Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
stewe

Dålig laddning ifrån solcell

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte förra säsongen en utfällbart solcell på 50 w enligt nedan:

https://www.seasea.se/solpanel-50w-hopvikbar

Jag köpte även med en mttp-regulator.

Jag lägger upp solcellen på hardtoppen och kopplar laddningen till en av mina 12-volts uttag.

Saken är den att jag tycker att jag borde få bättre laddning än jag får. Absolut max laddar den 2 A men då håller jag solcellen rakt mot solen. Funderar om det kan vara kabel dimension som gör det eller något annat. På 50w borde jag få mer än 2A som max tillsammans med en mttp regulator?

Vad har ni för laddningsström ifrån era solceller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag håller med dig om att 2A är lite, du borde få ut det dubbla. Men är det så att batteriet börjar bli fulladdat så drar regulatorn automatiskt ner på laddeffekten.

Det är kanske det som händer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 50W panel ger oftast runt 2,7A. Men för att bedöma hur bra det funkar måste man mäta hela energimängden för ett dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast man får oftast inte det som teorin säger...

För det första så ligger Sverige långt från ekvatorn, där solinstrålningen är som bäst. Sedan är teorin att panelen ska hålla 90 grader mot solen ( men solen rör sig ) och dessutom är panelen värmekänsliga vilket gör att mitt på sommarens klaraste dag går effekten ner... 2 A så här i maj är nog rätt bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla databladen för solpaneler, brukar stå typ "Max ström under belastning: 2,88 A". 

Man har lite systemförluster men 2,7A brukar man klara i direkt solljus. Förutsatt att batterierna tar emot detta.

Vid ekvatorn har man högre intensitet men i Norden har vi längre dygn och mera diffust/indirekt ljus så under tex juni så får vi ungefär lika mycket energi.

Men som sagt, det är inte max som är intressant utan den totala mängden man får per dygn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev just i en annan tråd som delvis handle om samma sak, att jag med en alldeles ny 50W panel under juni, korta stnder, mitt på dagen om det var soligt och molnfritt kunde få 3A om jag riktade in panelen, men oftast kring 2A om nu batterierna tog emot laddningen.

Så du skall vara nöjd med det värdet du får!

Det kan bli bättre om några veckor!

Sedan är det ju aldrig fel med tjockare kablar!

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Det låter som om jag borde få mer än 2A. Förra sommaren övervakade jag laddningströmmen och den ligger mellan 1.5 - 2.0 under ljusare delen av dagen. Någon gång hade jag någon decimal över 2.

Undrar vad det kan bero på att jag får så lite. Batteriet är friskt och tar laddning bra ifrån andra källor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det var så för kanske fem-tio år sedan att solcellspanelerna förlorade effekt när de åldrades, dom är kanske bättre på den punkten idag?

Sedan lämnar varma paneler mindre effekt än de som tillåts få luftcirkulation runt sig. Det är därför man aldrig skall montera paneler med ram direkt mot underlaget.

Platta böjliga panleler tål i allmänhet värmen bättre och när de är tajt klistrade mot underlaget sker ju viss värmeavledning.

Sedan är nu inte solens instrålning riktigt optimal ännu, men snart!

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror din panel är fullt frisk.

Glöm inte att 50W är under extrema maximala förhållanden (mycket ljus, optimal temperatur), vilket jag skulle vilja påstå att du aldrig får i praktiken och här i Norden. Sedan har regulatorn inte 100% verkningsgrad, snarast i bästa fall 85-90%.

Ytterligare så är "50W" när solpanelen lastas ganska hårt, dvs av ett duktigt urladdat batter eller att du har förbrukare på. Dra sedan av minst 10-15% för "avrundning uppåt" som de flesta tillverkare ägnar sig åt.

Har du 1,5-2,0A under större delen av den ljusa tiden som du skriver, så är det nog helt normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade mina lite i helgen. La dom så alla låg i sol.. kanske nån vant skuggade lite. Dom låg ner med lite lutning mot solen. Har 400W solcell och när jag körde full last på batterierna ett tag så spänningen gick ned. Då gav solcellerna runt 14-16A.

