Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
Marina95

Sy in rev själv

Rekommendera Poster

I sommar bär det av på lite längre segling och planen var att sy in ett tredje rev i storseglet inför detta. Att låta en segelmakare göra detta verkar kosta mellan 2,500 och 3,800 för en mastheadriggad 31-fotare. Det lockar dock lite att göra det själv, dels för att spara kostnaden men också för att det finns en charm med att göra så mycket som möjligt av underhåll och arbete med båten själv.

Är det någon som har testat att göra detta? Känns spontant inte särskilt komplicerat, framförallt inte när man har två andra rev att titta på för att se hur de är sydda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej nä det är inte så svårt bara du har en symaskin industrimaskin. Som årkar . Med att sy ca 5 lager segelduk 280 gr

Du måste ta ut snörplinan hur har skall du gjöra med öljeter ringarna om du skall sy dom måste maskinen årka det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan sy i öglor också... blir ännu tjockare att sy igenom. Ska du aldrig sy tjocka segel igen blir det nog billigare med segelmakaren? Annars får du en bra maskin för 4' som du kan använda igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken maskin tänker du på för 4' ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går att hitta bra äldre maskiner på blocket, kvalitetsmaskiner går det fortfarande att hitta delar till långt efter de blivit gamla. Köpte en 15 år gammal maskin för 1500:- som klarar det mesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sytt mycket. Både kläder, kapell, sprayhood och annat men segel!?!
Nä! Det ger jag mig inte på!
Det är knappast ekonomiskt försvarbart att investera i en begagnad industrimaskin för att sy en revrad i ett segel.
Betänka att det inte räcker med en stark maskin. Den måste vara ganska stor (Bred) också. Hur du än planerar så är det mycket... nä, väldigt mycket, duk som ska få plats i maskinen. Stel och ohanterlig duk!
Segelmakarna har ofta maskiner där över och underdelen är helt separerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju hör skon klämmer. Att verktygen som behövs är så dyra. 

Man skulle önska att ens varv hade en hall med sådant som man kan hyra..

Du kan inte kombinera detta med fler åtgärder så du får mer för pengarna? Revhandtag? UV-skydd över sömmar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla svar. Tanken var nog att sy för hand, just för att även en maskin som är stark nog inte klarar av att sy särskilt lång in på seglet. Normalt sett hade jag nog kunnat tänka mig att köpa en maskin också, men har begränsat med förvaringsmöjligheter just nu. Lämnade istället in seglet till en segelmakare i morse, fick en offert på 1,800kr. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...