hegges 1 Postad 18 Maj , 2017 har strukit ruffen med gelcoat enl. konstens alla regler, rätt mängd härdare osv!!! Men den torkar inte = klibbig. 4 dagar nu.... vad ska jag göra, tips osv. mt tacksam! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 Maj , 2017 Inte enligt konstens alla regler uppenbarligen. Du blandade m.a.o. inte i vax för att få topcoat... Det kommer inte sluta klibba. Det säkra sättet att lösa detta är att stryka ett lager topcoat ovanpå. Dvs gelcoat med vaxinblandning. Jag vet att man kan utelämna vaxet om man täcker ytan lufttätt med aluminiumfolie. Eller att man sprutar polyvinylalkohol på ytan efter att man strukit på gelcoaten. Men jag vet inte om det fungerar om man gör det efter några dagar. Polyvinylalkohol säljs som släppmedel i båttillbehörsbutikerna. Den kan tvättas bort med vatten efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 26 Mars , 2019 Det behöver vara minst 18 grader ute för att gelcoat ska härda så vänta bara tills det blir varmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 26 Mars , 2019 17 minuter sedan skrev zurdu: Det behöver vara minst 18 grader ute för att gelcoat ska härda så vänta bara tills det blir varmare. Vi hoppas att det som ströks i maj 2017 när frågans ställdes nu har härdat och slutat klibba... 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 Mars , 2019 1 minut sedan skrev Peter_K: Vi hoppas att det som ströks i maj 2017 när frågans ställdes nu har härdat och slutat klibba... Det är inte lätt att läsa det finstilta Peter.😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 28 Mars , 2019 Jovisst. Men denna tråd har väl inte härdat ännu ? Ingen har nämnt att det bör vara minst 18 plus- grader och det kanske finns massor av båtägare (som inte syns här) som gräver i gamla trådar för att få veta saker och ting. Jag läser med nöje gamla trådar och det är jag kanske inte ensam om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Mars , 2019 1 timme sedan skrev zurdu: Jovisst. Men denna tråd har väl inte härdat ännu ? Ingen har nämnt att det bör vara minst 18 plus- grader och det kanske finns massor av båtägare (som inte syns här) som gräver i gamla trådar för att få veta saker och ting. Jag läser med nöje gamla trådar och det är jag kanske inte ensam om. Så är det säkert, men det är nog bättre att dom ställer en fråga i en gammal tråd, än att man svarar i en gammal tråd, man framstår nog lite ologisk då. 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser