alltiallou 0 Postad 23 Maj , 2017 Tjena, har en hemmagjord bromsad 80-trailer som jag undrar om jag kan slänga på en Uttern 510 ht på. Den tar en maxvikt på 670kg, totalvikt 850kg. den är 5.1m lång och man kan flytta pelarn fram och tillbaka! men även om jag flyttar pelarn så långt fram som möjligt misstänker jag ett litet utstick baktill. Nu undrar jag om det är lagligt och möjligt att ha en sådan båt på en sådan liten trailerus! Tacksam för svar. Mvh, Rasmus Pettersson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 24 Maj , 2017 Tre saker är det viktiga: - Max lastvikt. Din uttern väger 450 kilo torr, och med batteri, 50 hk fyrtakt där bak, batteri och prylar så landar du på kanske 600 kilo. Således inom ramen. - Kultryck. Detta skall ligga mellan runt 50 kilo för att det skall vara säkert. Här är det viktiga, nämligen att det är inte utsticket i aktern i sig som är problemet, utan om du med tornet så långt fram får antingen absurt högt kultryck, eller rent av ett negativt beroende på hjulaxelns placering. Om axelns placering är justerbar går det att flytta tyngdpunkten. - Utsticket i aktern ur ett lagligetsperspektiv handlar om att last som sticker ut mer än meter om jag minns rätt, kräver markering med röd flagga. Detta löses ju normalt med att ljusrampen är justerbar så att släpets längd kontra utstick är under en meter. Sedan är det ju viktigt att båten ligger med kölen på kölrullarna i detta läge också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser