coppertail 285 Postad 26 Maj , 2017 Flikar in en följdfråga i ämnet. Var köper ni era magnesiumanoder? Jag har båten i mälaren men zinkanoderna sitter kvar sedan jag köpte båten för snart två år sedan, för jag hittar inga liknande i magnesium. Jag har rak axel så en konformad anod sitter bakom propellern, sedan sitter en i pluggen på marteckylaren, men sen tror jag inte att jag har fler och dessa två hittar jag inte i magnesium. Båten är en winga 25 och motorn en VP md11c. Härifrån brukar jag handla. Kommer inte ihåg om de säljer direkt till privatpersoner men det borde ju gå att ordna genom någon annan isåfall. http://www.korrosionsgruppen.se/welcome/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 26 Maj , 2017 Flikar in en följdfråga i ämnet. Var köper ni era magnesiumanoder? Jag har båten i mälaren men zinkanoderna sitter kvar sedan jag köpte båten för snart två år sedan, för jag hittar inga liknande i magnesium. Jag har rak axel så en konformad anod sitter bakom propellern, sedan sitter en i pluggen på marteckylaren, men sen tror jag inte att jag har fler och dessa två hittar jag inte i magnesium. Båten är en winga 25 och motorn en VP md11c. Har köpt mina på Watski. https://www.watski.se/Magnesiumanod-1157R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnodGuden 3 Postad 1 November , 2018 2017-05-25 vid 11:47 skrev hbengtsson: Tack alla för feedback i tråden so far. De lärde tvistar 🙂 Efter noga övervägande och diskussion med en drevmekaniker här i Sthlm angående läget så har vi bestämt oss för att byta till magnesium trots allt. Fick tid om ett par veckor. Kul och billigt när båten ligger i plurret och man redan betalat för installation av nya anoder inför säsongen. Men men... kan ju förstås bli väsentligt dyrare med fel anoder. Tror säkert man klarat sig det här året, men magkänslan är bitter. Och då får det bli byte helt enkelt. Har förstått att magnesium slits snabbare i bräckt och får väl ta smällen att byta varje år. Det är ju trots allt inga dyra inköp. Jag tacklar denna frågan dagligen i mitt jobb, då jag jobbar med (mot ) Korrosion. I stora delar har mycket att göra med Salthalt, enkel beskrivning. Desto mer salt, desto mindre motstånd i vattnet. Desto mindre salt, desto mer motstånd. ( Naturlagar ). Gör en kort liten sammanfattning: Magnesium : Fungerar i Saltvatten, Bräckt vatten, Sötvatten. ( primärt att rekommendera i Sötvatten och bräckvatten. Bräckvatten beror det på salthalten, vad som är mest effektivt. ) Zink: Fungerar i Saltvatten ( bräckt vatten om salthalten är tillräckligt hög ) Aluminium: Bättre än zink om salthalten är tillräckligt hög, mindre förbrukning/kg än zink per amp/år. Slutsummering: Är man osäker och man har båten i Bräckt vatten, kör på magnesium. Kanske ett lite oftare byte, men du vet om att anoderna inte passiviseras ( tunt oxidskikt ) och blir overksamma. Den risken finns med både Aluminium och Zink i tillräckligt bräckt vatten. Dessutom bör skyddet/anoderna dimensioneras utifrån hur stor yta du skall skydda. Detta har Båtvarven inte koll på, utan man sätter det som suttit innan. Kör man denna metodiken får man lita på att föregående varv eller brukare räknat rätt... 😎 För att ge lite tyngd i mitt claim, vet jag att Nordstream projektet. Stort pipeline projekt från Finland till Ryssland/Europa. Körde Zink från bottenviken till en bra bit nedanför Stockholm. Dvs, man vet att Aluminium har en tendens att passiviseras om salthalten är för låg. Därav Zink först, sedan aluminium när salthalten blir tillräckligt hög, och det blir den först en bit ovanför Gotland. Jag hade kontakt med en Korrosionsfirma som även håller på med anoder, dom har definitivt koll på läget. Jobbar med en del stora kunder av vad jag kunde se... Tror dom hette Korrosionsgruppen eller liknande. // AnodGuden 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 November , 2018 1 timme sedan skrev AnodGuden: Jag tacklar denna frågan dagligen i mitt jobb, då jag jobbar med (mot ) Korrosion. I stora delar har mycket att göra med Salthalt, enkel beskrivning. Desto mer salt, desto mindre motstånd i vattnet. Desto mindre salt, desto mer motstånd. ( Naturlagar ). Gör en kort liten sammanfattning: Magnesium : Fungerar i Saltvatten, Bräckt vatten, Sötvatten. ( primärt att rekommendera i Sötvatten och bräckvatten. Bräckvatten beror det på salthalten, vad som är mest effektivt. ) Zink: Fungerar i Saltvatten ( bräckt vatten om salthalten är tillräckligt hög ) Aluminium: Bättre än zink om salthalten är tillräckligt hög, mindre förbrukning/kg än zink per amp/år. Slutsummering: Är man osäker och man har båten i Bräckt vatten, kör på magnesium. Kanske ett lite oftare byte, men du vet om att anoderna inte passiviseras ( tunt oxidskikt ) och blir overksamma. Den risken finns med både Aluminium och Zink i tillräckligt bräckt vatten. Dessutom bör skyddet/anoderna dimensioneras utifrån hur stor yta du skall skydda. Detta har Båtvarven inte koll på, utan man sätter det som suttit innan. Kör man denna metodiken får man lita på att föregående varv eller brukare räknat rätt... 