guestsson 487 Postad 19 Maj , 2017 (redigerade) Finns det något alls som funkar? Om inte så är huvudbrytare starka kandidater. Spänningsmät över dessa, det skall vara noll volt eller mycket nära noll volt. Edit: du måste då ha någon förbrukare påslagen, en lampa på några Watt räcker. Redigerad 19 Maj , 2017 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 19 Maj , 2017 Lagt i båten, batterier laddade och ger 12v på extern mätare. Allt i båten funkar (kyl, trimplan, bogpropp) men instrumentpanelen död och ingen tändning. Startmotorn helt död också. Tankar? Alla brytare som jag känner till är på. Båt: Nimbus Epoca 2002, KAD44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 19 Maj , 2017 Dödmans-säkring som hoppat ur?Trasigt tändningslås?Dåligt startbatteri, men bra förbrukningsbatteri?Taskig minuspol-anslutning på motorn (t ex oxid)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 19 Maj , 2017 Lagt i båten, batterier laddade och ger 12v på extern mätare. Allt i båten funkar (kyl, trimplan, bogpropp) men instrumentpanelen död och ingen tändning. Startmotorn helt död också. Tankar? Alla brytare som jag känner till är på. Båt: Nimbus Epoca 2002, KAD44 Felaktig/ej påslagen brytare för motorkretsen? Mät om du har spänning på utsidan av denna brytare. Alt. kolla om du har en huvudsäkring för motorkretsen som gått (men ta reda på felet isf.). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 19 Maj , 2017 Tack alla!! Det löste sig. Det var en kabel på databoxen/EDCn som åkt loss. Nu snurrar diesel-sexan igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 19 Maj , 2017 Tack alla!! Det löste sig. Det var en kabel på databoxen/EDCn som åkt loss. Nu snurrar diesel-sexan igen! Jag skulle föreslagit det! Hade samma problem nyligen, har visserligen en äldre motor, KAD43, hade varit och krupit uppepå motorn och omedvetet ryckt ur motsvarande kabel, låsringen som skall hålla den fast var trasig, fixerades istället med buntband. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 20 Maj , 2017 Tack alla!! Det löste sig. Det var en kabel på databoxen/EDCn som åkt loss. Nu snurrar diesel-sexan igen!Jag skulle föreslagit det!Hade samma problem nyligen, har visserligen en äldre motor, KAD43, hade varit och krupit uppepå motorn och omedvetet ryckt ur motsvarande kabel, låsringen som skall hålla den fast var trasig, fixerades istället med buntband. .. Exakt samma på min motor och lösningen blev också densamma :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 20 Maj , 2017 Det är en låsring som man då skruvar ett kvarts varv mot honan. Låsklackarna i min ring är avbrutna. Det började med att motorlarmet gick, och generatorlampan lyste, med det fixade sig självt när jag ökade varvtalet, trodde det var generatoremmen som slirade. Sedan gick det inte att starta motorn, hela panelen var strömlös. Men vid den yttre styrplatsen gick det att starta, konstigt, så jag började ju felsöka i fel ända... Panelerna, den stora Y-koplingen... Så när jag till sist kom fram till motorn såg jag ju att hela denna multikontakt satt på sniskan. Den tryckets in igen och kabeln säkrades med buntband. Kollade i VPs resevdelskatalog och ringen finns inte att köpa som lös reservdel, man får köpa hela kabeln, tror den koster omkring 1200kr och mer beroende på längd. Ett buntband kostar kanske max 1kr...om man köper det på Biltema, på Ebay är det nog billigare... ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 21 Maj , 2017 Det är en låsring som man då skruvar ett kvarts varv mot honan. Låsklackarna i min ring är avbrutna. Det började med att motorlarmet gick, och generatorlampan lyste, med det fixade sig självt när jag ökade varvtalet, trodde det var generatoremmen som slirade. Sedan gick det inte att starta motorn, hela panelen var strömlös. Men vid den yttre styrplatsen gick det att starta, konstigt, så jag började ju felsöka i fel ända... Panelerna, den stora Y-koplingen... Så när jag till sist kom fram till motorn såg jag ju att hela denna multikontakt satt på sniskan. Den tryckets in igen och kabeln säkrades med buntband. Kollade i VPs resevdelskatalog och ringen finns inte att köpa som lös reservdel, man får köpa hela kabeln, tror den koster omkring 1200kr och mer beroende på längd. Ett buntband kostar kanske max 1kr...om man köper det på Biltema, på Ebay är det nog billigare... ... Ja precis, då har jag råkat ut för samma. 1 200 kr för ett kabelbyte känns inte så aktuellt nej, om några buntband bevisligen hjälper lika bra. En tanke - att generatorlarmet gick - innebar det alltså att strömmen bröts till generatorn? Det är väl mindre bra när motorn är igång? Eller är det huvudströmbrytaren från batterierna som avses då? Den skall man ju under inga som helst omständigheter peta på när motorn är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 21 Maj , 2017 Nej det var säkert ganska obra. Men det var väldigt kort tid som förflöt. Det var glappkontakt och kontakten vibrerade väl i rätt läge igen. Andra gången hade jag varit och krupit uppepå motorn och satt fast kablarna till interceptorerna med buntband och då troligtvis omedevet dragit ur kontakten, då startade inte motorn... Båda panelerna hade ingen spänning fram. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser