Laxekongen 0 Postad 23 Maj , 2017 (redigerade) Hej Jag har en Mercury 2006 F100 (Yamaha powerhead sägs det?) som inte laddar. 12,5 v före start och 12,3 v efter 1/2 timmes drift. Är det svårt att åtgärda själv? Är hyggligt teknisk men har inte skruvat i utombordare värst mycket. Och kastar mig gärna inte handlöst in i den. Har inte lust att stå på land längre än nödvändigt nu när vädret är rätt. Sitter det generator i den eller bara spole? Finns det säkringar att kolla innan man ger sig på att byta generator eller spole? Någon som har kompetens/erfarenhet runt detta? Ska lämna in båten på fredag om ingen kommer med kreativa förslag så snabba på! Redigerad 23 Maj , 2017 av Laxekongen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
widfeldt 4 Postad 23 Maj , 2017 Skulle gissa på bränd laddningsregulator. Hade samma problem med min Yamaha F100 för några år sedan när jag precis köpt den (begagnad). De är tydligen väldigt känsliga för att det måste vara ett batteri inkopplat så om man t.ex. av misstag stänger av huvudbrytaren när motorn är i gång brinner regulatorn. Yamaha-regulatorn var hutlöst dyr i Sverige så jag beställde en från boats.net för knappt halva priset, vet inte om det är samma med Mercury. Om du kan lokalisera regulatorn kan du mäta på inkommande spänning (DC) från spolen när motorn är igång och se att det finns spänning där och sedan utgående (AC) från regulatorn för att konstatera att det verkligen är den som är bränd. För min del behövde jag inte mäta eftersom den var delvis smält.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 23 Maj , 2017 Det kan ju naturligtvis vara så som Widfeldt skriver, även om jag inte alls är bra på utomboradre har jag hört talas om dessa känsliga komponenter och då har det gällt andra motorfabrikat. Jo föresten, jag hade för många år sedan en redan då gammal Evinrude, men problemet var det motsatta, den regulatorn släppte igenom allt, och det var någon halvvågs växelspänning. Men det är också så att laddningsspänningen sjunker efter en stunds laddande, batteriet kan ju inte bli mer än fulladdat. Men 12,3 V... Njae... Koppla en voltemeter (=multimeter) över batteriets poler och mät med avstängd motor, starta upp motorn och varva upp den lite, är det någon skillnad? Om inte så har du då troligtvis ett problem med regulatorn, eller dess anslutningar.. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxekongen 0 Postad 24 Maj , 2017 Skulle gissa på bränd laddningsregulator. Hade samma problem med min Yamaha F100 för några år sedan när jag precis köpt den (begagnad). De är tydligen väldigt känsliga för att det måste vara ett batteri inkopplat så om man t.ex. av misstag stänger av huvudbrytaren när motorn är i gång brinner regulatorn. Yamaha-regulatorn var hutlöst dyr i Sverige så jag beställde en från boats.net för knappt halva priset, vet inte om det är samma med Mercury. Om du kan lokalisera regulatorn kan du mäta på inkommande spänning (DC) från spolen när motorn är igång och se att det finns spänning där och sedan utgående (AC) från regulatorn för att konstatera att det verkligen är den som är bränd. För min del behövde jag inte mäta eftersom den var delvis smält.... Tack Widfelt! Jag ska se om jag kan hitta den. Men du menar väl att det är inkommande AC till regulatorn och utgående DC och inte tvärt om? Eller är det något jag inte fattar? Vad pratar vi om för pengar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxekongen 0 Postad 24 Maj , 2017 (redigerade) Det kan ju naturligtvis vara så som Widfeldt skriver, även om jag inte alls är bra på utomboradre har jag hört talas om dessa känsliga komponenter och då har det gällt andra motorfabrikat. Jo föresten, jag hade för många år sedan en redan då gammal Evinrude, men problemet var det motsatta, den regulatorn släppte igenom allt, och det var någon halvvågs växelspänning. Men det är också så att laddningsspänningen sjunker efter en stunds laddande, batteriet kan ju inte bli mer än fulladdat. Men 12,3 V... Njae... Koppla en voltemeter (=multimeter) över batteriets poler och mät med avstängd motor, starta upp motorn och varva upp den lite, är det någon skillnad? Om inte så har du då troligtvis ett problem med regulatorn, eller dess anslutningar.. .. Hej Har mätt spänningen ungefär som du säger men den stiger aldrig utan sjunker bara. Och från att båten sjösattes med fulladdat batteri så var det tomt på ett par turer. Så något är inte som det ska. Ska kolla regulatorn men är det någon som har fler uppslag? Ohm-mäta spolen? Var sitter den hur ser den ut? Redigerad 24 Maj , 2017 av Laxekongen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 24 Maj , 2017 Har du separat generator som denna? http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/100%20EFI%20%284-STROKE%29/0P459572%20%26%20Up/Alternator-Starboard%20Cylinder%20Block%20Components/parts.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
widfeldt 4 Postad 24 Maj , 2017 Tack Widfelt! Jag ska se om jag kan hitta den. Men du menar väl att det är inkommande AC till regulatorn och utgående DC och inte tvärt om? Eller är det något jag inte fattar? Vad pratar vi om för pengar? Ja, så klart vände jag på AC och DC :-) Priset varierar en hel del mellan olika modeller (typ 1000-5000) Försökte googla fram vilken regulator du ska ha, men det fanns för många att välja mellan. Har du modellnummer på motorn går det hitta rätt regulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxekongen 0 Postad 26 Maj , 2017 Har du separat generator som denna? http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/100%20EFI%20%284-STROKE%29/0P459572%20%26%20Up/Alternator-Starboard%20Cylinder%20Block%20Components/parts.html Har letat men det verkar inte vara separat generator. Men jag hittade startmotorn och när jag sökte på det serienummret så kom Yamahadelar upp. Så det kan stämma som jag hört att det är en Yamaha under huven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxekongen 0 Postad 26 Maj , 2017 (redigerade) Men jag lämnar in den idag. Har inte tid att greja med det för mycket. Annat som ska göras och sommaren springer lätt förbi. Redigerad 26 Maj , 2017 av Laxekongen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxekongen 0 Postad 31 Maj , 2017 Verkstan hörde av sig. Det var laddningsrelät som dött. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser