Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
widfeldt

Kärvande trimcylinder - underhåll?

Rekommendera Poster

När jag skulle monterade på drevet (Bravo3x) kärvade den ena trimcylindern. Medan den andra cylindern gick in och ut som den skulle stoppade den första tvärt och gick inte hela vägen in. 

Genom att koppla ihop cylindrarna kunde jag dra in den kärvande cylinderna med hjälp av den fungerande och därefter fungerade båda två.

Något tips på vad detta berodde på? Behöver man underhålla trimcylindrarna på något vis?

 

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... är osäker på hur du menar och vad ditt problem är, men helt obelastade trimcylindrar kan nog uppföra sig konstigt?
[De två trimcylindrarnas oljeflöde är väl parallell/förgrenings-kopplat och oljeflödet tar då lättaste vägen, behövs bara att den ena cylindern råkar kärva aldrig så litet för att den skall stoppa.]

I så fall inget problem utan helt normalt kan jag tycka, hittade en youtube-film där tre cylindrar är parallellkopplade och detta alltså utan att vara belastade. Deras rörelse verkar bli en smula slumpartat utan belastande motstånd, vem hinner först vid ut- respektive in-rörelse?

Finns annars en bra verkstadsmanual hos boatinfo.no (och samma manual även här). Avsnitt 5 handlar om PTT (PowerTrim and Tilt). I bilden nedan visas exempelvis innehållsförteckningen för sektion 5A...
post-86835-0-02625600-1495527379_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Då är det nog inget problem då båda fungerade ihopkopplade. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...