Det motsvarar ju 8st 50w och ger då ca 2A/50W

Har inte testat hur mycket jag kan få max men ofta på somrarna har jag haft bara 2st uppe och laddar ofta 8-12A.

Ska se i veckan om jag får plats med fler batterier..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur och med vad mäter du laddströmmen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser det direkt på regulatorn.

Det finns meny där man vid varje tryck ser olika värden.

Standby batterispännin

1 batteritemp

2 laddar A

3 tot laddade Ah sedan senaste noll

4 spänning där utgång slås på

5 spänning där utgång stängs av

6 spänning där man inte vill ta emot mer laddning..

Nåt sånt.. kan bläddra mellan 6-8 olika värden

Annars är det bara att mäta på kabel mellan regulator och batteri.

Borde gå att mäta direkt på solcellkabeln.. fast där måste du komvertera från den högre spänning som solcellen ger... om du vill se vad det blir i 12V räknat..

Tror jag.. (hoppas jag mätit rätt.. jag är absolut amatör-elektriker två-G.. har ingen "kompetens" bara det lilla jag lyckats klura ut via samtal, erfarenhet, test, båtforum)

Så nån ohm eller annan kunnig får gärna räta ut begreppen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du kopplar cellen/regulatorn till ett cigguttag. Vet inte om det skulle ha nån betydelse att Du kopplar solcellen till regulator och den vidare direkt till batteribanken med en säkring nära batterierna. Så har jag det och har en 40 W solcell med aluminiumram och den ger som mest uppemot 3 amp och då läser jag värdet på regulatorn. Skillnaden är väl att dom tunna cellerna ger något mindre än dom som sitter monterade i en aluminiumram. Har även en fast monterad på 60 W och denna tillsammans med 40 W  är parallellkopplade och ger som mest tillsammans 6.5 amp.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror också panelen är frisk. Möjligen kan det vara lite glädjesiffror. För att MPPT regulatorn ska ge max måste batterierna vara rejält urladdade. Sen tycker jag fortfarande max värdet är ointressant, frågan är vad panelen ger i snitt eller rättare sagt, vad den ger under ideala förhållanden. Då behövs energimätare och konstlast för att avgöra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kopplar cellen/regulatorn till ett cigguttag. Vet inte om det skulle ha nån betydelse att Du kopplar solcellen till regulator och den vidare direkt till batteribanken med en säkring nära batterierna. Så har jag det och har en 40 W solcell med aluminiumram och den ger som mest uppemot 3 amp och då läser jag värdet på regulatorn. Skillnaden är väl att dom tunna cellerna ger något mindre än dom som sitter monterade i en aluminiumram. Har även en fast monterad på 60 W och denna tillsammans med 40 W är parallellkopplade och ger som mest tillsammans 6.5 amp.

Funderade också på det. Denna setup är väl det som skiljer mot andras

Får testa att koppla den direkt på batteriet och se om det gör någon skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur och med vad mäter du laddströmmen?

Jag ser det direkt på regulatorn. Jag har även mätt med tångamperemeter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som det är ok då. Verkar vara lite mer kräm i tjocka solceller med aluram.

Jag får acceptera mina mätvärden :)

Tack för alla svar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 80w med aluminium ram. Den ligger på ca 5,5-5,8 A vid soligt väder. Dock i juni /juli

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 80w med aluminium ram. Den ligger på ca 5,5-5,8 A vid soligt väder. Dock i juni /juli

Då bör du kontrollera din amperemeter. En normal panel ger sin max ström vid ca 17,5V dvs 4,6A. Har man en bra MMPT regulator och helt urladdade batterier kan man få 30% extra dvs 5,9A. Har man normalt urladdade batterier är vinsten ca 10% dvs runt 5,0A I verkligheten brukar man ligga lite lägre, precis som TS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm....?

