Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Firefox86

16 tusendelar kroki propelleraxeln utombordare

Rekommendera Poster

Råkade köra på en sten med båten här om dagen. Det försvann ca 1cm på ena bladet mörker inga vibrationer när jag åkte hem ej heller någon olja som läckte ut.

Propellern vobblar någon mm när man snurrar den och axeln har jag märkt med klocka och fick fram att den är 16 tusendelar krokig.

Axeln ser inte krokig ut och tittar man på den när man snurrar så syns det inte.

Kan jag köpa en ny propeller och fortsätta köra med motorn eller är den bara skrot ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade köra på en sten med båten här om dagen. Det försvann ca 1cm på ena bladet mörker inga vibrationer när jag åkte hem ej heller någon olja som läckte ut.

Propellern vobblar någon mm när man snurrar den och axeln har jag märkt med klocka och fick fram att den är 16 tusendelar krokig.

Axeln ser inte krokig ut och tittar man på den när man snurrar så syns det inte.

Kan jag köpa en ny propeller och fortsätta köra med motorn eller är den bara skrot ?

va har du för motor hk fabrikat?,en sån liten smäll klarar axeln,går ju att reparera proppen,men köp en ny och ha den andra i reserv,16 tusendelar med mätklocka är lika med noll,räkna med att axeln glappar även utan du kört på något,så bara lugn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Evinrude 25hk 89a. Propeller 10x13 ja jag mätte med klocka 16 tusendelar skev. Ny propeller beställt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej ursäkta skrev fel 16 hundradelar. Klockan gick till 16 på visaren sen tillbaka till 0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du börjat "varvet" på noll.. gåt upp eller ner 16 hundradelarelar.. så är den krokig hälften.. vid mätpunkten...

mao. Du mäter från ex. när mätpunkten är så nära klockan som möjligt.. krokig mot mätaren.. vid halvt varv.. 16 hundradelar.. så långt bort den kan... den har altså vikt sig.. 8 hundradelar från position vid mätpunkten och 8 hundradelar mot densamma.....

Sen beror det ju såklart på var du mäter... känner du inget så är det nog ingen fara..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki så 8 hundradelar åt varit håll .

Jag mätte precis bakom splinsen motmotorkåpan. Nej har inte känt några vibrationer eller någon annan gång på motorn under körning. Men snurrar jag på propellern så ser den lite krokig ut . Tror det var den som fick ta smällen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mät hur den är längst ut. Där är den rimligtvis mer skev och det ger tyvärr också en hävstångseffekt på vibrationerna.

Min erfarenhet av stukade proppar är att de oftast håller ihop relativt ok i centrum och bladet tar största smällen pga det mjuka tunna materialet längre ut.

Vill inte måla fan på väggen, men var lite beredd på att din nya propp kan snurra ojämnt även den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mätte även längst ut för splinsen slutar precis bakom bulten. Det var lika. Ska försöka rikta axeln med hjälp av en domkraft och press. Har kikat runt lite och hört mig för och det ska tydligen fungera väldigt bra. Så ska testa det! Funkar det inte så säljer jag motorn som renoveringsobjekt. Fan vad jag hatar stenar!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki så 8 hundradelar åt varit håll .

Jag mätte precis bakom splinsen motmotorkåpan. Nej har inte känt några vibrationer eller någon annan gång på motorn under körning. Men snurrar jag på propellern så ser den lite krokig ut . Tror det var den som fick ta smällen

Mät på fler ställen.. ända ut.. om den är krokig bör du få mer utslag ju längre bort från själva krökningen du kommer..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mätte även längst ut för splinsen slutar precis bakom bulten. Det var lika. Ska försöka rikta axeln med hjälp av en domkraft och press. Har kikat runt lite och hört mig för och det ska tydligen fungera väldigt bra. Så ska testa det! Funkar det inte så säljer jag motorn som renoveringsobjekt. Fan vad jag hatar stenar!!!

Om den visar samma.. så är det ju kast i hela axeln.. då kan du inte rikta den.. den är inte krokig.. om du får den ok.. i änden men har kvar 16 längst in.. är den böjd.. gör inget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte till en ny propeller med samma 10x13 stigning ifrån drev.se inga vibrationer eller konstig gång. Båten gör 21knop med 2 personer i enligt gps

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...