😎 För att ge lite tyngd i mitt claim, vet jag att Nordstream projektet. Stort pipeline projekt från Finland till Ryssland/Europa. Körde Zink från bottenviken till en bra bit nedanför Stockholm. Dvs, man vet att Aluminium har en tendens att passiviseras om salthalten är för låg. Därav Zink först, sedan aluminium när salthalten blir tillräckligt hög, och det blir den först en bit ovanför Gotland. Jag hade kontakt med en Korrosionsfirma som även håller på med anoder, dom har definitivt koll på läget. Jobbar med en del stora kunder av vad jag kunde se... Tror dom hette Korrosionsgruppen eller liknande. // AnodGuden Nordstreamledningen är av stål. När det kommer till att skydda aluminium fungerar zink mycket dåligt, i vart fall i trakterna runt Stockholms skärgård. Den passiviseras med en tjock gulvit hinna. Korrosionsgruppen länkade jag till en bit upp i tråden. Ganska informativ sida. https://www.korrosionsgruppen.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnodGuden 3 Postad 1 November , 2018 16 minuter sedan skrev coppertail: Nordstreamledningen är av stål. När det kommer till att skydda aluminium fungerar zink mycket dåligt, i vart fall i trakterna runt Stockholms skärgård. Den passiviseras med en tjock gulvit hinna. Korrosionsgruppen länkade jag till en bit upp i tråden. Ganska informativ sida. https://www.korrosionsgruppen.se/ Absolut, där föreligger en skillnad. Problemet är om du försöker dig på att skydda aluminium med aluminium anoder är att tex skrovets potential kan vara så pass nära aluminiumanodens potential att dom byter plats. Dvs, Skrovet skyddar anoden. Stockholms skärgård hade jag kört magnesium uteslutande. Då kan du vara säker på att den inte passiviseras. Både aluminium och Zink har den tendensen om salthalten är för låg eller om där föreligger mycket föroreningar i vattnet. Men men, för att sätta spiken i kistan, det enda sättet man kan vara säker är genom att mäta potentialer... Ps. Kul att det finns en diskussion för sånt här. Behöver diskuteras, finns mycket okunskap 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 November , 2018 Ja det blir ju knepiga blandningar ibland. Har själv aluminiumanoder på aluminiumdrevet på plastbåten målad med kopparfärg. Verkar fungera såtillvida att anoderna slits ordentligt. Magnesium hade säkert varit bättre men hade garanterat inte hållt en hel säsong. (April - November) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 1 November , 2018 Om du ofta byter från sött till salt, varför kan du inte montera ett fäste för alla de offeranoder du redan köpt? På akterspegeln gör de inget vattenmotstånd. De är alla i lägre spänningskedja än ditt drev och kommer förbrukas långsammare tillsammans än om du "optimerar". https://www.hamnen.se/batkunskap/batteknik/fredriks-motorskola-del-1-anoder.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 November , 2018 26 minuter sedan skrev Baxlaget: Om du ofta byter från sött till salt, varför kan du inte montera ett fäste för alla de offeranoder du redan köpt? På akterspegeln gör de inget vattenmotstånd. De är alla i lägre spänningskedja än ditt drev och kommer förbrukas långsammare tillsammans än om du "optimerar". https://www.hamnen.se/batkunskap/batteknik/fredriks-motorskola-del-1-anoder.html Antar att det är ts fråga Du besvarar? Och isåfall så handlar det om drevanoder som är formgjutna och anpassade efter drevet. Det skulle isåfall behövas ett ganska avancerat fäste på akterspegeln och dessutom någon form av elektrisk förbindning för att de ska vara i kontakt med drevet de är tänkta att skydda? Inget jag skulle vilja ha på min båt iaf. Hur gick det för trådskaparen förresten? Finns drevet kvar? 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 November , 2018 11 minuter sedan skrev Baxlaget: En vanlig elkabel fixar det. Inte alls avancerat. Från A till B bara. Du verkar aggresiv Coppertail. Finns det en anledning till det? Inte alls aggresiv. Ber om ursäkt för det isåfall. Men det skulle se konstigt ut att fästa en anodsats på akterspegeln på en plastbåt. Bifogar stulen bild från Watski på anodsatsen till min båt. TS har något liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 1 November , 2018 5 minuter sedan skrev coppertail: Men det skulle se konstigt ut att fästa en anodsats på akterspegeln på en plastbåt. 99% av alla fritidsbåtar är av plast. På vilket sätt anser du att jag är "konstig" för att föreslå en lösning som fungerar? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 1 November , 2018 Om du skriver här, coppertail, och utger dig för att ha kunskap om ämnet, och andra inte håller med, vad är du då? Vänligen läs:https://www.hamnen.se/batkunskap/batteknik/fredriks-motorskola-del-1-anoder.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 2 November , 2018 18 timmar sedan skrev coppertail: Hur gick det för trådskaparen förresten? Finns drevet kvar? 🙂 Haha. Ja, drevet finns kvar. Nu lyxar vi iofs med helservice på varv så har inte kollat skicket, men dom har inte sagt något än i alla fall :-) Kan dock tänka mig att dom behöver bytas inför nästa säsong. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser