Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
hbengtsson

Akut: Ingen el till tändningen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Finns det något alls som funkar? Om inte så är huvudbrytare starka kandidater. Spänningsmät över dessa, det skall vara noll volt eller mycket nära noll volt.

 

Edit: du måste då ha någon förbrukare påslagen, en lampa på några Watt räcker.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagt i båten, batterier laddade och ger 12v på extern mätare. Allt i båten funkar (kyl, trimplan, bogpropp) men instrumentpanelen död och ingen tändning. Startmotorn helt död också.

 

Tankar? Alla brytare som jag känner till är på.

 

Båt: Nimbus Epoca 2002, KAD44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödmans-säkring som hoppat ur?
Trasigt tändningslås?
Dåligt startbatteri, men bra förbrukningsbatteri?
Taskig minuspol-anslutning på motorn (t ex oxid)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagt i båten, batterier laddade och ger 12v på extern mätare. Allt i båten funkar (kyl, trimplan, bogpropp) men instrumentpanelen död och ingen tändning. Startmotorn helt död också.

 

Tankar? Alla brytare som jag känner till är på.

 

Båt: Nimbus Epoca 2002, KAD44

 

Felaktig/ej påslagen brytare för motorkretsen? Mät om du har spänning på utsidan av denna brytare. Alt. kolla om du har en huvudsäkring för motorkretsen som gått (men ta reda på felet isf.).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla!! Det löste sig. Det var en kabel på databoxen/EDCn som åkt loss. Nu snurrar diesel-sexan igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla!! Det löste sig. Det var en kabel på databoxen/EDCn som åkt loss. Nu snurrar diesel-sexan igen!

Jag skulle föreslagit det!

Hade samma problem nyligen, har visserligen en äldre motor, KAD43, hade varit och krupit uppepå motorn och omedvetet ryckt ur motsvarande kabel, låsringen som skall hålla den fast var trasig, fixerades istället med buntband.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack alla!! Det löste sig. Det var en kabel på databoxen/EDCn som åkt loss. Nu snurrar diesel-sexan igen!

Jag skulle föreslagit det!

Hade samma problem nyligen, har visserligen en äldre motor, KAD43, hade varit och krupit uppepå motorn och omedvetet ryckt ur motsvarande kabel, låsringen som skall hålla den fast var trasig, fixerades istället med buntband.

..

Exakt samma på min motor och lösningen blev också densamma :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en låsring som man då skruvar ett kvarts varv mot honan. Låsklackarna i min ring är avbrutna. Det började med att motorlarmet gick, och generatorlampan lyste, med det fixade sig självt när jag ökade varvtalet, trodde det var generatoremmen som slirade. Sedan gick det inte att starta motorn, hela panelen var strömlös. Men vid den yttre styrplatsen gick det att starta, konstigt, så jag började ju felsöka i fel ända... Panelerna, den stora Y-koplingen... Så när jag till sist kom fram till motorn såg jag ju att hela denna multikontakt satt på sniskan. Den tryckets in igen och kabeln säkrades med buntband.

 

Kollade i VPs resevdelskatalog och ringen finns inte att köpa som lös reservdel, man får köpa hela kabeln, tror den koster omkring 1200kr och mer beroende på längd.

Ett buntband kostar kanske max 1kr...om man köper det på Biltema, på Ebay är det nog billigare...

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en låsring som man då skruvar ett kvarts varv mot honan. Låsklackarna i min ring är avbrutna. Det började med att motorlarmet gick, och generatorlampan lyste, med det fixade sig självt när jag ökade varvtalet, trodde det var generatoremmen som slirade. Sedan gick det inte att starta motorn, hela panelen var strömlös. Men vid den yttre styrplatsen gick det att starta, konstigt, så jag började ju felsöka i fel ända... Panelerna, den stora Y-koplingen... Så när jag till sist kom fram till motorn såg jag ju att hela denna multikontakt satt på sniskan. Den tryckets in igen och kabeln säkrades med buntband.

 

Kollade i VPs resevdelskatalog och ringen finns inte att köpa som lös reservdel, man får köpa hela kabeln, tror den koster omkring 1200kr och mer beroende på längd.

Ett buntband kostar kanske max 1kr...om man köper det på Biltema, på Ebay är det nog billigare...

...

 

Ja precis, då har jag råkat ut för samma. 1 200 kr för ett kabelbyte känns inte så aktuellt nej, om några buntband bevisligen hjälper lika bra.

 

En tanke - att generatorlarmet gick - innebar det alltså att strömmen bröts till generatorn? Det är väl mindre bra när motorn är igång? Eller är det huvudströmbrytaren från batterierna som avses då? Den skall man ju under inga som helst omständigheter peta på när motorn är igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var säkert ganska obra.

Men det var väldigt kort tid som förflöt. Det var glappkontakt och kontakten vibrerade väl i rätt läge igen.

Andra gången hade jag varit och krupit uppepå motorn och satt fast kablarna till interceptorerna med buntband och då troligtvis omedevet dragit ur kontakten, då startade inte motorn... Båda panelerna hade ingen spänning fram.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...