Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Sebtho

Förväntad laddström med 150watt solpaneler

Rekommendera Poster

Hej på er,

Jag har ett ny installerad solcellspacket på totalt 150 watt.

Tre seriekopplade 50watts celler med en mppt regulator.

Cellerna är monterade horisontellt.

Vad kan jag förvänta mig för laddström på min anläggning?

Har hittills toppat 2,2A vilket jag tycker känns lågt...

Har inte loggat ordentligt utan bara tittat till emellanåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I genomsnitt kan man räkna med 4 ggr panelens effekt dvs i detta fall 600W. Detta är inget exakt värde men brukar stämma väldigt väl. Här i norden får vi en stor del av det indirekta ljuset alltså inte bara det direkta solljuset.

Men det bet varierar stort beroende på årstid.

post-80529-0-57964800-1495655931_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju bero på batterierna också? Om de redan är fullt laddade menar jag.

Sedan blir vi lite lurade av maxvärden från fabrikanter, det är ett laboratorievärde som är max... här i Norden med paneler liggandes på taket och molnigt blir det lägre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I genomsnitt kan man räkna med 4 ggr panelens effekt dvs i detta fall 600W. Detta är inget exakt värde men brukar stämma väldigt väl. Här i norden får vi en stor del av det indirekta ljuset alltså inte bara det direkta solljuset.

Men det bet varierar stort beroende på årstid.

solenergi.png

Jag är kanske korkad men 600watt?!?

Jag förstår inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mätningarna har gjorts under belastning så batterispänningen har legat runt 12.6 volt.

Står i begrepp att bygga ut batteri banken. Till AGM och dubbla kapaciteten.

Men är lite orolig för funktionen på solcellerna (E-bay).

Tycker ladda strömmen är för låg.

150watt borde kunna ge närmare 10A laddning tycker jag. Har mätt tomgångs spänningen i alla och den ligger okej på typ 16-17 volt på alla tre celler.

Frågan är om man ska reklamera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

600W var fel, 600Wh ska det vara dvs runt 50Ah per dygn, förutsatt att batterierna tar emot det. 150W ger en toppström på runt 8A.

Vi har kört en solpanel, energimätare och kyl under sommaren, siffran 4 ggr paneleffekten stämmer ganska bra. En kyl som tar lite under 1A/tim brukar klara sig med en 50W panel. 

Det har gjorts mätningar i Jönköping under 25 års tid och realistiska förhållanden som bekräftar detta. Solpanelerna är då horisontellt monterade. Under juni-juli-augusti är vinsten med paneler alltid riktade mot söder försumbara. Från september tjänar man på söderriktade paneler men då är å andra sidan energimängden hälften så stor.

I mitt närområde ger en lutning på 40° optimalt med energi sett över ett år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mätningarna har gjorts under belastning så batterispänningen har legat runt 12.6 volt.

Var mäter du 2,2A? Är det möjligen nettot av inmatning och förbrukning du mäter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var mäter du 2,2A? Är det möjligen nettot av inmatning och förbrukning du mäter?

Den totala laddeffekten då Förbrukar inte går via regulatorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkar svaret som att regulatorn har en display som säger 2,2A.

Är du säker på att värdet gäller utmatad ström, d v s 12V-sidan?

Om värdet gäller inkommande ström, d v s 36V-sidan så låter inte 2,2A orimligt i mina öron.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkar svaret som att regulatorn har en display som säger 2,2A.

Är du säker på att värdet gäller utmatad ström, d v s 12V-sidan?

Om värdet gäller inkommande ström, d v s 36V-sidan så låter inte 2,2A orimligt i mina öron.

Hyfsat säker.

Displayen har inkommande spänning från cellerna runt 57v

Inkommande ström knappt 1,5 A

Spänning till förbrukare typ 12,7v

Ström till förbrukare 0,0A

Spänning till batterier 12,7 v(vid belastning)

Ström till batterier 2.2A

Regulatorn är en EP Tracer2210A

Displayen är en MT50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, så 85 watt matas in i regulatorn, bara 28 watt går vidare till batterier/förbrukare.

Låter onekligen skumt. Jag skulle nog misstänka regulatorn snarare än panelerna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, så 85 watt matas in i regulatorn, bara 28 watt går vidare till batterier/förbrukare.

Låter onekligen skumt. Jag skulle nog misstänka regulatorn snarare än panelerna...

Hm. När du säger det så så ska jag kolla värdena lite noggrannare.

Värdena jag gav kom ur minnet men det är ju inte längre var det har varit...

Jag fokuserade på laddspänning och ström inte på inkommande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag hade i förra båten en 50W panel. När den var ny, mitt på dagen, utan skugga, inga moln gav den som mest 3A iallafall korta stunder.

Under samma förutsättningar borde då dina 3x50W ge 9A.

Jag har idag 2x100A och dessa båda ger under idelala förhållanden nu på våren 7-8A om batterierna tar emot, borde bli omkring 10A senare under högsommaran.

(Jag har en 50W panel också som inte är kopplad över någon kontrollpanel)

Men egentligen det som är intressant i sammahanget är att i förra båten, men en 50W panel gick det nästan jämnt upp i förbrukning/laddning med belastning av ett 42liters Isotemp kylskåp med ASU. Ok, med övriga förbrukare och en del TV-tittande gick det ju med förlust.

Men med 150W solcellspanel klarar du av kylskåp och en del övriga förbrukare och då behöver du nog inte ens snåla på energin, klart skall du ha en stor dator igång och sedan flera timmars tv-tittande lär det ju gå med förlust också beroende på batterikapaciteten. Jag gissar att du har 2x 100Ah i dina AGM batterier.

Jag hade 240Ah i förra båten och nu 260 (+100Ah i reserv) och har aldrig stått utan ström ombord.

Men vänta tre-fyra veckor då står stjärnan Sol något högre och ger mer utstrålning/instrålning i vår atmosfär, på gott och på ont, ja det gynnar såväl hudcancer som elproduktion i solcellspaneler...

Förövrigt har jag likadan regulator och display, samt en NASA BM-1 och det är värdena från den senare jag litar på.

..

post-89760-124870_thumb.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mätte för några år sedan i fullt solsken i början av Augusti. Konstaterade då att panelen gav märkeffekt när jag riktade den rakt mot solen. När jag la den horisontellt så sjönk effekten direkt till hälften och när solen sedan gick i moln så var det bara en tiondel av effekten kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er,

Stopp och belägg - seriekopplade? Du menar väl parallellkopplade. Seriekopplade skulle ge en toppspänning runt 6 volt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mätte för några år sedan i fullt solsken i början av Augusti. Konstaterade då att panelen gav märkeffekt när jag riktade den rakt mot solen. När jag la den horisontellt så sjönk effekten direkt till hälften och när solen sedan gick i moln så var det bara en tiondel av effekten kvar.

Javisst!

Jag har samma erfarenhet. Hade på nuvarande båt ingen lust att rigga med ställbara/vridbara paneler, satsade därför på stora överdimensionerade paneler som ligger platt på taket.

På förra båten hade jag en panel man kunde vinkla, men det var sällan som jag ändrade på vinkeln, och sällan man kunde lägga till så att panelnen hamnade rakt mot söder.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er,

Stopp och belägg - seriekopplade? Du menar väl parallellkopplade. Seriekopplade skulle ge en toppspänning runt 6 volt?

17×3=51V på topp. Måste vara paralellkopplade annars blir det ju helt galet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Serie- eller full parallell?

Är ett uttryck man använde vid uppkopplingen av motorerna på gamla spårvagnar.

Därav slanguttrycket "dull parra"

"Kal spang nedför Redbergsvägen i full parra", då gick det rätt fort.

Men med den regulatorn kan man seriekoppla panelerna!

Jag har båda mina paneler seriekopplade och det brukar ligga på 31-33 volt in i regulatorn.

Regulatorn switchar sedan ned spänningen till lämplig laddningsspänning, eller snarare ser till att laddningsströmmen blir bra.

Men om man kan seriekoppla tre stycken vågra jag inte svara på, måhända finns det en pdf-fil på Solarlabs hemsida att läsa om detta på.

Edit, regulatorn tål 48 volt.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min regulator är utformad för spänningar upp till 100volt.

Seriekopplade man solcellerna blir dom enligt uppgift mindre känsliga för partiell skugga.

Mina paneler ger maximalt 21volt styck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Främsta anledningen till seriekopplade paneler är att man får högre spänning och därmed lägre förlust i kablarna. Bra om man har många meter kabel. Nackdelen är att skuggas en panel så tappar man hela effekten. För att undvika detta har många paneler inbyggda bypassdioder men man tappar ändå en panel. 

Bästa sättet att klara partiell skuggning är att dela upp på flera mindre paneler.

En annan nackdel med seriekopplade paneler är att man bara kan använda likadana paneler. Parallellkopplar man kan man lägga till flera paneler av olika storlek.

Man kan aldrig mäta solpaneler på ett vettigt sätt genom att bara mäta med anslutna batterier. Man behöver en energimätare som ackumulerar "dagens skörd" och man behöver en elektronisk konstlast för att simulera batterierna. Båda dessa prylar är ganska billiga <200kr. Toppströmmen är ganska ointressant.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Serie- eller full parallell?

Är ett uttryck man använde vid uppkopplingen av motorerna på gamla spårvagnar.

Därav slanguttrycket full parra"

"Kal spang nedför Redbergsvägen i full parra", då gick det rätt fort.

Men med den regulatorn kan man seriekoppla panelerna!

Jag har båda mina paneler seriekopplade och det brukar ligga på 31-33 volt in i regulatorn.

Regulatorn switchar sedan ned spänningen till lämplig laddningsspänning, eller snarare ser till att laddningsströmmen blir bra.

Men om man kan seriekoppla tre stycken vågra jag inte svara på, måhända finns det en pdf-fil på Solarlabs hemsida att läsa om detta på.

..

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...