Jimpaa 0 Postad 21 Maj , 2017 Har ett anchorlift windlass ankarspel i aktern som enbart klickar till när jag ska köra ut det eller in det någon som vet vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rob75stal 7 Postad 21 Maj , 2017 Automatsäkringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 21 Maj , 2017 Höll på att pilla med detta på en kompis nimbus häromdagen. Han hade samma problem som du beskriver. Han nämnde även att han i instrumentet hade varning för låg batterinivå. Båten stod då på land. Allt hade funkat fint förra säsongen. Vi beslöt att avvakta tills han laddat innnan vi fortsatte felsökningen och det slutade med att han sjösatte eftersom han bokat tid för det. Med motor igång hoppade det igång och funkade som vanligt. De behöver en del ström så börja med att kolla så det finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 22 Maj , 2017 Jag hade samma problem med ett annat ankarpel, Anchormaric bandanakrspel i en båt jag hade. I detta fall blev det ingen ström kvar till elektroniken då spänningen var låg, men då generaton gick funkade det fint. Efter batteribyte (var kopplat på startbatteiet) var det sedan inga som helst problem. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimpaa 0 Postad 22 Maj , 2017 Båten står med landström så ström finns det tillräckligt av. Automatsäkringens röda knapp är långt ute och trycker jag på den så kommer den ut igen. vet inte hur den funkar riktigt heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 22 Maj , 2017 Det som klickar är ju antagligen solenoiden som slår till. Så då är det ett av två:1. Solenoiden är slut och "glappar". Kan hända startmotorer till bilar, men ankarspel?2. Motorn på ankarspelet går inte runt. Vilket i sig kan vara två saker:a. Något fel på motorn b. Ström kommer inte fram till motorn.Automatsäkringarna brukar ju ha en liten "spak" som fäller ut när säkringen utlöser. En testlampa eller multimeter och kolla om du får fram ström till ankarspelet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_axl 4 Postad 22 Maj , 2017 Jag har haft samma beteende, då var det oxid på batteripoler/kabelskor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimpaa 0 Postad 22 Maj , 2017 Tack för snabba svar! Ska mäta när jag kommer hem om jag får fram ström till motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Maj , 2017 Mitt ankarspel gjorde samma. Den hade ett eget batteri precis bredvid, men batteriet var inte så bra. Så när relät drog sjönk spänningen och relät släppte. Samma sak händer om det är dålig kontakt pga oxid mm. Motorn drar väldigt mycket ström i startögonblicket vilket alltså drar ner spänningen för mycket. Lösning var att mata relät från det vanliga elsystemet så att det fick tillräckligt med spänning. Genom att dra styrströmmen över en egen brytare så riskerar man inte att köra ankarspelet av misstag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimpaa 0 Postad 23 Maj , 2017 Ström borde det vara tillräckligt av trycker jag iaf eftersom den står med landström och underhålls laddar samtliga batterin. Men som sagt ska mäta på motorn om ström kommer fram! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 Maj , 2017 Ström borde det vara tillräckligt av trycker jag iaf eftersom den står med landström och underhålls laddar samtliga batterin. Men som sagt ska mäta på motorn om ström kommer fram! Är det som bhemac säger så är det dock som så at strömmen i källan kvittar då det "stryps" påvägen i och med dåliga kopplingar mm. Med hänsyn till det kanske det kan vara missvisande med mätning. Du får ett mätvärde om att du har ström men när du då ska kräma ut 1000W därifrån så går det ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Maj , 2017 Momentant, när elmotorn precis ska börja rör på sig, kan den ta typ 5 ggr mer ström och då sjunker spänningen för att relät ska släppa. Men stiger spänningen igen och relät drar osv. tick-tick-tick... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser