Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
hbengtsson

Gör det själv-brygga i sthlmsområdet

Rekommendera Poster

Okej, en udda titel och kanske en udda fråga men jag har fått en ny sjösättningstid redan på fredag och har någon meter kvar att polera på ena sidan av överbyggnaden. Jag hinner inte ner till båten innan dess och bara tanken på att köra runt med en ofärdig båt ger mig fruktansvärd ångest :-D

Det är lätt åtkomligt om man står på en låg flytbrygga. Känner någon till ett lämpligt ställe med el som tillåter lite maskinpolering från bryggan? Något man bör tänka på eller bara ringa runt till alla varv och se vem som nappar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästhamnarna har väl inte fullt nu och flera av dem har ju flytbryggor. En liten deal med hamnkontoret borde vara lätt att få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr i tiden hade fartygen en flatbottnad eka för att måla, drev mm. Benämns "dam-kiss-del" fast på ett mer ovårdat språk.

Senare har man använt en målningsflotte, två aluminium cylindrar med ett däck emellan som ligger några cm över vattnet.

En gång i tiden gjorde vi en sådan med några tomfat. Mycket användbar. I ena ändan kunde man sitta i princip på vattenytan. Med vadarbyxor höll man rumpan torr. Tyvärr skötes inte underhållet så den blev skrot.

Den löser inte dina problem men kan vara en ide till båtklubbar mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går nästan lika bra att polera manuellt (jag har alltid gjort det), så ingen panik om du inte hittar eluttag. Eller om det dröjer några dagar gör nog ingenting heller. Vill du komma nära vattenytan utan brygga så låna en stabil windsurfingbräda, SUP (Stand Up Paddleboard), kajak, jolle etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligen kan det kännas lite obehagligt att stå på ett enkelt flytetyg med en 230V maskin, jag skulle nog föredra en luftmaskin men då ska man ju ha tryckluft också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för alla förslag! Ja, att stå med 230V maskin nära vattnet kräver ju lite planering. Får se hur jag går vidare!

Ohoy...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju att polera för hand. Eller att skita i det; efter semestern märker du ändå ingen skillnad. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju att polera för hand. Eller att skita i det; efter semestern märker du ändå ingen skillnad. :-)

Haha, ptja. Fast så mycket tid som jag lagt på maskinpolering i år så var förhoppningen att det står sig över sommaren. Någorlunda ialla fall :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...