Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
vesslan71

Sträcka och tid ?

Rekommendera Poster

Hej,

Skulle behöva lite hjälp då jag inte riktigt är bekant med Eniros sjökort än. 

Om jag vill åka med Styrpulpetsbåt (Ryds 510 GTI) en go dag så att säga, mellan Mollösund-Bohus-Malmön hur långt är det ca ?....Hur lång tid kan det tänkas ta ?

Givetvis beroende på hur fort jag kör men säg att man färdas inomskärs o håller fartbegränsningarna o liksom vill njuta av turen och inte blåsa på så att säga ?

Tacksam för svar !

Mvh

Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Längst ner till höger på sjökortet så har du en liten linjal. Klicka på den och välj 'linje'. Sedan kan du rita exakt den sträckan du tänker åka. När du är nöjd klickar du på 'klar', sedan måste man klicka på sin sträcka en gång till. Då får du fram distansen. Resten är enkel matte :-)

Jag lekte lite med linjalen och fick det till runt 20 distans om man går någorlunda inomskärs. Och det vill man kanske med en styrpulpet

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall du gå riktigt inomskärs går du Malö strömmar och där är max 5 knop men riktigt mysigt. Tänk också på att det kan gå rejäl sjö vid Kråksundsgap nära Mollösund och Stångehuvud vid Lysekil även om vädret för dagen är lugnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att fortsätta på svaret;

Om du kör de 20 M i 10 knop i snitt tar det två timmar (20/10=2), kör du 20 knop i snitt tar det en timme (20/20=1).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall du gå riktigt inomskärs går du Malö strömmar och där är max 5 knop men riktigt mysigt. Tänk också på att det kan gå rejäl sjö vid Kråksundsgap nära Mollösund och Stångehuvud vid Lysekil även om vädret för dagen är lugnt.

Islandsberg icke att förglömma. Mellan Kornöarna och Malmön har du Brofjorden som det kan bli långa dyningar på, dessutom kan du få en stor tankbåt som korsar din kurs. Men låt dig inte avskräckas från detta!

Skall du gå i Strömmarna så är Ellösefjorden rätt så dryg, vanligtvis ganska lugn, men på ostliga vindar är den mindre rolig.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Islandsberg icke att förglömma. Mellan Kornöarna och Malmön har du Brofjorden som det kan bli långa dyningar på, dessutom kan du få en stor tankbåt som korsar din kurs. Men låt dig inte avskräckas från detta!

Skall du gå i Strömmarna så är Ellösefjorden rätt så dryg, vanligtvis ganska lugn, men på ostliga vindar är den mindre rolig.

..

Hallo igen...Tackar för era synpunkter !.....Har kikat lite på det o får det med till ca 20 distans.

Får hoppas på en go helg eller så o ge mig på turen...

Trevlig sommar på er alla !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...