seglarfralla 3 Postad 18 Maj , 2017 Om man skall kolla oljenivå i drevet på en 2014 års modell av Volvo Penta D1-30 med 130 S behöver man varmköra drevet i dragläge på något sätt för att få rätt oljenivå. Imotorn gör man ju så gäller det även drevet? Misstänker läckage ifrån avtappningsröret eller locket med stickan men kan även vara så att servicekillen spillt lite väl mycket. Det ligger en del klar olja i bälgens väck men kan vara spill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skreipen 11 Postad 19 Maj , 2017 Om man skall kolla oljenivå i drevet på en 2014 års modell av Volvo Penta D1-30 med 130 S behöver man varmköra drevet i dragläge på något sätt för att få rätt oljenivå. Imotorn gör man ju så gäller det även drevet? Misstänker läckage ifrån avtappningsröret eller locket med stickan men kan även vara så att servicekillen spillt lite väl mycket. Det ligger en del klar olja i bälgens väck men kan vara spill. Trodde också att någon spillt olja på bälgen men det var pluggen på avtappningsröret som läckte, jag satte ett slangklammer på röret och då blev det tätt Om dom gjort röret två cm lägre hade det kommit över oljenivån och inget läckage som följd Du behöver inte varmköra och mätstickan ska inte gängas ner när du kollar nivån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser