Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst Peppe

Varm V8 som vägrar starta!!! HJÄLP

Rekommendera Poster

Gäst Peppe

Jag har en Mercruiser 7,4 l -90, nytt block mm -01 som ca 30 min efter avstängning omögligt startar igen. 5-10 min efter avtängning, inget problem. 3-4 tim eller dagen efter startar den oxå lätt igen. Har en liten magropskänsla att något i förgasaren inte är 100. Det kommer gnista. En stor flaska Wiskey till den som vet vad det är!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara sk. ånglås, dvs. bränslerör/slang/förgasare eller filter blir såpass varmt att bränslet kokar/förångar när du stänger av motorn. Jag får samma problem i min gamla cadillac med exakt samma felbeskrivning som du nämner, där funkade det genom att i detta läge starta med fullgas. Andra tipps är att ha ett bränslefilter av glas, montera en spacer mellan förgasare/insug. Sök på nätet efter ånglås för att få fler tipps. Lycka till! Raggaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att kyla ner endast en del i taget och provstarta några gånger under tiden du snabbkyler. Då kan du få en hum om vilken del det är som du har problem med. Det bör gå att ta ganska stora delar. Börja med förgasaren som du misstänker. Man kan gillra upp plastpåsar med isvatten mot förgasarna eller spruta kolsyresnö från en gammal kolsyreeldsläckare (eller köpa kylspray). Startar motorn snabbare när du kyler ner en enskild del snabbare så har du problemet som i en ask. Vill du vara säker på att det inte var en tillfällighet så kan du göra om testat några ggr. Om du misstänker något i motorblocket så kanske du kan spola kallvatten igenom så kallnar det görsnabbt. Då det tar så lång tid som 3-4 timmar innan du kan starta så låter det som något som har samma temp. som motorblocket. Sitter förgasaren med värmeisolerbricka mot insuget? Prova tillfälligt att sätta en tjock fiberbricka (om det går) och se skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Forgus har nog redan luskat ut vad det är för fel. För jag tror att det saknas en fiberbricka i mellan förgasaren och insugningsröret. Denna kan ha kommit på avvägar i samband med renovereringen. Och varför skulle denna eller dessa vara så viktiga. Jo, för du får precis den felbilden som du beskrivit när den eller dessa saknas (bränslet i förgasaren förångas pga värmen). Förslag; se till att få in en ordentlig fiberbricka. /kör lugnt/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arbetar automatchoken som den skall? En del jänkebåtar har en överströmningsventil på tanken som kan krångla. (Sitter som dävertbrytare för att inte tanken skall tömmas ner i kölen vid slangbrott.) Om det inte redan är gjort kanske det är lämpligt att se över förgasaren. Troligtvis har du en rochester quadrajet 4-barrel. Den är ganska lätt att skruva med. Hansen racing har en renoveringssats med beskrivning för ca 400 kr. Det finns även gott om dokumentation på internet om förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peppe

Så tacksam för era vettiga åtgärdsförslag som jag skall testa under helgen!!! Hoppas att jag får gå till systemet på Måndag!! :-) /Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Ta med en flaska startgas så kan du konstatera om den lider brist på bränsle. Spruta in i insug och se om den tänder till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Har pulat med förgasaren mm under helgen. Startade och köred på tomgång i 5 min (runt lunch), och ca 3-5 tim senare gick det som vanligt inte. Dagen efter startade den inte heller. Jag prövade då att lägga i full gas, samtidigt som en medhjälpare försökte starta, pillade jag fram och tillbaka på själlen, och vips så startade motorn. Kan det vara en kombination av ånglås samt skit i förgasaren??? Jag plockade ner den och lämnade in den imorse hos en förgasarspecialist. Kan lite igenslammad efter 15 år? En grej som slog mig när jag monterade ner den var att de 4 bultarna inte satt fast hårt (inte lösa, men lossnade lätt med spärrskaftet). Kan det kanske kommit in lite tjuvluft? Puh!!! /Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bra att du ser över förgasaren. Du kanske kan ta en extra koll på: Bränslefilter, ej igensatt Bränslepump, pumpar på Sugledning från tank, tät ingen tjuvluft. Bultarna skall dras åt men inte för hårt, då kröks spjällhuset. Tjock fiberpackning är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Torpedo! Har precis pratat med Micke på Värmdö motorteknik (som verkar mycket kunnig). Han sade att den var rätt skitig, men att det kanske inte löser problemet!. Kan det vara som du sade, automatchoken?, eftersom den inte startar varm, samt att när jag pillade på spjället och full gas, så startade den (dock var motorn kall vid detta tillfälle). Men det låg väl kvar soppa efter alla försök!! /Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Wiskey sitter ju aldrig fel, men har du kollat bränsleledningarna. Jag vet ju naturligtvis inte vilka ledningar du har men är de gamla kan det vara små, nästan osynliga sprickor i dom. I min gamla Jetta hade jag bränsleledningar som var klädda med tyg. Bilen startade och det gick att köra den en bit, så länge det fanns bensin i förgasaren, sedan man fått upp farten började den sacka och till slut stannade den. Slangbytet reparerade bilen diekt! så kolla så det inte finns någon läckande slang. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade jätte problem med min båt som bettede sig på samma sätt... Jag bytte och trixade med allt, och inget fungerade. Det visade sig i slutänden att det var tändspolen som hade däckat ihop (jag tycker inte om Wiskey, tar gärna en mörk Rom ;-) ) // Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis hämtat en en nyservad förgasare, köpte även ny tänspole, kablar samt rotor. Så efter helgen vet jag troligen var felet låg. Kommer gladeligen skriva och berätta, och har jag tur får jag gå till systemet:) MBH/Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, tändspoleproblemet har jag varit ute för. Gnista var det, men inte fullgod gnista, men väl synlig. Den tände inte alls på startgas även om det var väl synlig gnista. Bytte tändspole och så fungerade det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte tändspole, fördelarrotor, lock tändkablar samt ny rengjord förgasare. Testade och starta, gå varm, stänga av och starta igen. Upptäckte bl.a att det pyste lite från blocket (försvann efter dett att jag dragit åt bultarna). Fortfarande lite svårstartd, men med fullt gas pådrag startar den. Nu känns det som problemt kan vara löst, men vad var orsaken, en kombination av saker? Självklart hade jag vid vissa tillfällen full gas. Spontant tror jag autochoken, tändspolen eller båda i kombination. Vad tror expertpanelen? Jag skall ut till landet nu i veckan för att testa igen och med riktigt varm motor MVH/Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 350 tog jag bort autochoken och använder ej choke alls. Det som är viktigt på min motor är att jag pumpar på gasen 5-6 ggr innan jag statar, och sedan när jag startar har jag halvgas. På så vis finns det bra med besin i kammrarna när jag drar på startnyckeln. Alla motorer är ju helt olika oftast i starten, skulle tro att du känner till din motor väl, hur du skall starta den på enklaste sätt men så fungerar det för mig mkt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till ruta 0, startade inte efter att den var varm, men nu tror jag faan att jag vet felet. Bensin pumpen jobbar inte alltid upp ett tryck (han som hade båten innan hade monterat en liten switch på plast kåpan, genom att hålla den intryckt går bensinpumpen manuellt igång på nått sätt). Full gas, samtidigt den intryckt samt öppet spjäll (en person som höll det öppet), då tände den till efter 15 sek. ????? Har även konstaterat att generatorn bara ger ca 12 v, kan det vara att bensinpumpen inte får tilläckligt med spänning?? för när jag körde (3.500 varv) med ett nästan urladdat batteri, så gick motorvarvet ner när jag justerade trimplanen. Har just beställt en ny bensinpump!! /Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag tycker bättre om mörk rom... Jag tror ditt problem ligger i att startmotorn ligger för nära varma motordelar, har haft exakt samma bekymmer på ett par pontiac V8:or. jag satte då en plåtskiva mellan blocket och startmotorn som värme reflektor/avledare, sen funkade det perfekt! Lycka till/ Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ånglås... isolatorplatta mellan insug och förgasare tillverkar man enkelt av en bit 12mm formplyfa Ta den gamla packningen o rita av den på en bit plyfa, såga ut o pusta till... Dränk den i diesel eller olja nån timme så att den blir mättad (tät) gör man två i 6mm så kan man fixa till en värmesköld av aluplåt som du lägger mellan.. Detta stoppar allt evt tvivel om ånglås....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt inga prylar innan du vet vad som är fel. Nu skriver du att generatorn bara ger 12V och att batteriet var urladdat när du kom hem. Detta indikerar på att generatorn är död. Laddar den inte pga att den är kass eller är laddningsregulatorn död? Det andra som du nu senast skrev om var väl också en fråga. Det är rätt tänkt att ifall du inte har tillräckligt med krut i batteriet så orkar kanske inte bensinpumpen gå. Detta medför att motorn inte få någon bensin... Se först till att ha ordentligt med ström innan du börjar labborera med resten av din problem. För jag tror att det flesta löst sig då du inte har något problem med strömmen./Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen !!! Felet är löst. Det var inte tätt i bensinslangen (det var inte koniska gängor, så jag tätade med sikaflex), så att pumpen drog in lite luft emellanåt. När motorn är varm och soppan avdunstat krävs det att pumpen jobbar upp trycket. Dock går inte den elektriska pumpen igång med automatik när den är varm (kan det bero på att den tror att det finns soppa ?). Jag forcerar då pumpen med en switch via tändspolen så att pumpen startar och håller den i 10 sekunder så att soppa kommer fram. Tack alla för engagemang och intresse!! MBH/Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...