Sneseglarn2 8 Postad 17 Maj , 2017 Hej..! Jag har problem med svarta fläckar på min Aphrodite 30 från 1979.. Det har bildats fläckar på däcket i fören och en bit upp på doghouset, Svarta oregelbundna fläckar... Men bara på de skrovliga, halkskyddade ytorna.. Jag har försökt tvätta med en del olika medel, men det går inte bort..! vad är det för nåt jag har fått på däcket..? några i båtklubben säger att det kan vara från avgaser från yrkessjöfarten som går förbi utanför... Men jag vet inte vad jag ska tro... Har mest haft träbåtar, och har liten erfarenhet av plastdäck... Är det något som kommer underifrån i gelcoaten, eller vad... Är det Svartmögel... Någon som kan svara på vad det kan vara...? Innerligt tacksam om jag kunde få hjälp att lösa detta problem... Båten är i övrigt i bra skick.. M.V.H... THomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 17 Maj , 2017 Prova med högtryck, funkade bra på mitt halkskydd när det var prickigt. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 18 Maj , 2017 Högtryckstvätten gör underverk på dessa ytor, jag provade allt annat innan t.o.m oxalsyra men tvätten är oslagbar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 18 Maj , 2017 Vi hade svartgröna fläckar som inte gick bort med något annat än med borste med mässingssrtån. Det var nog en lav som trivdes i mönstret. Sedan vi fick rent däcket har vi vaxat det med LeFant non slip wax. Däcket får skydd mot moder natur och det blir dessutom mindre halt. Flera råd om prickborttagning i denna tråd, http://www.maringuiden.se/forum/topic/60481-lavar-p%C3%A5-d%C3%A4ck/ Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 18 Maj , 2017 Svårt på skrovlig yta men en nästan magiskt sak vi hittat i år är dessa svampar som vi hittat på Biltema. De håller inte många minuter, men tar bort väldigt mycket. Grymt effektiva på olika typer av svarta märken. http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Rengoring-och-doft/Flackborttagningssvamp-4-st-2000037854/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 18 Maj , 2017 Har du testat Klorin..? Eller "Alg- och Mögeltvätt" för fasader (akta aluminiumet då!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 18 Maj , 2017 Högtryckstvätt tar bort det. Gör underverk på de halkskyddade områdena! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser