Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
patflemming

Service och underhåll KAD-motorerna

Rekommendera Poster

Hej Forum

 

Har funderingar på att byta upp mig i båtstorlek och då sitter det ofta VP KAD motor i de båtar jag tittar på. Både dubbel och enkel installation beroende på vilken båt jag tittar på. Ni som har dessa motorer hur mkt service och underhåll behöver de? 

 

Kort sagt hur ser ett normalt service och undehållsschema ut för en KAD.

 

Ni som sköter motorerna själva vad gör ni förutom olje och filterbyte? 

 

Min tanke är att försöka spara en slant genom att göra de mest grundläggande servicarna själv, dumsnålt?

 

Vanliga fel på KAD?

 

Ser att många penta ägare till dessa motorer ofta får renovera dreven eller iaf byta koner, kostnad? Hur ofta?

 

Slutligen tages tips gärna emot var man kan hitta servicedelar (olja, filter, impeller mm) till Penta för vettiga pengar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har KAD44 och tänker lämna den för årlig service på varv. Oljeservice med filterbyte. Det är inte så farligt dyrt, kanske runt 2 500? Borde vara enkelt att göra själv. Eftersom vi köpte båten förra året så ville jag även en "fresh start" så jag kostade på den en hel del. Först oljeservice, sedan nya remmar runt om, alla filter bytta, nya impellrar. Senare på säsongen gjordes ventiljustering (bör göras var 400:e timme) och fix av sjövattenpumpen som läckte lite (vanligt fel). Och slutligen en oljeservice igen inför upptagningen. Allt gjordes på aukt. pentavarv så sammantaget ganska mycket pengar förra året, men i år räknar jag med bara oljeservice. 

 

Att drevrenovering skulle vara särskilt vanligt ihop med KAD vet jag inte om jag hört? Däremot är ju den yngsta KAD:en idag runt vaddå, 13 år? Kan tänka mig att dreven behöver lite kärlek efter ett antal år, oavsett maskin. Fast det är klart - har hört att kompressorn kan nöta lite extra på drevet men om det stämmer eller inte låter jag vara osagt. Har även hört att konan på vissa drev fick nytt material men minns inte vilka drev det avsåg eller när det byttes. Kanske någon annan vet? 

 

Jag hade mitt drev på inspektion nyligen - motor och drev från 2002, ca 450 gångtimmar. Drevet var i god kondition. Inget större att anmärka på tydligen. Som alltid är A och O vettig service och normalt slitage/körstil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör allting själv hittils på mina KAD300. Normal service med olja, filter, bränslefilter, impeller osv går väl kanske på 2500-3000 per år för båda mina i material.

 

Just i år har jag gjort 400h ventiljustering. Detta ör ett ganska omfattande arbete och man bör vara väldigt van. Jag gjorde enligt verkstadsboken och det blec mer omfattande än plan, visat sig man inte ska dra kulbultarna med 25Nm utan bara "lagom"..."det vet alla" sa verkstan när jag frågade...

 

Remmar har jag inte bytt npgra än, har en komplett uppsättning med mig ut på sjön. Har kört ca 70h med mina maskiner på de 1,5säsong jag ägt båten.

 

Har bytt en turbo, den andra byttes precis innan jag köpte båten. De var då 12 resp 13 år gamla, vatten och salt äter upp dem inifrån, inte timmarna. Material för turbobyte, utbytes, var väl strax under 20 tusen per motor, arbete tillkommer om du inte gör det själv. Detta var inte svårt men det kan vara trångt, mellankomplexitet skulle jag säga.

 

På sikt är det lämpligt att demontera värmeväxlaren och ta en titt, men detta är ju bara jobb och kanske nån slangklämma. Så även något av gummislangarna som börjar bli något hård. Inget av detta är konstigt för 14-15 år gamla maskiner.

 

På dreven får man byta olja vartannat år som lägst frekvens enligt mig, kontroll varje år iafl enligt mitt anvöndningsmönster på ca 50-60 drifttimmar per år. Jag har varje år bytt någon av packningarna, så nu till hösten blir det sista gänget packningar (tre i huvudsak på varje drev) och jag behöver ta isär gaffeln på ett drev då bussningen behöver bytas. Återigen inte svårt men lite lagom meck på vinterkvällar att göra i lugn och ro hemma i garaget. Verkstadshandböcker finns på nätet, man bör vara van vid att läsa såna, ha momentnycklar av bra kvalitet och veta vad man gör. Packningarna kanske lever 4-5 år sen måste de bytas i cykel. Provtryckning bör göras varje år för att hålla koll på skicket.

 

Jag anser inte något av detta är särskilt anmärkningsvärt. Skiter man i det så till slut blir det mer omfattande saker, men min princip är att vara så proaktiv och förebyggande som det går inom rimliga gränser och därmed minska riskerna för större haverier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haddock - bra input men, hur lyckas du göra för att komma ner i bara 2500-3000 i material för service på två KAD 300? När jag kollade lite på vad man behöver så landade jag på nästan 10.000:- iofs då medräknat service på dreven enligt följande:

 

Olja 22 liter ca 2500:-

Servicekit med impeller och filter ca 2000:-

Anoder ca 500:-

Glykol till vinterkonservering 2500:-

Drevolja 1000:-

 

Totalt ca 8500:- bara i material.

 

Sen tillkommer säkert lite annat smått och gott och då har jag inte ens räknat med några större justeringar. Därför vill jag gärna hitta ett sätt att lösa mitt eventuella ägande av två KAD:ar på följande vis:

 

Göra oljebyte samt byte filter själv och därmed hitta bra olja och filter till rimlig peng.

Byta impeller själv, den byter man väl varje år?

 

Få någon kunnig i gbg området att utföra vinterkonservering samt avmontering av dreven till rimlig peng.

 

Oljebyte i dreven kan man göra det med dreven avmonterade eller måste det göras när dreven sitter på?

 

Har själv en mercruiser applikation idag och där gör jag den mesta servicen själv men lämnar bort för bälgbyten mm.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eller så köper man pirat

 

Servicekit: 584kr/st
https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/vs-volvo-penta/vsv-servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-kad300-kamd300-kad44-kad300-serv/

 

Swedol.se
olja: 20l 666kr  Q8 T 750 15W-40
Glykol: 20l ca 550kr återanvänds nästa år.
Drevolja: 20l ca 700kr
 

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, köp inte blå olja, köp svart från Swedol. Brukar köpa en sån svart 20l dunk från SeaSea (nära mig), det är samma kvalitet som volvo blåa, men till väsentligt lägre pris.

 

Glykol återanvänds, det "går åt" bara några fåtal liter i splash runtom, men det mesta återanvänder jag.

 

Filter x4 är inte tusenlappar, har inte kollat på kvittona förvisso. Impeller är väl ett par hundra. Måste jag kolla kvittona åt er? googla lite.

 

Drevolja, som sagt, räcker två år, så ja, vartannat går är det någon tusenlapp till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicen på mina 2st Kad42 kostar ungefär lika mycket som när jag servade min fd Verado 200hk utombordare med original olja och filter.

Hade dessutom turen kunna beställa servicekitten till halva priset i vintras. 2 diesel filter, 2 oljefilter, 2 luftfilter, 2 impeller för ca 600kr inkl frakt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...