Kom att änka på en liten men rätt viktig detalj..

När regulatorn visar den ström man laddar med... mäter den normalt strömmen in med den spänning solcellerna ger eller mäter den strömmen från regulator till batteri med den spänning batterierna får ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ska kolla på inkommande kabel från solcell till regulator och kabel från regulator till batteri.. så jag vet.. har aldrig tänkt på det..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kopplar cellen/regulatorn till ett cigguttag. Vet inte om det skulle ha nån betydelse att Du kopplar solcellen till regulator och den vidare direkt till batteribanken med en säkring nära batterierna. Så har jag det och har en 40 W solcell med aluminiumram och den ger som mest uppemot 3 amp och då läser jag värdet på regulatorn. Skillnaden är väl att dom tunna cellerna ger något mindre än dom som sitter monterade i en aluminiumram. Har även en fast monterad på 60 W och denna tillsammans med 40 W är parallellkopplade och ger som mest tillsammans 6.5 amp.

Funderade också på det. Denna setup är väl det som skiljer mot andras

Får testa att koppla den direkt på batteriet och se om det gör någon skillnad.

Förstår jag din set-up riktigt så kopplar du panelen direkt till ett cigguttag men vad jag inte begriper är hur din regulator kopplas in. Har du ett speciellt cigguttag bara för din solpanel och detta är kopplat direkt till regulatorn som sedan går till batterierna?

Annars matar du bara batterierna bara "baklänges" in i batteribanken utan att använda regulatorn alls.

Det är nog något jag har missat här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm....?

När regulatorn visar den ström man laddar med... mäter den normalt strömmen in med den spänning solcellerna ger eller mäter den strömmen från regulator till batteri med den spänning batterierna får ?

Strömmen är nog densamma oavsett vid vilken spänning man mäter. Sen om batterierna kan behålla all laddning eller om del försvinner i värmeförluster är en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om det är mig Du menar Christer. Kanske jag uttrycker mig lite otydligt. Den första meningen i mitt inlägg avser så som jag tror TS har kopplat det. Det är alltså ingen uppmaning. Efter den meningen är det en förklaring på hur jag har det kopplat i min båt. Har alltid haft det så i mina andra båtar också. Det fungerar precis som det ska. Kontakten från solcellen till regulatorn har jag en däckskontakt i targabågen och sen från regulator till batteri med säkring vid batteribanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, Moltas, det var TS jag menade.

No worries mate

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm....?

Strömmen är nog densamma oavsett vid vilken spänning man mäter. Sen om batterierna kan behålla all laddning eller om del försvinner i värmeförluster är en annan sak.

hmmmmm. om det är ex 10A ström 17V som regulatron visar, direkt från solcell, så är det ju ca 170W

Om det är 10A 12V så är det ju ca 120W... så riktigt detsamma är det väl inte... eller har jag missuppfattat nåt?

E solcellsström detsamma i energimängd oavsett spänning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

hmmm....?

Den visar både och och mycket riktigt är laddningströmmen efter regulatorn större än från solcellen Redigerad av stewe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm....?

Den visar både och och mycket riktigt är laddningströmmen efter regulatorn större än från solcellen

Min visar bara A.. fast inte kollat om det är A före eller efter reg...

Då bör jag mäta som jag tänkte altså, så jag får se om det är solcelks A eller batteri A.. ty.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del regulatorer kan visa både ström före resp efter, det mest vanliga är nog efter. Men ta den siffran med en stor nya salt, de flesta visar ganska mycket fel (inkl 2215BN). Jämför med tex NASA tex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del regulatorer kan visa både ström före resp efter, det mest vanliga är nog efter. Men ta den siffran med en stor nya salt, de flesta visar ganska mycket fel (inkl 2215BN). Jämför med tex NASA tex.

Jes. Mäter, då vet jag. Om den visar före och rätt, så blir ju 15A riktigt bra.

Blir ju över 20A 12V..

Har bara aldrig reflekterat över att det ju kan vara in eller ut-spänningen den visar strömmen på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...