Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Kvinnornasman

Marschfart

Rekommendera Poster

Hej. 

 

Jag har en Catalina M22 med b23 motor. Jag har dock ingen flödesmätare och undrar om någon har information om i vilken fart man optimerar bränsleförbrukningen, alltså marschfart. 

 

Mvh

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten måste upp rejält ur vattnet, dvs plana. Ligga och köra strax över planingströskeln är inte optimalt.

Vad har du för maxvarvtal och vid vilket varvtal har du din marschfart  idag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gissning är 19-22 knop. Väl uppe i planing, inte för lågt varvtal, trim på motorn så du har plattvatten i aktersvallet. Att det "känns och låter bra"!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten måste upp rejält ur vattnet, dvs plana. Ligga och köra strax över planingströskeln är inte optimalt.

Vad har du för maxvarvtal och vid vilket varvtal har du din marschfart  idag

Idag ligger marschfart runt 20 knop, ca 4300 varv (enligt förra ägaren). Men jag skulle vilja hitta en lägre marschfart också, den planar i ca 17 knop men när man kollar på dom lägre farterna så går det bra att köra i ca 5-8 knop men sedan är det svårt att trimma ner den, då går den på häcken. 

 

Så tänkte om de var någon som hade en catalina utrustad med flödesmätare eller dylikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gissning är 19-22 knop. Väl uppe i planing, inte för lågt varvtal, trim på motorn så du har plattvatten i aktersvallet. Att det "känns och låter bra"!

Ja där ligger marschfarten på dom högre hastigheterna,  20 knop skulle tydligen vara optimalt enligt förra ägaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med flödesmätare får man oftast reda på fakta man inte vill veta...

Under säsongen kommer du att få erfarenhet av båten, dess gångläge och då den drar upp minst svall.

Man liksom känner i båten och hör på dess motorvarv när motorn jobbar utan alltför stor belastning och då båten går bra i sjön, föga vetenskapligt men något man ganska fort lär sig.

Som Funkis skriver skall vattnet efter båtan vara platt, båtens svall skall vara så litet som möjligt och med trimplanen trimmas fören ned lagom mycket så att fören bara pekar några grader över horisonten. Kolla loggen samtidigt som du trimmar med trimplanen, oftast kan kan vinna 0,5 till 1 knop med samma varvtal.

 

Ja se hur båten beter sig och hur ansträngd motorn låter i farterna mellan 15 och 20knop.

Sedan är ju aldig vattnet likadant, våghöjden, vinden, strömmen, det är ju variabler som hela tiden ändras.

...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med flödesmätare får man oftast reda på fakta man inte vill veta...

Under säsongen kommer du att få erfarenhet av båten, dess gångläge och då den drar upp minst svall.

Man liksom känner i båten och hör på dess motorvarv när motorn jobbar utan alltför stor belastning och då båten går bra i sjön, föga vetenskapligt men något man ganska fort lär sig.

Som Funkis skriver skall vattnet efter båtan vara platt, båtens svall skall vara så litet som möjligt och med trimplanen trimmas fören ned lagom mycket så att fören bara pekar några grader över horisonten. Kolla loggen samtidigt som du trimmar med trimplanen, oftast kan kan vinna 0,5 till 1 knop med samma varvtal.

 

Ja se hur båten beter sig och hur ansträngd motorn låter i farterna mellan 15 och 20knop.

Sedan är ju aldig vattnet likadant, våghöjden, vinden, strömmen, det är ju variabler som hela tiden ändras.

...

 

Tack för det :) 

 

Var ute en sväng igår och experimenterade lite, då var vi dock många i båten och det påverkar ju såklart en del.  

Den går väldigt fint när man kommit upp i planing men det är som sagt dom lägre farterna som är lite luriga med det skrovet. Jag antar att om man trimmar ner den mycket så påverkar även det förbrukningen? Samtidigt så trimmar man ju för att den skall gå bättre i sjön. Men det är väl som du säger, man känner väl det under säsong. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt 6 knop i deplacementfart är nog ganska optimalt för den båten, börjar du komma upp i runt 8 knop så börjar den sätta sig i häcken, aktersvallet ökar. Det börjar dra soppa.

 

Så allt från runt 6 knop upp till runt 18 knop fungerar inte på en planande båt av din storlek ( lite beroende på hur skrovet är konstruerat). Visst du kan köra i 12 knop med fören upp, går hjälpligt att trimma ner med trimplan och PT, men soppa går det åt oavsett.

 

Skulle nog tro att runt 20 knop kanske högre är optimalt, 4500 rpm går nog billigare än 4300 rpm om båten glider lättare i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt 6 knop i deplacementfart är nog ganska optimalt för den båten, börjar du komma upp i runt 8 knop så börjar den sätta sig i häcken, aktersvallet ökar. Det börjar dra soppa.

 

Så allt från runt 6 knop upp till runt 18 knop fungerar inte på en planande båt av din storlek ( lite beroende på hur skrovet är konstruerat). Visst du kan köra i 12 knop med fören upp, går hjälpligt att trimma ner med trimplan och PT, men soppa går det åt oavsett.

 

Skulle nog tro att runt 20 knop kanske högre är optimalt, 4500 rpm går nog billigare än 4300 rpm om båten glider lättare i vattnet.

 

Ja igår när jag var ute upplevde jag att hon började sätta sig på häcken vid 8 knop, precis som du skriver. 20 knop har jag fått ifrån förra ägaren och det verkar stämma bra.  Hon börjar plana runt 17. Men ska kika lite mer på varvtalen och trimningens betydelse. Båten är fortfarande väldigt ny för mig samt min första egna båt så finns att lära (även fast man är utbildad sjökapten så måste man lära känna sin båt). 

 

Men igår var det helt bleke så då gick hon väldigt fint. Passade även på att ta premiärdoppet i havet :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja undvik att båten sätter sig på ändan. Då drar den ju också upp en massa svall som sällan uppskattas av andra, inte minst seglarna. Det är bara vattenmopedsförarna som uppskattar svall där det kan hoppa

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja undvik att båten sätter sig på ändan. Då drar den ju också upp en massa svall som sällan uppskattas av andra, inte minst seglarna. Det är bara vattenmopedsförarna som uppskattar svall där det kan hoppa

..

 

Ja, den brukar plana upp ganska snabbt (förutom när vi är många i båten), så det är väl då svallet blir. Annars upplever jag att den inte drar speciellt mycket sjö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förefaller iallafall som om du fått ordning på trimplanen och dess pump... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förefaller iallafall som om du fått ordning på trimplanen och dess pump... :-)

 

Ja, nu funkar det fint :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...