koll på OMCs optiska tändsystem, men den 12 V spole du mätt bör vara lysspolen till batteriladdningen. Denna har i så fall i princip inget att göra med tändningen. Lågspänningsspolar som de 7 och 12 V du nämnt, kan knappast ha isolationsproblem som inte skulle avslöjas vid en resistansmätning, men detta gäller inte den laddspole jag nämnt ovan. Börja med en resistansmätning, men ett byte av stator eller åtminstone laddspole om det går skulle nog kunna vara värt besväret. Okej! Jag börjar med att byta stator, eftersom jag har en. 7 och 12v som jag nämnde är en kabeln som kommer från solenoiden dvs 12v direkt från batteriet. Gissar på att den ska mata powerpacket med kräm för att starta motorn. När jag mätte på statorn hade jag ca 200V på ett kabelpar och 22V på det andra (har jag för mig) kollar det igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 Maj , 2017 (redigerade) Spolen för laddning av 12 V startbatteri har endast i mycket sällsynta felfall inverkan på tändningen. Motorn är helt oberoende av 12 V för tändningen. Detta gäller alla utombordare med CDI/Powerpack/Switchbox. Följande framgår av länken i mitt tidigare inlägg. Motor90-115 1995- 2006 CD4 OPTICAL 586292 113-6292* Laddspole för CDI/PowerpackBrown to Brown/Yellow (or Brown/White) 900- 1200 Ohm 150-400V Laddning 12 V startbatteri Orange to Orange/Black 50-60 Ohm 11- 22V Triggers Orange/Red to Eng Gnd 10.5-12 VDCBlack/Orange to Eng Gnd 8-10 VDC Det framgår inte att du mätt efter detta. P.s "solenoiden dvs 12v direkt från batteriet" Detta kan knappast vara fallet. Strömmen från laddningen är AC som måste likriktriktas innan den kopplas ihop med 12 V DC. Men det har som sagt normalt sett inget med dina tändningsproblem att göra. Redigerad 26 Maj , 2017 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 Maj , 2017 När motorn skall stoppas med nyckel eller säkerhetsbrytare, så jordas en av ledningarna till Switchboxen. Dvs ledningen i fråga kopplas ihop med minus på 12 V-sidan, vilket är samma som gods på motorn. Denna "stoppledning" är vanligen svart med gul rand.Om du följt ett felsökningsschema, så är en av de första åtgärderna vid en motor som saknar gnista att koppla bort denna stoppledning vid switchboxen. Har du testat detta? Notera att stoppledningen funkar på samma sätt även om motorn helt saknar 12 V system, så det innebär inget samband mellan 12 V DC och tändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikardg 0 Postad 26 Maj , 2017 När motorn skall stoppas med nyckel eller säkerhetsbrytare, så jordas en av ledningarna till Switchboxen. Dvs ledningen i fråga kopplas ihop med minus på 12 V-sidan, vilket är samma som gods på motorn. Denna "stoppledning" är vanligen svart med gul rand. Om du följt ett felsökningsschema, så är en av de första åtgärderna vid en motor som saknar gnista att koppla bort denna stoppledning vid switchboxen. Har du testat detta? Notera att stoppledningen funkar på samma sätt även om motorn helt saknar 12 V system, så det innebär inget samband mellan 12 V DC och tändning. Svart/gul fungerar som den ska. Statorn som satt på såg bränd ut (bifogar bild). Bytte till gamla originalet, men förgäves. Glömde prova att koppla ur regulatorn. Funderar på om något kan ha förstört powerpack 1 sedan bytte jag till powerpack 2 som fungerade en stund innan den också gick sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser