Toxicated 2 Postad 20 Maj , 2017 Jag skall installera en fast tank på 65L och någon sa att man behöver även ett vattenavskiljande bränslefilter, jag har googlat och sett att det finns men inte hittat något vettigt svar på vem och varför det behövs? Jag har en 90HK 2T bensinare Bensin binder väl vatten så jag kan förstå om en båt ligger länge (månader) utan att användas så kan det bildas vatten i tanken och därmed vara bra, men om bensinen aldrig är mer än några veckor gammal och fylls upp med ny, behövs det då? Jag läste någon stans att sjömackbensinen är sämre (omsätts långsammare?) och därmed har fukt? Har ni vattenavskiljande bränslefilter , hur ofta tömmer man det? Det är relativt billigt så det är inga problem att köpa ett men jag vill gärna ha lite kött på benen att det behövs innan jag gör nått i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Maj , 2017 Ja du svarar ju egentligen själv på din fråga. Klart att du skall ha ett sådant filter. Det kan ju bli kondens i tanken som man då kan separera med vattenavsklijande filter, förutom de orsakena du redan nämnt. Det finns en glaskopp underst och den brukar ha en anvtappningskran, den tömmer du när du ser att det bilats ett skikt med vatten undest och bensin överst. Jag har en dieselmotor, och kollar filtret emellanåt, tömmer samtidigt som jag byter bränslefilter, en gång per år och har aldrig behövt dränera ut vatten däremellan, har väl haft tur. Men det är väl rätt mycket metanol i modern bensin, och metanolen binder vattnet och tar det ned genom motorn... och då du kör tvåtakt märker du kanske inte du får med dig några droppar vatten i den bränslet som ändå blands med tvåtaktsolja. Det kan vara värre med fyrtaktare, och dieselmotorer. Men om du då ändå skall byta filter är det lika bra att sätta in ett med avskiljare. Dessvärre går ju varesig bensinare eller dieslar på vatten... .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 Maj , 2017 (redigerade) Fast det ligger nåt i TS fråga ändå. Bensin binder inte vatten, men ethanolinblandningen gör det. Innan dom började spä ut bensinen med sprit kunde man lätt se hur det skiktade sig i en genomskinlig tank/dunk, det gör man inte nu. Och då är det rätt att ställa sig frågan, skall jag sätta dit vattenavskiljande filter? Mitt, svar är nog trots allt ja, det är dumt att schansa. /B Redigerad 20 Maj , 2017 av Bosse 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Maj , 2017 Nej. Chansa inte! ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 20 Maj , 2017 Nej det skall inte chansas jag var nere och installerade tanken nyss, kommer att koppla in den för att se så allt funkar sen kommer jag att komplettera med vattenavskiljande filter längre fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 20 Maj , 2017 Bosse tycker jag svarar bra, förutom det där med att det är dumt att chansa. Jo, chansa är dumt, men med 5% etanol (inte metanol) i bensinen tycker inte jag det är en chansning. Varför? Jo för att: Om det kommer in lite vatten i tanken tas den omhand av etanolen. Om det kommer in massor av vatten i tanken klarar inte filtret av att skilja av allt vatten eller så hinner du inte märka att avskiljaren är full med vatten. Sätt gärna dit ett förfilter, men skippa vattenavskiljaren som förövrigt inte är tillåten att vara av glas på båtar som används kommersiellt (har jag hört). Sedan denna kondens... Det kan teoretiskt bildas något i stil med några teskedar kondens på ett år i en tom 100-literstank. Läs inlägg här http://www.maringuiden.se/forum/topic/81218-diesel-vatten-och-bakterier/?p=576939 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 20 Maj , 2017 Intressant, det ligger mer i samma riktning som min magkänsla var från början. Men vad är ett förfilter? Bosse tycker jag svarar bra, förutom det där med att det är dumt att chansa.Jo, chansa är dumt, men med 5% etanol (inte metanol) i bensinen tycker inte jag det är en chansning.Varför? Jo för att: Om det kommer in lite vatten i tanken tas den omhand av etanolen. Om det kommer in massor av vatten i tanken klarar inte filtret av att skilja av allt vatten eller så hinner du inte märka att avskiljaren är full med vatten. Sätt gärna dit ett förfilter, men skippa vattenavskiljaren som förövrigt inte är tillåten att vara av glas på båtar som används kommersiellt (har jag hört).Sedan denna kondens...Det kan teoretiskt bildas något i stil med några teskedar kondens på ett år i en tom 100-literstank. Läs inlägg här http://www.maringuiden.se/forum/topic/81218-diesel-vatten-och-bakterier/?p=576939Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 20 Maj , 2017 Det jag avser är ett bränslefilter mellan tanken och motorn. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 Maj , 2017 Till utombordare använder man med fördel kombifilter, enkelt billigt. typ sån här: https://www.seasea.se/motortillbeh%C3%B6r/olja-service/filter/br%C3%A4nslefilter /B 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser